والدین اشتباه می‌کنند کودکان معتاد می‌شوند/ مسئله جدید؛ کودکان کلیددار
کد خبر: 3777440
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
براتی سده:

والدین اشتباه می‌کنند کودکان معتاد می‌شوند/ مسئله جدید؛ کودکان کلیددار

گروه جامعه ــ رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ضمن تشریح اشتباهات رفتاری که والدین مرتکب شده و فرزندان خود را به سمت اعتیاد سوق می‌دهند، گفت: نداشتن عزت نفس یکی از عوامل اصلی افراد در گرایش به اعتیاد است.

فرید براتی سده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌‌و‌گو با ایکنا؛ به بیان رفتارهایی پرداخت که والدین با انجام آنها فرزندان خود را به سمت اعتیاد سوق می‌دهند و گفت: در بحث‌های مربوط به پیشگیری از اعتیاد بحثی با عنوان عوامل خطرزای اعتیاد وجود دارد که وجود این عوامل در زندگی افراد احتمال گرایش آنها به مواد مخدر را افزایش می‌دهد.

وی آزار روانی و عاطفی کودک را یکی از عوامل خطرزای موجب گرایش به اعتیاد عنوان و اظهار کرد: بیشترین و شایع‌ترین شکل کودک آزاری، آزار روانی و عاطفی است. اما وقتی ما از کودک آزاری صحبت می‌کنیم همه فکر می‌کنند منظور آزار جسمی و جنسی است.

فرزندت را تحقیر کن او را با سایرین مقایسه کن تا معتاد شود

بیاتی سده تشریح کرد: وقتی والدین فرزندان خود را به سایر بچه‌ها مقایسه می‌کنند و عزت نفس کودک خود را پایین آورده و احساس تحقیر شدن به بچه خودشان می‌دهند، کودکشان را به سمت اعتیاد سوق داده‌اند. وقتی کودک احساس حقارت کرد هر چه بزرگ‌تر شود برای برطرف کردن احساس حقارت و کمبود اعتماد به نفسی که دارد ممکن است به راحتی به سمت مواد کشیده شود و متأسفانه این مسئله در جامعه ما بسیار رواج دارد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی بی‌توجهی به فرزندان را نوعی آزار قلمداد کرد و ادامه داد: ممکن است والدین به لحاظ مالی نتوانند نیازهای فرزندان خود را به طور کامل برآورده کنند اما بخش زیادی از این مشکل را می‌توانند برای فرزندان خود توضیح و شرایط را برای آنها تشریح کنند، اما در خصوص این مسئله غفلت و بی‌توجهی می‌کنند و همین مسئله موجب سرخوردگی کودک می‌شود. این کودک در نوجوانی و جوانی به هر پیشنهادی که بتواند به معنای تأمین خواسته‌های وی باشد پاسخ مثبت خواهد داد.

دختران نوجوان از خانه فرار می‌کنند چون ...

براتی سده یکی از دلایل فرار دختران نوجوان از خانه را همین بی‌توجهی دانست و گفت: وقتی با بسیاری از نوجوانانی که از خانه فرار کرده و معتاد شده‌اند به ویژه دختران صحبت می‌کنیم به صراحت به ما می‌گویند پدر ما می‌توانست فلان وسیله را برای من بخرد اما نخرید؛ بیرون از خانه با جوانی آشنا شدم که رفتار خوبی با من داشت و آن وسیله را برای من خرید و بعد مرا به وادی‌های دیگری کشاند و من در نهایت فرار کردم.

فرزندسالاری اعتیاد می‌آورد

وی ضمن هشدار به خانواده‌های فرزندسالار گفت: در خانواده‌هایی که مرزهای خانوادگی به هم ریخته و این بچه است که پدر و مادر را کنترل می‌کند و به جای اینکه پدر و مادر بر خانواده مدیریت کنند، خواسته فرزند اولویت دارد و خانواده‌هایی که نقش‌ها در آن به هم ریخته و پدر حضور فیزیکی دارد اما نقش پدرانه را اجرا نمی‌کند هم خطر اعتیاد در بزرگسالی فرزندان زیاد است.

براتی سده افزود: از سوی دیگر در خانواده‌هایی که والدین به شدت سخت‌گیرند و اجازه هیچ گونه اقدامی به کودک نمی‌دهند، به محض اینکه کودک بزرگ می‌شود یا در لحظاتی که والدین حضور ندارند در جست‌وجوی آزادی دست به اقدامات خطرناکی می‌زند که گرایش به اعتیاد یکی از این اقدامات است.

نقش مهم پدر در تربیت دختر/ وقتی دختران با اولین ابراز عاطفه‌ای می‌لغزند

این کارشناس حوزه پیشگیری از اعتیاد بر نقش مهم پدر در خانواده تأکید و تصریح کرد: بسیاری از مواقع در خانواده‌های ما پدر غایب است. تحقیقات روانشناسی در تربیت فرزندان چه پسر و چه دختر بر اهمیت نقش و وجود پدر تأکید می‌کند. در گذشته مطرح می‌شد که تربیت دختر با مادر است اما اکنون نقش مهم پدر در تربیت دختر اثبات شده چرا که پدر اولین غیر همجنسی است که نسبت به دخترش عاطفه می‌ورزد و اگر این عاطفه‌ورزی و ابراز محبت پدرانه و دخترانه در دختری به شکل صحیحی شکل نگیرد و ادامه پیدا نکند در آینده با کمترین ابراز عاطفه‌ای در خارج از خانه دچار اشتباه و لغزش ‌شوند. نقش پدر خیلی مهم است ولی متأسفانه در جامعه ما این نقش دچار مشکل شده است.

احتمال اعتیاد در بچه‌های کلید‌دار بالاست

وی عدم نظارت درست بر فرزندان را از دیگر عوامل خطرزایی دانست که احتمال اعتیاد در بزرگسالی و حتی نوجوانی را افزایش می‌دهد و گفت: اکنون در جامعه ما مسئله‌ای با عنوان کودکان کلیددار مطرح شده است. والدین سرکار هستند و بچه‌ها خودشان کلید دارند و از مدرسه به خانه می‌آیند و بدون نظارت والدین وارد فضای مجازی می‌شوند، برنامه‌های ماهواره را تماشا می‌کنند و آزادی انجام هر عملی را دارند.

براتی سده افزود: تحقیقات نشان داده این مسئله، فضا و فرصت برخی رفتارهای پرخطر از جمله مصرف مواد را افزایش دهد. اکنون مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان را به راحتی می‌توان پنهان و مصرف کرد؛ برخی مواد روان‌گردان را حتی والدین نمی‌شناسند اما در در دسترس بچه‌ها است و این مسئله هم جای نگرانی برای والدین دارد.

وی با اشاره به اینکه در کنار وظایف و نقش‌ها، ارتباطات بین فرزندان و والدین نیز بسیار مهم است که این ارتباط هم در حال کاهش است، گفت: غیر ممکن است نوجوانان ما با وجود شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی که اکنون در دسترس است با مواد مخدر آشنا نباشند. در بسیاری از مواقع بچه‌ها اصطلاحاتی را بلد هستند که موجب تعجب والدین می‌شود.

چشم و گوش بچه‌ها باز شده؛ با آنها در خصوص مواد مخدر حرف بزنید

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تأکید کرد: باید با بچه‌ها در خصوص مواد مخدر صحبت کرد و نباید نگران بود که چشم و گوش بچه باز می‌شود؛ چشم و گوش بچه‌ها باز شده. در این عصر و  با این حجم فناوری و شتاب فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در دنیا و در ایران بچه‌ها بسیاری از مسائل را می‌دانند پس بهتر است خودمان با بچه‌ها صحبت کنیم و بدانیم دیگر بچه چشم و گوش بسته وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل خطرزا حضور در محله‌ای است که افراد به راحتی قلیان و سیگار مصرف می‌کنند یا خانواده‌هایی که در آنها مصرف قلیان و سیگار امری عادی تلقی می‌شود. حتی شاهد هستیم در فضای مجازی محیط‌هایی هست که وافور را به دست بچه‌ها می‌دهند و عکس آن را به اشتراک می‌گذارند و یا بچه‌ها و نوجوانان را پای بساط مصرف مواد می‌نشانند و این مسئله نشان می‌دهد که اگر بچه هم مصرف کرد مشکلی نیست.

براتی سده با تأکید بر اینکه اگر نگاه مثبت به خصوص اگر از طرف والدین در خصوص مصرف سیگار، قلیان و در نهایت مواد مخدر وجود داشته باشد احتمال اینکه در آینده کودک آنها مصرف کننده مواد باشد بسیار بالا است، گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر در جامعه ما نگرش مثبت خانواده‌ها به مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر است که مثبت بودن این مواد را به بچه‌ها القا می‌کند. به مواد را به کودک خود القا کرده است.

انتهای پیام 

captcha