تغییرات آیین‌نامه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان و تمرکز بر محتوا
کد خبر: 3777242
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

تغییرات آیین‌نامه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان و تمرکز بر محتوا

گروه دانشگاه ــ مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین درباره تغییراتی که آیین‌نامه بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان خواهد داشت، گفت: این آیین‌نامه آماده و در آن راهکار‌هایی برای جذب بیشتر دانشجویان در این جشنواره در نظر گرفته شده است که این تغییرات در جلسه‌ای که با کمیته فنی خواهیم داشت مطرح می‌شود. تغییر آیین‌نامه به این منظور است که بیشتر بر روی محتوا تمرکز کنیم.

عدالت نعمتی، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره برنامه‌های فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و نیز روند برگزاری جشنواره قرآن و عترت اساتید و کارکنان این دانشگاه که برای نخستین‌بار برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار این جشنواره سراسری در دو بخش اساتید و کارکنان برگزار خواهد شد و در حال حاضر مرحله درون دانشگاهی آن در حال برگزاری است. در تاریخ ۲۷ آذرماه و از طریق سامانه اینترنتی آزمون بخش معارفی (کتبی) این جشنواره برگزار و برگزیدگان این بخش مشخص شدند. در این آزمون‌ها آن دسته از شرکت کنندگانی که حائز رتبه‌های یکسان بودند در آزمون مجدد شرکت کردند تا نفر برتر مشخص شود.
 
برگزاری جشنواره قرآن و عترت کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای نخستین‌بار

وی ادامه داد: بخش اساتید مرحله ملی دارد که در اسفندماه این مرحله جشنواره در سطح ملی برگزار خواهد شد و برگزیدگان دانشگاهی به جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید که وزارت علوم متولی آن است راه پیدا خواهند کرد و در رشته‌های آوایی (قرائت تحقیق و قرائت ترتیل)، معارفی (نهج‌البلاغه، تفسیر و ترجمه قرآن و سیره ائمه معصومین (ع))، هنری (خوشنویسی قرآن)، پژوهش قرآنی و بخش ادبی (شعر با مضمون قرآن و عترت (ع))، به رقابت می‌پردازند. اما بخش کارکنان این جشنواره برای نخستین‌بار و به صورت درون دانشگاهی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود و مرحله ملی ندارد.
 
مشارکت ۹۹۳ استاد و کارمند دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جشنواره قرآن و عترت
نعمتی ضمن ارائه آمار شرکت‌کنندگان در هر بخش گفت: اساتید موظف مشغول خدمت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود ۱۰۰۰ نفر است و ۲۱ هزار استاد مدعو هم در این دانشگاه فعالیت دارند. همچنین ۶ هزار پرسنل در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول خدمت هستند. از قابلیت‌های این جشنواره امکان مشارکت اساتید مدعو در جشنواره قرآن و عترت اساتید بود. بر این اساس مجموع تعداد شرکت کنندگان این جشنواره در بخش اساتید ۲۷۴ نفر و در بخش کارکنان ۷۱۹ شرکت کننده است که در مجموع ۹۹۳ نفر از اساتید و کارکنان در این جشنواره شرکت کردند. در مجموع؛ در بخش آوایی ۱۴۶ نفر، در بخش معارفی ۷۷۳ نفر، در بخش پژوهشی ۹۰ نفر، در بخش هنری ۴۰ نفر و در بخش ادبی ۲۳ نفر از کارکنان و اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جشنواره شرکت کردند.
 
وی افزود: بخش معارفی این جشنواره برگزار شده و نفرات برگزیده این بخش مشخص شدند. نتایج بخش‌های آوایی، ادبی و هنری پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه متعاقبا اعلام می‌شود. برگزیدگان بخش اساتید این مرحله می‌بایست با توجه به منابع اعلام شده در شیوه‌نامه، برای حضور در مرحله ملی خود را آماده کنند.

مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای یادآور شد: داوران این جشنواره در بخش کتبی یا معارفی از اساتید وزارت علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بودند و پرسش‌های آزمون توسط آن‌ها انتخاب می‌شد. در بخش آوایی هم داوران قرآنی از سوی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ما را یاری کردند. همچنین در بخش هنری و ادبی از اساتید داخل مجموعه و نیز اساتید خارج از دانشگاه استفاده کرده‌ایم.
 
برنامه‌ریزی‌ برای بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان

وی در ادامه به برنامه‌های فرهنگی دیگری که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آن‌ها مشارکت داشته اشاره و بیان کرد: در سال جاری و از مهرماه در چند حوزه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه شروع شد؛ نخست جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بود که مردادماه مرحله نهایی درون دانشگاهی آن برگزار شد و در این مرحله ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مرحله نهایی رسیدند و نهایتا ۶۷ نفر از دانشجویان به مرحله ملی این جشنواره که در مشهد برگزار شد راه پیدا کردند. چهار دانشجو از دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این جشنواره حائز رتبه شدند.

نعمتی گفت: در حال حاضر در پی برنامه‌ریزی برای برگزاری بیست و هفتمین دوره این جشنواره هستیم و در جلسه‌ای که با اعضای کمیته فنی جشنواره‌های فرهنگی و هنری دانشگاه خواهیم داشت، آیین‌نامه دوره جدید این جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تایید و تصویب، آیین‌نامه به واحد‌ها ابلاغ می‌شود و اواخر اسفند و اوایل فروردین‌ماه مرحله مقدماتی جشنواره برگزار می‌شود. خردادماه سال آینده هم مرحله نیمه نهایی و مردادماه مرحله نهایی را برگزار خواهیم کرد و نفرات برتر به جشنواره ملی که از سوی وزارت علوم برگزار می‌شود راه می‌یابند.
 
تغییرات آیین‌نامه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان و تمرکز بر محتوا
مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین درباره تغییراتی که آیین‌نامه بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان خواهد داشت، گفت: این آیین‌نامه آماده و در آن راهکار‌هایی برای جذب بیشتر دانشجویان در این جشنواره در نظر گرفته شده است که این تغییرات در جلسه‌ای که با کمیته فنی خواهیم داشت مطرح می‌شود. تغییر آیین‌نامه به این منظور است که بیشتر بر روی محتوا تمرکز کنیم و دانشجو پیش از شرکت در مسابقات، قرآنی بار بیاید. به همین منظور کارگاه‌ها و دوره‌هایی برای دانشجویان برگزار خواهد شد.
 
افزایش کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه از ۲۲۶ به ۴۵۲ کانون طی یک‌سال
وی ادامه داد: هم‌زمان جشنواره درون دانشگاهی رویش در دو بخش دانشگاهی و ملی در حال برگزاری است. دانشجویانی که در چهار زمینه دینی و مذهبی، هنری-ادبی، اجتماعی و فرهنگ و اندیشه در کانون‌ها فعالیت دارند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۹۶ تعداد ۲۲۶ کانون فرهنگی و هنری داشت که امسال این تعداد به ۴۵۲ کانون در این چهار محور افزایش یافته و به تفکیک ۱۵۰ کانون دینی و مذهبی، ۵۱ کانون هنری و ادبی، ۲۴۶ کانون اجتماعی، ۵ کانون فرهنگ و اندیشه در این دانشگاه وجود دارد. همه این کانون‌ها می‌توانستند در این جشنواره شرکت کنند. دبیرخانه جشنواره درون دانشگاهی رویش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد البرز مستقر است و دانشجویان فعال در کانون‌ها تا هفته نخست اسفندماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. پس از داوری این مرحله، برگزیدگان مرحله درون دانشگاهی جشنواره رویش به مرحله کشوری جشنواره ملی رویش که وزارت علوم در اسفندماه برگزار می‌کند راه پیدا می‌کنند.
 
دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ۳۸۴ کانون علمی-دانشجویی است
مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین گفت: در مهر و آبان‌ماه سال جاری یازدهمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت را برگزار کردیم. در این جشنواره دانشجویانی که در انجمن‌های علمی-دانشجویی فعال بودند، مشارکت داشتند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ۳۸۴ انجمن علمی در تمامی واحد‌ها در سراسر کشور است. همچنین ۵ اتحادیه برای این کانون‌ها در دانشگاه وجود دارد و ۲ اتحادیه دیگر هم به زودی اضافه می‌شود. امسال ۷۴ اثر از انجمن‌های علمی فعال دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جشنواره درون دانشگاهی حرکت شرکت کردند. از این تعداد پس از طی مراحل داوری درون دانشگاهی در بازه زمانی سوم تیر تا ۱۷ مرداد ۹۷، ۱۳ اثر به وزارت علوم ارسال شد. داوری این بخش به دانشکده شهیدباهنر شیراز محول شده بود. ۱۳ برگزیده این جشنواره از چهارم تا هفتم آذرماه در اصفهان و در مرحله ملی جشنواره حرکت شرکت کردند. از این تعداد یک حائز رتبه قابل تقدیر در جشنواره حرکت شدیم.

وی همچنین درباره مساعدت‌هایی که تا کنون وزارت علوم در حوزه فرهنگی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشته است، گفت: از زمان ملحق شدن این دانشگاه از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم در سال ۹۰، تا کنون هیچ کمک مالی از سوی وزارت علوم دریافت نکرده‌ایم. البته به تازگی با معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم صحبت‌هایی کرده‌ایم تا در این زمینه‌ها مساعدت‌هایی برای ما داشته باشند.
 
دو طرح و آیین‌نامه جدید فرهنگی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دو آیین‌نامه جدید دیگری که در این دانشگاه پیگیری می‌شود، اشاره کرد و گفت: نخست آیین‌نامه مسئولیت اجتماعی دانشگاه است که شخصا روی این آیین‌نامه کار می‌کنم و به زودی به مراکز ابلاغ می‌شود. در این آیین‌نامه این بحث مطرح است که مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشجویان ما نسبت به جامعه چه باید باشد و نیز مسئولیت اجتماعی آن‌ها نسبت به محیط اطراف چگونه است، این‌ها مواردی است که در این آیین‌نامه مطرح شده و به زودی مفاد آن به اطلاع عموم می‌رسد.

وی افزود: طرح دیگر تدوین آیین‌نامه نظام آراستگی محیط است که این آیین‌نامه نحوه برخورد دانشجو با خود و محیطی که در آن زندگی و تحصیل می‌کند را تعریف خواهد کرد. در زمینه روش شناسی (۵S) آن برنامه‌ریزی شده و آیین‌نامه آن آماده است و ما تنها به دنبال اجرایی شدن آن هستیم. اگر قابلیت اجرا داشته باشد به واحد‌ها ابلاغ می‌شود. معتقدیم این طرح تغییرات اساسی در سیستم زندگی دانشجویان به خصوص در خوابگاه‌ها و سلف آن‌ها به همراه خواهد داشت.
 
انتهای پیام
captcha