«انجمن فرهیختگان قرآنی استان تهران» در انتظار تصویب اسا‌س‌نامه
کد خبر: 3777947
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

«انجمن فرهیختگان قرآنی استان تهران» در انتظار تصویب اسا‌س‌نامه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ با تهیه اساسنامه «انجمن فرهیختگان قرآنی استان تهران» به زودی شاهد تشکیل تشکل دیگری با حضور فعالان قرآنی خواهیم بود.

«انجمن فرهیختگان قرآنی استان تهران» در انتظار تصویب اسا‌س‌نامهبه گزارش ایکنا؛ نخستین نشست پیشکسوتان و فرهیختگان قرآنی استان تهران طی روزهای گذشته بدون حضور خبرنگاران از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران و با حضور جمعی از فعالان قرآنی این استان برگزار شد.

این جلسه به منظور تشکیل انجمن یا مجمع پیشکسوتان قرآنی استان تهران و با اهدافی همچون رصد فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی جامعه و ارائه طرح و برنامه‌های مناسب برای رفع چالش‌های احتمالی، اعلام مواضع صحیح، اصولی و به هنگام، نسبت به رویدادهای قرآنی و جریانات فرهنگی کشور، مطالبه حمایت‌های در خور شأن قرآن و فعالیت‌های آن از مسئولان کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی استان تهران برگزار شده است.

در ادامه گفت‌وگویی با رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در مورد این مجمع و اهداف و آینده آن صورت گرفته است.
مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد اعضای حاضر در این جلسه، گفت: براساس برآوردی که صورت گرفت، بیش از 120 نفر در حوزه‌هایی همچون قرائت، حفظ، پژوهش و ترجمه و تفسیر به عنوان پیشکسوتان درجه یک شناسایی شدند که جمع کردن این تعداد پیشکسوت قرآنی که بسیاری شرایط خاصی دارند کار بسیار سختی است.
وی با اشاره به اینکه در نهایت 30 نفر برای حضور در این جلسه دعوت شدند به برخی اهداف این جلسه اشاره کرد و گفت: هدف این این است که تشکلی را بدون اینکه دخالتی غیر از دعوت در آن داشته باشیم، تشکیل دهیم تا به رصد فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی جامعه، ارائه طرح و برنامه‌های مناسب برای رفع چالش‌های احتمالی موجود در جامعه و ... بپردازند.
نادی تصریح کرد: اعلام مواضع صحیح، اصولی و به‌هنگام نسبت به رویدادهای قرآنی و جریانات فرهنگی کشور و نقش جامعه قرآنی در این زمینه از دیگر اهداف این مجمع خواهد بود. همچنین مطالبه حمایت‌های درخور شأن قرآن از مسئولان کشور از دیگر اهداف برای این مجمع بوده است.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران به تأثیرگذاری استان تهران در جریانات مختلف کشور اشاره و اظهار کرد: جایگاه قرآنی ضعیف بوده و همیشه شرمنده فعالان قرآنی بوده‌ایم. بر همین اساس به دنبال این هستیم تا به کمک این پیشکسوتان و فرهیختگان راهکارهای مناسب برای ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی را شاهد باشیم. وقتی جمع پیشکسوتی در این سطح پرچمی را بلند کند و ندایی را سر دهد، بی‌تردید به آن لبیک گفته می‌شود.
نادی در ادامه در مورد جزئیات این جلسه بیان کرد: در بخشی از این جلسه، مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان تهران اعلام کرد تمام قد خادم این مجموعه خواهد بود تا این تشکل راه‌اندازی شود. در ادامه نیز رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به نداشتن نگاه نهادی، گروهی و تشکلی به این مجمع اشاره کرد و خواستار تشکیل این انجمن توسط اشخاص حقیقی شد.
وی بیان کرد: در ادامه نیز بیش از 10 نفر از حاضران در جلسه صحبت‌های مفیدی را مطرح کردند. در نهایت، مقرر شد از بین حاضران شش نفر شامل «محمد خواجوی»، «عباس سلیمی»، «مهدی قره‌شیخلو»، «منصور قصری‌زاده»، «محمدحسین محمدزاده» و «سیدعباس میرداماد» طی حدود یک ماه اساسنامه یا مرامنامه‌ای را برای این تشکل تهیه کنند.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه چنین مجمعی در استان‌های دیگر هم تقریباً شکل گرفته است، گفت: امیدوار هستیم در نهایت بتوانیم یک تشکل کشوری محکم را با اهدافی که گفته شد، تشکیل شود.
نادی با اشاره به اینکه احتمال دارد جلسه دوم این نشست به درخواست مدیرعامل خبرگزاری ایکنا به میزبانی آن خبرگزاری برگزار ‌شود، افزود: نگاه ما به هیچ وجه جمعی و گروهی و جناحی نیست و به دبنال این هستیم که افراد قرآنی در این جمع حضور داشته باشند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی این تشکل موازی‌کاری با «جمعیت قرآنی استان تهران» یا فعالیت‌های دیگری از این دست نخواهد بود، گفت: جمعیت قرآنی استان تهران بسیار گسترده است و در این جمعیت هر کسی علاقه داشته باشد می‌تواند، حضور داشته باشد. طبیعتاً آن کاربردی که ما می‌خواهیم را ندارد. کار ما این است که نخبگان و فرهیختگان در جمعیت محدودی در کمیته‌های معدودی نسبت به شناسایی چالش‌ها و ظرفیت‌ها اقدام کنند.
نادی بیان کرد: ظاهر امر نشان می‌دهد که هیچ موازی‌کاری و تعارضی بین این دو وجود ندارد. برداشت من از مطالب استخراج شده از جلسه این بود که وجود چنین تشکلی بسیار ضروری قلمداد شد. تعداد جلسات جمعیت محدود است و فرصت ابراز عقیده در آنجا کمتر است. البته در زمینه نامگذاری این تشکل هنوز تصمیمی گرفته نشده است و همه چیز بعد از تدوین اساس‌نامه نهایی خواهد شد.
انتهای پیام 

captcha