نام کمیته قرآن به «قرآن‌ و‌ عترت» تغییر کند/ لزوم تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3777467
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
گزارش ایکنا از جلسه کمیته قرآن دهه فجر؛

نام کمیته قرآن به «قرآن‌ و‌ عترت» تغییر کند/ لزوم تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از مؤسسات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - جلسه کارگروه قرآن شورای راهبردی و سیاست‌گذاری ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی استان مرکزی، عصر روز گذشته، ۱۰ دی‌ماه با حضور اعضای این کمیته برگزار شد و حاضران به ارائه پیشنهاد‌های خود در خصوص برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند.

نام کمیته قرآن به «قرآن‌و‌عترت» تغییر کند/ لزوم تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از تخصص موسسات قرآنی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، جلسه کارگروه قرآن شورای راهبردی و سیاست‌گذاری 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی استان مرکزی، عصر روز گذشته، 10دی‌ماه با حضور، حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اراک، حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، دبیر کمیته قرآن ستاد دهه فجر استان، علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره کل ارشاد، طباطبایی رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان، محمدی رئیس اتحادیه مدغم استان، حجت‌الاسلام هاشمی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، عراقیه فراهانی، نماینده معاونت فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان، گلستانی عراقی سردبیر خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی و جمعی از نمایندگان سایر دستگاه‌ها همچون شهرداری، کانون فرهنگی‌هنری مساجد و استانداری در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.
جلسه با تلاوت آیاتی چند از سوی مهدی خان‌آبادی کارشناس قرآنی دارالقرآن‌الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان آغاز شد، حجت‌الاسلام قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، ضمن خیرمقدم و خوشامد به حاضران گفت: اجرای برنامه‌های قرآنی در پیشبرد اهداف حاکمیت اسلامی جزو مؤثرترین اقدامات است. لذا امسال برنامه‌های قرآنی با نشاط خوب همراه با تبیین ارزش‌های انقلابی و دینی همراه است.

نام کمیته قرآن به «قرآن‌و‌عترت» تغییر کند/ لزوم تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از تخصص موسسات قرآنیوی ادامه داد: بی‌شک اگر هم‌افزایی انجام شود و بستر فعالیت‌های قرآنی افزایش یابد آثار اجتماعی بهتری را در جامعه شاهد هستیم. اگر قرار است برنامه‌‌های انقلاب اسلامی و برنامه‌های عمومی راهبردی انجام شود باید از کارهای نمایشی بپرهیزیم زیرا با تعارف و فرافکنی به جایی نمی‌رسیم. برگشت به روحیه انقلابی زمینه موفقیت‌ها را یکی پس از دیگری هموار می‌کند.
در ادامه حجت‌الاسلام شفیعی دبیر کمیته قرآن ستاد دهه فجر استان مرکزی هم از اجرای 80 محفل قرآنی در شهر و روستا خبرداد و افزود: راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی اجتماع بزرگ قرآنیان متشکل از فعالان قرآنی شهری و روستایی در خمین برگزار می‌شود.

نام کمیته قرآن به «قرآن‌و‌عترت» تغییر کند/ لزوم تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از تخصص موسسات قرآنیوی افزود: کاروان قرآنی متشکل از فعالان شبکه قرآن و رادیو قرآن طی روزهای دوم و سوم بهمن در استان حضور داشته و برنامه‌های قرآنی این ایام را به صورت زنده انعکاس می‌دهند.
همچنین علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، هم در این جلسه گفت: قرآن کتاب انقلاب اسلامی بوده و هست و توسعه فعالیت‌های قرآنی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در طول 4 دهه به خوبی رشد داشته است.
وی بر حضور جدی‌تر جامعه قرآنی در راهپیمایی 22 بهمن تأکید کرد و افزود: مؤسسات، مراکز، هیئات‌های قرآنی با تابلویی که نشان از معرفی مرکز باشد در راهپیمای حضور بهم رسانند. خط مشی برنامه‌های امسال «نقش قرآن در تحقق نظام»، معرفی دستاوردهای نظام در این حوزه تعریف شده و ادامه پیدا می‌کند.

نام کمیته قرآن به «قرآن‌و‌عترت» تغییر کند/ لزوم تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از تخصص موسسات قرآنیحاج‌علی‌بیگی بیان کرد: علی‌رغم فعالیت‌های انجام شده از نگاه به مناطق محروم و روستایی غفلت شده است، امسال در برنامه‌های ارشاد روستاها ویژه‌تر از سال‌های قبل دیده شده است. برپایی سه نمایشگاه علوم و هنرهای قرآنی در خنداب، زرندیه و فراهان، 4 جشنواره قرآنی شهرستانی با رویکرد کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های اجرایی است.
وی با اشاره به اینکه سیر تمامی برنامه‌های پیش‌بینی شده قرآن کتاب انقلاب است، تصریح کرد: همایش تکریم از بانوان فعال و برتر قرآنی در بخش‌های مختلف به میزبانی فراهان، برپایی نمایشگاه عکس چهل سال فعالیت قرآنی و محافل استان، همایش نقد و بررسی فعالیت قرآنی استان از سوی استادان و جامعه قرآنی از برنامه‌های در دستور کار است. امسال با توجه به تقارن دهه فجر با ایام فاطمیه دو ویژه برنامه نمایشی در رابطه با شخصیت حضرت زهرا(س) نیز در نظر گرفته شده است.
در ادامه سیدمجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌ کل آموزش و پرورش استان مرکزی، با ارائه پیشنهاد تغییر نام کمیته از قرآن به قرآن و عترت به دلیل همزمانی ایم دهه فجر با ایام شهادت حضرت زهرا(س)، تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی این اداره‌ کل در قالب برگزاری مسابقات قرآن، محافل و کرسی‌های تلاوت از هفته قرآن شروع شده است.
وی ادامه داد: برای موضوع حفظ قرآن همه دستگاه‌ها همسو هستند، اجرای طرح بشارت ۱۴۵۲ در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار دارد و همه همزمان در حال اجرا هستند. برای طرح بشارت بیش از ۶۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کردند و علاقمندند در حوزه حفظ ورود جدی پیدا کنند‌. واضح است آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند آموزش این ۶۰ هزار دانش‌آموز را برعهده بگیرد، چراکه از این به بعد آموزش‌ها تخصصی است و نیاز است دستگاه‌ها تعدادی از آنان را تحویل بگیرند.
طباطبایی به پیشنهاد اوقاف استان در راستای برگزاری همایش حافظان وحی نیز اشاره کرد و افزود: مرحله اول طرح بشارت به میزبانی مشهد برگزار شد و مرحله دوم را به احتمال قوی استان مرکزی میزبان است. رایزنی‌های اولیه انجام شده و امید است بتوانیم این همایش را به خوبی در استان برگزار کنیم.

نام کمیته قرآن به «قرآن‌و‌عترت» تغییر کند/ لزوم تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از تخصص موسسات قرآنیهمچنین حسین محمدی هزاوه، مدیرعامل اتحادیه مدغم استان مرکزی، گفت: موسسات و خانه‌های قرآنی شهری و روستایی پتانسیل خوب و ابزار عالی جهت برگزاری محافل قرآنی هستند و علاوه‌ بر ماموریت اصلی آموزش قرآن و علوم قرآنی در سطوح مختلف با توجه به تخصص و تجربه لازم وظیفه برپایی محافل و کرسی‌های تلاوت را برعهده دارند.
وی ادامه ‌داد: خیلی از دستگاه‌‌ها برحسب وظیفه دستگاهی و بخش‌نامه‌ای برنامه‌های قرآنی را اجرا می‌کنند اگر فعالیت دستگاه‌ها با تخصص مؤسسات هماهنگ بود و تلفیق می‌شد قطعا محافل پررنگ‌تری برگزار می‌شد. پیشنهاد می‌دهم دستگاه‌ها در کنار برنامه‌های خود از ظرفیت مؤسسات استفاده کنند و ما اعلام آمادگی می‌کنیم که بچه‌های حافظ در محافل قرآنی دانش‌آموزی شرکت کنند.
حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب، نیز بر لزوم پرهیز از موازی‌کاری تأکید کرد و افزود: مسؤلان دستگاه‌ها باید باهم همسو و همدل باشند. دهه فجر فرصت است و باید نقاط قوت و ضعف در شورای راهبردی مورد بررسی قرار گیرد که برای بررسی دقیق‌تر پیشنهاد می‌کنم یک هیات اندیشه‌ورز تشکیل شود.
وی بیان کرد: فرصت‌های پیش‌رو را باید قدر دانست، درست است که با وجود مردم قائله فتنه ۸۸ ختم به خیر شد، اما رهبری فرمودند جنجال ۹۷ فریبی بیش نیست ممکن است فتنه‌ها سال ۹۸ اعمال شود. در روایات هم مکرر بیان شده هنگام فتنه به قرآن پناه ببرید، باید بیداری لازم را داشته باشیم و به دنبال هیأت اندیشه‌ورز باید شورای برنامه‌ریزی پای کار باشد تا جلسات هم‌افزایی خروجی لازم را داشته باشد.

نام کمیته قرآن به «قرآن‌و‌عترت» تغییر کند/ لزوم تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و بهره‌گیری از تخصص موسسات قرآنیهمچنین حجت‌الاسلام عباس هاشمی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی، گفت: کارگروه‌ها و اعضا برنامه‌های خود را طبق جدول زمان‌بندی با ذکر زمان و مکان به دبیرخانه ارسال کنند، کمیته قرآن یکی از فعال‌ترین کمیته‌های سال گذشته بود.
در ادامه جلسه عراقیه فراهانی، کارشناس معاونت فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی، از برگزاری مسابقات قرآن جوانان، ورزشکاران و کارکنان خبر داد و گفت: این مسابقات اول بهمن ماه برگزار می‌شود، در دو شهرستان هم محافل انس با قرآن ویژه ورزشکاران برگزار می‌شود.
در بخشی از جلسه نیز نمایندگان سپاه، شهرداری و کانون فرهنگی هنری مساجد به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.
انتهای پیام

captcha