تجلی سبک زندگی قرآنی در سلوک سیدمحسن موسوی‌بلده
کد خبر: 3778080
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
عباس سلیمی بیان کرد:

تجلی سبک زندگی قرآنی در سلوک سیدمحسن موسوی‌بلده

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور در مراسم تجلیل از خدمات سیدمحسن موسوی بلده، مدرس پیشکسوت قرآنی کشور وی را الگوی تمام‌عیار سبک زندگی قرآنی معرفی کرد.

 سیدمحسن موسوی‌بلده

به گزارش ایکنا؛ آئین تجلیل از نیم قرن خدمات و فعالیت‌های قرآنی معلم و مدرس قرآن کریم، سیدمحسن موسوی بلده، عصر امروز، چهارشنبه، ۱۲ دی‌ماه، با حضور مدیران و مسئولان شهرداری مناطق ۱۳ و ۱۴ تهران، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری، تنی چند از پیشکسوتان جامعه قرآنی کشور و شاگردان این مدرس قرآنی در محل سالن آمفی‌تئاتر کوثر شهرداری منطقه ۱۳ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای هادی صلح‌جو، از مجریان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم، مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران، طی سخنانی ضمن خیرمقدم به تمامی حضار در مراسم به‌ویژه پیشکسوتان قرآنی، با بیان اینکه صحبت کردن در رابطه با استاد سیدمحسن موسوی بلده کار بسیار سختی است، گفت: ایشان شخصیت فرهیخته‌ای است که در خانواده کاملاً مذهبی و عامل به انجام دستورات مترقی دین مبین اسلام رشد و نمو کرده است.

رحمان‌زاده با بیان اینکه قرآن قانون اساسی و شعار اسلام است، ادامه داد: از برکات این کتاب انسان‌ساز به عنوان معجزه پیامبر اکرم(ص) این است که مسیر حرکت و راه سعادت را به انسان مؤمن و متقی نشان می‌دهد و در نهایت نیز یک انسان قرآنی می‌سازد. انسان عصر حاضر نیاز به دستورات و قوانین الهی را بیشتر از گذشته احساس می‌کند. بسیاری از قوانینی که در این دنیا وضع شده، ساخته ذهن انسانی است و ساخته ذهن انسان الزاماً نیک‌بختی، کمال و سعادت را به همراه نخواهد داشت.

شهردار منطقه ۱۳ تهران با بیان اینکه تنها کلام و احکام خداوند باری‌تعالی است که با فطرت و نیاز‌های روحی و روانی انسان عمیقاً در ارتباط است، افزود: این محفل برای پنجاه سال زحمت استاد موسوی‌بلده راجع به احکام الهی و قرآن برپا شده است و از خداوند متعال می‌خواهیم که به همه ما درک و فهم بیشتری از ظواهر و باطن قرآن اعطا کند، معارفی که استاد موسوی حتماً آن را درک کرده و به شاگردان خود نیز منتقل کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: مجموعه شهرداری تهران همواره به صورت تمام‌قد در خدمت اساتید و مدرسان عرصه قرآن کریم به ویژه استاد موسوی‌بلده و شاگردان ایشان که انوار منور قرآن کریم را ترویج می‌دهند، خواهد بود.

در ادامه این مراسم، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه عامل اصلی حضورم در این محفل وجود نازنین حضرت قرآن است، گفت: قرآن کریم کتابی است که باید برای شناخت بیشتر و معرفت نسبت به آن به عنوان کتاب زندگی و قانون اساسی انقلاب اسلامی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در جایگاه عظمت و منزلت این کتاب الهی همین بس که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «اَلْقُرْآنُ أَفْضَلُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ دُونَ اَللَّهِ؛ قرآن از همه چیز جز خدا بالاتر است». هنگامی که به آیات پایانی سوره مبارکه واقعه و سوگندی که خداوند متعال یاد کرده نیز می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم قرآن کتابی است که ضامن خوشبختی و سعادت عالم بشریت است.

سلیمی ادامه داد: ضرورت تکریم قرآن براساس بیان پیامبر اکرم(ص) که فرمود «فَمَنْ وَقَّرَ اَلْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اَللَّهَ» به ما نشان می‌دهد که باید قرآن و قرآنیان را تکریم کنیم. ضرورت آموزش و فراگیری قرآن در فرمایشات مکرر معصومین(ع) از جمله این بیان زیبا و ارزشمندی که پیامبر(ص) فرمود «من علم رجلاً القرآن فهو مولاه؛ اگر کسی به دیگری قرآن آموزش دهد، مولای اوست» آمده است.

پیشکسوت قرآنی کشور با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمود «یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا یَمُوتَ حَتَّی یَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ یَکُونَ فِی تَعْلِیمِهِ؛ سزاوار است که مؤمن نمیرد تا اینکه قرآن را یاد بگیرد و یا اینکه در حال یادگیری آن باشد»، بیان کرد: علی‌رغم چهار دهه فعالیت و تلاش، اگرچه در مقایسه با قبل از انقلاب موفقیت‌های بسیار ارزشمندی به دست آورده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم تا در رابطه با وظایف خود در حدی که ملت نجیب و سرافراز ما قرآن را بدون غلط تلاوت کنند، دست پیدا کنیم و این مجاهدت و تلاش روزافزون همه اشخاص حقیقی و حقوقی در نهاد‌های مختلف قرآنی را می‌طلبد.

سلیمی ادامه داد: در باب توصیف مقام و عظمت معلم قرآن همین بس که بگوییم اولین معلم قرآن ذات اقدس الهی است. بر اساس فرمایش پیامبر(ص) همه موجودات زمین و آسمان برای معلم قرآن استغفار می‌کنند. از این مطلب نباید غافل شویم که در بیانات پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) گونه‌های مختلف قرآنیان معرفی شده‌اند و در یکی از احادیث مستند پیامبر(ص) و امام صادق(ع) قرآنیان را به سه دسته تقسیم کرده‌اند؛ دسته اول قرآنیانی هستند که از قرآن استفاده ابزاری می‌کنند و قرآن را برای رسیدن به دنیا و شهرت و مقامات و اهداف نازله دنیوی خرج می‌کنند.

وی افزود: دسته دوم کسانی هستند که حروف قرآن را حفظ می‌کنند، اما حدود آن را ضایع می‌کنند؛ یعنی همان کسانی که در شب قدر قرآن را در مراسم احیا بر روی سر می‌برند، اما فردای آن روز با عملکرد غلط معارف خود قرآن را زیر پا می‌گذارند. تمام کسانی که امروز به اهداف و آرمان‌های اسلامی خیانت می‌کنند، از همین دسته هستند. آن‌قدر این گروه از مدعیان قرآنی موجب ناراحتی معصومین(ع) هستند که ایشان این گروه را نفرین کرده‌اند و فرموده‌اند که «خدا نظیر این‌گونه قرآنیان را زیاد نکند». تنها یک گروه هستند که از وجاهت لازم نزد خدا و رسول(ص) برخوردار هستند و ایشان نیز کسانی هستند که در لسان روایات از آنان این گونه یاد شده که اندیشه، گفتار و عمل قرآنی دارند و خداوند متعال به برکت وجود آن‌ها بلا را از جامعه اسلامی دفع و شر دشمنان را از بالای سر امت دور می‌کند.

سلیمی با اشاره به اینکه استاد سیدمحسن موسوی بلده از مصادیق اتم این گروه سوم از قرآنیان است، بیان کرد: ایشان سید بزرگوار و از مدرسان بااخلاص و بی‌ریایی است که همه هستی خود را وقف و تقدیم قرآن کریم کرده است.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به خدمات و تلاش‌های فراوان استاد سیدمحسن موسوی بلده که از دوران کودکی تا رسیدن به مقام معلم قرآنی داشته‌اند، ضمن آرزوی توفیق و طول عمر برای ایشان، تصریح کرد: بنده در یک کلام استاد سیدمحسن موسوی بلده را الگوی تمام‌عیار سبک زندگی قرآنی می‌دانم. استاد موسوی بلده به قرآن و اهل بیت(ع) عشق می‌ورزد و عشق وی با دو ویژگی عالمانه و عارفانه شکل گرفته است. ادب ویژه، اخلاق، متانت و وقار، تواضع و فروتنی همراه با یک ویژگی خاص یعنی عاری بودن از هرگونه بخل و تنگ‌نظری از ویژگی‌های بارز شخصیت ایشان است.

وی تصریح کرد: ایشان با اینکه استاد بی‌بدیل عرصه قرآن کریم هستند، اخیراً با تواضع تمام، قرائت خود را به شیخ عصفور عرضه دادند که این امر برای نوجوانان و جوانان قرآنی ما درس عملی زندگی است. استاد موسوی بلده نه‌تنها در تجوید، بلکه در مفاهیم و لحن نیز سرآمد است. ایشان دارای سبک قرائت ویژه خود است و اگرچه عاشق تلاوت‌های قراء بزرگ است، اما سبکی تقلیدی از قراء و اساتید مصری ندارد.

سلیمی در ادامه از مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران درخواست کرد تا مکان مناسبی در تهران را به عنوان پایگاه بزرگ قرآنی در اختیار استاد و شاگردان ایشان قرار دهند تا فعالیت‌های قرآنی خود را توسعه دهند.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که مسئولان شورای اسلامی و شهرداری تهران و نیز نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف دیگر چنین مراسمی را در رابطه با دیگر پیشکسوتان و قرآنیان کشور که سال‌ها در راه قرآن و آیات نورانی آن تلاش می‌کنند نیز برگزار کنند.

در ادامه این مراسم و پس از پخش نماهنگی از جلسه قرآن استاد سیدمحسن موسوی بلده، گروه تواشیح محراب به اجرای برنامه ویژه این مراسم پرداخت که این برنامه نیز با استقبال حضار در مراسم روبرو شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق‌زاده، مسئول فعالیت‌های دینی شورای شهر تهران نیز در سخنان کوتاهی با بیان اینکه متأسفانه امروزه در جامعه ما برخی هنجارشکنی‌ها و زشتی‌ها مشاهده می‌شود، گفت: البته زیبایی‌های فراوانی نیز در سطح جامعه ما وجود دارد، ولی در کشور امیرالمؤمنین(ع) نباید همین مقدار از هنجارشکنی‌ها نیز وجود داشته باشد.

صادق‌زاده با اشاره با اینکه این مسائل به دلیل دوری از قرآن در سطح جامعه رخ می‌دهد، تصریح کرد: اگر جامعه‌ای از قرآن دور شود، خیری در آن جامعه شکل نمی‌گیرد. جامعه‌ای می‌تواند دنیا و آخرت خوب و سعادتمندی داشته باشد که با قرآن مأنوس باشد.

وی با اشاره به اینکه استاد سیدمحسن موسوی بلده از مفاخر قرآنی کشور است، گفت: یک از محسنات این استاد قرآنی کشور این است که وی سبک خاص خود را در تلاوت دارد و بسیاری از اساتید و مدرسان قرآنی امروز تهران و سطح کشور افتخار شاگردی ایشان را دارند.

در ادامه این مراسم نیز سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت و مدرس قرآن کریم در سخنانی ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران و نیز حضار در مراسم با بیان اینکه این جلسه در واقع جلسه تجلیل از قرآن است و خود را کوچکتر از آن تصور می‌کنم که تجلیل شوم، گفت: هدف اصلی اشاعه فرهنگ قرآنی، تشویق قرآنیان و نسل‌های دیگر است که به ساحت مقدس این کتاب عزیز نائل شوند.

وی ادامه داد: لطفی که خداوند متعال نصیب بنده کرد تا بتوانم به عنوان معلم قرآن خدمت کنم، مسئولیت سنگینی را بر دوش بنده و امثال بنده قرار داده است و امیدوار هستم که همگی ما در این عرصه عاقبت‌بخیر شویم. اگر بتوانیم کاری کنیم که فرهنگ قرآن و عترت با هم ممزوج و تلفیق شده و برای مردم ما جا افتد، در این صورت پیروز شده‌ایم.

تجلی سبک زندگی قرآنی در سلوک سیدمحسن موسوی‌بلده

موسوی‌بلده تصریح کرد: در طول تاریخ کسانی که اعلام کردند که کتاب خدا برای ما کافی است و خود را از عترت بی‌نیاز دیدند، حتی به خود قرآن نیز دست پیدا نکردند و آن‌ کسانی که تصور می‌کردند که فقط با عترت به جایی می‌رسند و قرآن را کنار گذاشتند، حتی عترت تنها را نیز نشناختند؛ چراکه این‌ها ذاتا یک نور هستند که خود را در دو جلوه به ما نشان دادند.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه به معلمی تجوید قرآن افتخار می‌کنم، اظهار کرد: قرآن کلامی معجزه است و هنگامی که نازل شد، تمامی نوابغ ادبیات عرب را مبهوت خود کرد و همگی ایشان به معجزه بودن قرآن صحه گذاشتند. قرآن کریم به بیان الهی به هیچ وجه تحریف نخواهد شد، اما اگر علم تجوید قرآن نبود، اعراب به طور طبیعی و غیرعمدی الفاظ قرآن را تحریف می‌کردند و این تجوید است که به ما نشان می‌دهد که از صدر اسلام یعنی زمان پیامبر(ص) تاکنون قرآن و واژ‌ه‌های آن هیچ‌ تغییری نکرده است و می‌توانیم ادعا کنیم که تلفظ امروز قرآن همانند تلفظ آن در زمان پیامبر(ص) بوده است.

موسوی‌بلده در پایان سخنان خود با بیان اینکه این مسئله به خاطر تلاش فراوان علمای علم قرائت و تجوید بوده است، گفت: پرداختن به علم تجوید مسئله‌ای فانتزی و سرگرمی نیست. پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هم به لفظ، هم به معنا و همه به عمل به قرآن توجه داشتند. امیدوار هستیم که ما نیز همانند این بزرگواران قرآن کریم را زیبا بخوانیم، زیبا بفهمیم و زیبا عمل کنیم.

در ادامه این مراسم و پس از پخش کلیپی از جلسات قرآن سیدمحسن موسوی بلده، با حضور مسئولان و قرآنیان حاضر در جلسه و نیز اعضای خانواده این مدرس پیشکسوت قرآنی کشور، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از نیم قرن خدمات قرآنی این معلم عرصه آیات الهی تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha