تشریح برنامه‌های کارگروه قرآن چهلمین سال پیروزی انقلاب از زبان پیشکسوت قرآنی
کد خبر: 3777304
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

تشریح برنامه‌های کارگروه قرآن چهلمین سال پیروزی انقلاب از زبان پیشکسوت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برنامه‌های کارگروه قرآن ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و دبیر این کارگروه، تشریح کرد.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه، ۱۰ دی‌ماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، مسئول و عباس سلیمی، دبیر این کارگروه، در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار ‌شد.

در این نشست خبری، عباس سلیمی، دبیر کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در سخنانی اظهار کرد: به لطف خداوند بزرگ در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و به یاری خدا برخلاف پندار دشمنان و بدخواهان، مشاهده می‌کنیم که این انقلاب با اقتدار و عزت پیش می‌رود که دلیل آن نیز کاملاً مشخص است.
وی با بیان اینکه دو عامل اساسی در این باره بیشترین نقش را دارند، افزود: اولین عامل این عزت و اقتدار فرمایش امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است که قرآن را کتاب انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند. به برکت همین حقانیت و معنویت، انقلاب اسلامی نیز با اقتدار و عزت پیش می‌رود تا به اهداف عالیه خود در آستانه ظهور دادگستر جهان دست یابد.
سلیمی تصریح کرد: عامل دومی که در این زمینه بسیار مؤثر بوده و نقش داشته است، خون شهدای سرافراز است. شهیدان به وظایف خود درباره انقلاب اسلامی عمل کردند و امروز نوبت ماست که ادامه‌دهنده راه آن عزیزان باشیم و یقیناً تمامی ما بدون استثنا از صدر تا ذیل در آینده‌ای نه‌چندان دور و در پیشگاه خداوند بزرگ باید پاسخگوی امانت این شهیدان عزیز، که همانا انقلاب اسلامی است، باشیم.
دبیر کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی درباره این کارگروه با بیان اینکه برنامه‌هایی که امروز اعلام می‌شود، به معنای آن نیست که تمامی برنامه‌های حول محور قرآن در چهل سالگی انقلاب اسلامی منحصر به همین موارد است، گفت: قطعاً همه سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی که عشق به قرآن کریم را سرلوحه زندگی خود دارند. در این باره به وظایف خود در همه شهرها و شهرستان‌ها و روستاهای کشور عمل خواهند کرد. همچنین، برخی از سازمان‌ها نیز برنامه خود در این مورد را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند.
وی در ادامه به برنامه‌های مختلف کارگروه قرآن ستاد دهه فجر در سال جاری اشاره و تصریح کرد: اولین برنامه کارگروه، مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) در بهمن‌ماه سال جاری با حضور جامعه قرآنی است که تاریخ دقیق آن نیز متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سلیمی بیان کرد: برگزاری «سومین جشنواره محصولات قرآنی» نیز از دیگر برنامه‌های کارگروه است که ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی و در بخش‌های مصحف شریف، کتب قرآنی، نشریات قرآنی، وب‌سایت، اپلیکیشن و نرم‌افزار چندرسانه‌ای، ایده و طرح‌های قرآنی، فیلم‌نامه‌های قرآنی، داستان‌های قرآنی و طراحی و تصویرگری اجرا می‌شود. برگزاری این جشنواره از تاریخ اول آذرماه آغاز شده و تا تاریخ پانزدهم دی‌ماه علاقه‌مندان فرصت دارند برای شرکت در این جشنواره محصولات خود را به دبیرخانه به نشانی صندوق پستی 474 ـ 47135 اداره کل تبلیغات اسلامی استان مازندران ارسال کنند.
وی افزود: آماده‌سازی نمایشگاه «قرآن، امام، امت و انقلاب اسلامی» نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی است. این نمایشگاه شامل 40 تابلو است که در هر تابلو یک رویداد مهم در چهار دهه اخیر محور بوده و مستند قرآنی آن به همراه توضیح مختصری از آن رویداد ذکر شده است. همچنین، محتوای هر تابلو به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است. اعزام کاروان قرآنی انقلاب به مناطق کمتر توسعه‌یافته استان‌ها متشکل از استادان، قاریان، حافظان و مجریان قرآنی و نیز راه‌اندازی غرفه‌های قرآنی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن برای ایجاد شور و نشاط قرآنی در میان آحاد مختلف مردم، به‌ ویژه کودکان و نوجوانان با اجرای طرح «قرآن بخوانید، هدید بگیرید»، دیگر برنامه‌هایی است که کارگروه قرآن ستاد دهه فجر اجرا خواهد کرد.
دبیر کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: تدوین کارنامه چهل‌ساله فعالیت‌های قرآنی کشور نیز از دیگر برنامه‌هاست. البته چنانچه همکاری دستگاه‌ها در این مورد به نحو شایسته انجام شود، امکان اجرای این مهم فراهم می‌شود و در غیر این صورت انجام این طرح منتفی خواهد بود.
سلیمی با اشاره به گردهمایی و همایش‌های قرآنی که با هدف تبیین دستاوردهای قرآنی 40 سال گذشته برگزار می‌شود نیز گفت: گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم در روز چهارشنبه، 19 دی‌ماه در شهر مقدس قم با حضور ناشران، خوشنویسان، مترجمان و کارشناسان تصحیح قرآن کریم و مدیران دستگاه‌های مرتبط با این حوزه نیز از دیگر برنامه‌های کارگروه است که به موازات این برنامه از برگزیدگان در حوزه نشر، خوشنویسی، ترجمه و تصحیح قرآن کریم و مدیرانی که در طول 40 سال گذشته مسئولیت حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم را برعهده داشتند تجلیل می‌شود. برپایی نمایشگاهی از فعالیت‌های معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم نیز دیگر برنامه‌ای است که در این ایام اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: در این راستا همایش فعالان قرآنی، مردمی نیز با حضور 200 نفر از نمایندگان استان‌ها در شش گروه مؤسسات قرآنی، مردمی، خانه‌های قرآن شهری و روستایی، انجمن خیّرین قرآنی، انجمن قرآنیان، اساتید جلسات سنتی و مربیان قرآن در روزهای پنجشنبه و جمعه، 20 و 21 دی‌ماه جاری در شهر مقدس قم برگزار می‌شود که در این گردهمایی ضمن بررسی راهکارهای تقویت و ارتقای جایگاه تشکل‌های قرآنی مردمی در کارگروه‌های شش‌گانه، موضوعات مختلف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
سلیمی با اشاره به برگزاری گردهمایی مدرسان و مربیان دوره‌های سبک زندگی قرآنی در روز چهارم بهمن ماه سال جاری در شهر مقدس قم، افزود: این گردهمایی با حضور 100 نفر از مربیان این حوزه و میهمانانی از استادان حوزه و دانشگاه با هدف بحث و تبادل نظر در مورد نحوه گسترش این دوره‌ها از جهات اجرا، تولید محتوا و تربیت مربیان مورد نیاز برگزار می‌شود. در این برنامه از شش کتاب تولید شده در این حوزه رونمایی خواهد شد. همچنین، در طول سه سال گذشته نیز حدود 300 کارگاه سبک زندگی قرآنی برگزار شده است.
دبیر کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری همایش «با افتخارآفرینان 40 ساله انقلاب» گفت: این همایش نیز در روزهای 13 و 14 بهمن‌ماه در مشهد مقدس و با حضور کلیه نفرات حائز رتبه‌های بین‌المللی در 40 سال گذشته و دریافت‌کنندگان مدارک درجه 1، 2 و 3 حفظ تخصصی قرآن کریم برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این برنامه در چهار کارگروه تقسیم شده و در مورد راهکارهای مربوط به توسعه حوزه قرائت و حفظ قرآن کریم در بخش‌‌های عمومی و تخصصی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
وی با اشاره با برگزاری اولین دوره مسابقات منتخبان استعدادهای قرآنی کشور، تصریح کرد: این طرح در دو دوره سه‌ساله از سال 1392 آغاز شد. در دوره سه ساله اول 100 نفر از نوجوانان از سراسر کشور انتخاب و به صورت متمرکز تحت آموزش‌های قرآنی قرار گرفتند. دوره سه ساله دوم نیز با حضور 1300 نفر از نوجوانان بین 10 تا 18 سال در سراسر کشور طراحی و اجرا شد. این مسابقه با هدف ارتقای انگیزه و تشویق این سرمایه‌های قرآنی طراحی و اجرا می‌شود.
سلیمی در ادامه به تشریح برنامه‌های دستگاه‌های عضو کارگروه قرآن ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و با اشاره به برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه، گفت: برگزاری پنج نشست تخصصی، وبیناری با موضوع «قرآن و انقلاب اسلامی» با حضور صاحب‌نظران کشورهای اسلامی، برگزاری اولین «دوسالانه جایزه جهانی نهج‌البلاغه» در ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، برگزاری دومین همایش تخصصی «قرآن و انقلاب اسلامی» با مشارکت دفتر نشر آثار امام خمینی(ره)، تدوین و چاپ کتاب معرفی چهل شخصیت سرشناس قرآنی داخلی و تولید ویژه‌نامه‌ای با موضوع «قرآن و انقلاب اسلامی» و نشر آن به چهار زبان انگلیسی، عربی، اردو و ترکی و آذری برنامه‌هایی هستند که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اجرا خواهد شد.
وی در ادامه به برنامه‌های رادیو قرآن پرداخت و افزود: هماهنگی با ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تهیه و تولید ویژه‌برنامه فعالیت‌های قرآنی ارتش از بدو انقلاب تاکنون در قالب‌های مختلف، ایجاد یک کمربند در کنداکتور شبکه در مورد پرداختن عملکرد چهل سال قرآنی نظام اسلامی، تهیه و تولید نمایش‌نامه‌های قرآنی در مورد فعالیت‌های قرآنی نظام ویژه کودکان و نوجوانان، احیای جلسات قرآنی خانگی که مورد عنایت مقام معظم رهبری بوده از ابتدای مهرماه در منازل استادان و مدیران قرآنی کشور و برگزاری مراسم سالگرد تأسیس رادیو قرآن همزمان با ایام دهه فجر، برنامه‌های مختلف رادیو قرآن را تشکیل می‌دهند.
سلیمی با اشاره به برنامه‌هایی که مراکز قرآنی نیروهای مسلح در نظر گرفته‌اند نیز اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی، برپایی محافل انس با قرآن، برگزاری مسابقه حفظ سوره فجر، سوره واقعه و سوره‌های کوچک جزء 30 قرآن، برگزاری مراسم تقدیر از فعالان قرآنی، برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی، نقاشی، اینترنتی و... با موضوع «قرآن و انقلاب» در سطوح مختلف مخاطبان، اعزام کاروان‌های قرآنی جهت اجرای برنامه‌ها در مناطق محروم و مرزی، حضور مسئولان قرآنی در منزل پیشکسوتان قرآنی فوت شده و دیدار با خانواده‌های ایشان، اعزام خانواده‌های قرآنی به مراسم غبارروبی مزار شهدا و نیز طرح پیوند شهدا با قرآن (طرح ختم قرآن در مساجد و حسینیه‌ها و اهدای ثواب آن به ارواح مقدس شهدای انقلاب) از جمله برنامه‌های مختلف مراکز قرآنی نیروهای مسلح در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی افزود: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ نیز برنامه‌هایی همچون برگزاری محافل قرآن و انقلاب در امامزاده صالح(ع) که طی روز 11 بهمن‌ماه همزمان با برگزاری ششمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی با حضور 500 نفر از فعالان قرآنی برگزار می‌شود در دستور کار خود قرار داده است.
دبیر کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه‌های مختلف شورای عالی قرآن صدا و سیما ویژه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز تصریح کرد: آماده‌سازی، چاپ و رونمایی از قرآن به قلم مرتضی رهنما، خوشنویس و قاری قرآن، رونمایی از سامانه جامع رسم، رونمایی از قلم رایانه‌ای قرآن و متون دینی به نام مصحف و تهیه و تولید مجموعه گلچین آثار صوتی اساتید ایرانی در تلاوت تحقیق، ترتیل، دعا، تواشیح و اذان از جمله این برنامه‌ها است.
سلیمی بیان کرد: در هر استان کارگروه قرآن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شده که برنامه‌های قرآنی متنوعی را در ایام بهمن‌ماه تدارک دیده‌اند که به صورت استانی اطلاع‌رسانی آن انجام خواهد شد. همچنین، مسئولیت اجرای برنامه‌های اعلام شده از طرف دستگاه‌ها برعهده دستگاه مورد نظر است.
دبیر کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در پایان اظهار کرد: به محض دریافت گزارش دستگاه‌هایی که فعالیت‌های خود را هنوز اعلام نکرده‌اند، اطلاع‌رسانی لازم از طرف کارگروه قرآن انجام می‌شود تا فعالیت این نهادها نیز به سمع و نظر مردم عزیزمان برسد.

سخنان مهدی قره‌شیخلو، مسئول کارگروه، را اینجا و گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha