اجرای شریعت، فلسفه مشترک تشکیل جمهوری اسلامی و پاکستان
کد خبر: 3777285
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دانشگاه مذاهب اسلامی:

اجرای شریعت، فلسفه مشترک تشکیل جمهوری اسلامی و پاکستان

گروه بین‌الملل- عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اجرای شریعت اسلامی را فلسفه مشترک استقلال پاکستان از هند و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران و وجهه مشترک قانون‌گذاری در دو کشور دانست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در همایش مشترک «شریعت اسلامی و قانون‌‌گذاری» که صبح امروز با 45 دقیقه تاخیر در دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران برگزار شد، آیت‌الله «عباس کعبی» عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و عضو سابق شورای نگهبان، «محمد حسین مختاری» رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و «ایاز قبله» رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان و فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه سخنرانی کردند.
پیوند قوانین با آموزه‌های اسلامی
در ابتدا رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با خوشامدگویی به مهمانان در سخنان کوتاهی گفت: لازم است فضای قانون‌گذاری بلاد اسلامی، به ویژه ایران، برای صاحب‌نظران خارجی به صورت شفاف تبیین شود. از آنجا که در ایران قوانین از کتاب الهی و سنت نبوی گرفته شده و دین اسلام دینی پرنشاط است، قوانینی که برای احیای جامعه و احیای فکری آحاد جامعه تاثیر‌گذار است از این دین مبین اخذ شده است. بند بند قانون اساسی ما پیوند وثیقی با آموزه‌های اسلامی و قوانین شریعت دارد.
اجرای شریعت، فلسفه مشترک تشکیل جمهوری اسلامی و پاکستان

در ادامه آیت الله کعبی به بازدید 10 سال پیش خود از شورای ایدئولوژیک پاکستان و آشنایی با این نهاد اشاره کرد و افزود: بین ایران و پاکستان در زمینه اجرای شریعت اسلامی اشتراکات زیادی وجود دارد. در زمان «محمد علی جناح»، پاکستان  به خاطر اجرای قوانین شریعت، تشکیل و از هند مستقل و جمهوری اسلامی هم به منظور اجرای قوانین شرع برپا شد. با این حال تفاوت‌هایی هم در زمینه اجرای شریعت در ایران و پاکستان وجود دارد. در ایران شورای نگهبان بر همه قوانین اشراف دارد اما شورای ایدئولوژیک پاکستان در عمل بر همه قوانین و مقررات نظارت ندارد و مبنای آن ایدئولوژی است که اعم از شریعت است. در ایران شریعت بالاتر از همه قوانین است و شورای نگهبان قوانین را از نظر فقهی و حقوقی کنترل می‌کند.
ملت - Nation در قرآن
وی برای درک بهتر میهمانان پاکستانی ادامه سخنان خود را به زبان عربی ادامه داد و گفت: دین، مجموعه قوانین صادره از طرف خداوند در زمینه اخلاق، سلوک و عقاید است و برای اجرا در زندگی انسان بر پیامبران نازل شده است. بخشی از دین، اخلاق است و بخش دیگر آن، نظام قانون است که شریعت نام دارد. شریعت در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، دفاعی و سیاسی حرف دارد. کلمه «ملت» در قرآن معادل Nation در زبان انگلیسی نیست بلکه به معنای خط و سیره امام مسلمین و روش عالی اجرایی برای سلوک عموم است.

آیت الله کعبی افزود: در شریعت، منظومه کاملی از آنچه انسان در زندگی روزمره  با آن سر و کار دارد به چشم می‌خورد. یکی از حقوق‌دانان فرانسوی می‌گوید «نظام شرعی اسلام از نظر کیفیت و برآورده ساختن نیازهای عصر و پاسخ دادن به مسائل ثابت و متغیر زمانه در هر عصری می‌تواند اجرا شود و کامل است». برخی جریانات در کشورهای اسلامی درباره اجرای شربعت اختلاف نظر دارند و مثلا معتقدند اجرای شریعت قدسی بودن آن را از بین می‌برد و بنابر این، نباید در عمل پیاده شود اما باید بدانند که اجرای شریعت آن را پویاتر و زنده‌تر می‌کند. شریعت روح اخوت و عبادت و اتصال به خداوند را زنده می‌کند و به همین دلیل دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها از اجرای آن بیم دارند.

وی افزود نباید در منطقه خود اجازه بدهیم که جریاناتی مثل داعش خود را مجری شریعت جا بزنند. ما باید خود، شریعت را به نحوی که منطبق با نیازهای زمان باشد اجرا کنیم. باید با کمک علم و ایمان با اجرای شریعت و به برکت مقاومت در مواجهه با دشمنان دین به پیش برویم.‎

شورای ایدئولوژیک
رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان هم در سخنان خود با اشاره به اینکه از سخنان آیت الله کعبی دلیل اهمیت شریعت در ایران را درک کرده، گفت: پیشینه تاریخی پاکستان باعث شده اسلامی‌سازی در این کشور به شکلی متفاوت از ایران رخ بدهد. ما در سال‌های 1962 و 1973  دو قانون اساسی را تصویب کردیم که در قانون سال 1973، شورای ایدئولوژیک بیشتر تقویت شد.
 
«ایاز قبله» افزود: در ماده دوم قانون اساسی پاکستان آمده است که همه قوانین این کشور باید بر اساس کتاب و سنت باشد و از 1973 به بعد هیچ قانونی بدون در نظر گرفتن قوانین شریعت به تصویب نرسیده است. بر این اساس، قانون بانکداری بدون ربا را تدوین کردیم و در بحث سود بانک‌های خصوصی، در بحث رسانه و منع هر گونه فعالیت بر اساس سحر و جادو  و نیز تنظیم روابط مذاهب اسلامی بر اساس مصالح هم مصوباتی داشتیم.

وی گفت: این فرایند خوبی است که در پاکستان شروع شده و مایلیم از تجربه جمهوری اسلامی استفاده کنیم. خوشحالیم که در ایران همه قوانین از جمله در زمینه بانکداری اسلامی بر اساس شریعت اسلامی تدوین می شود. ما یک‌هفته در ایران هستیم و در این مدت از تجربه ایران یاد خواهیم گرفت.

در پایان، از طرف دانشگاه مذاهب اسلامی به رسم یادبود هدایایی به ایاز قبله داده شد.

انتهای پیام
captcha