اهل تقوا تا بهشت بدرقه می‎شوند
کد خبر: 3778094
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸
در تفسیر سوره زمر مطرح شد:

اهل تقوا تا بهشت بدرقه می‎شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که در قرآن‌کریم مردم به دو گروه خوب و بد یا کافر و مسلمان تقسیم می‌شوند و فرشتگان اهل تقوا را تا بهشت بدرقه می‌کنند، اظهار کرد: شرط ورود به بهشت پاکی و پارسایی است چراکه بهشت جای پاکان است.

 

تقسیم انسان‌ها به دو گروه خوب و بد/اهل تقوا تا بهشت بدرقه می‎شوند

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه چهارشنبه، دوازدهم دی در برنامه هفتگی تفسیر قرآن در جمع کونگ‌فو کاران باشگاه قهرمانان خرم‌آباد با اشاره به نکات تفسیری آیه ۷۳ سوره زمر با مضمون «وَ سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ» اظهارکرد: در قرآن‌کریم مردم به دو گروه خوب و بد یا کافر و مسلمان تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که پاداش اعمال انسان یا خوب یا بد است، اضافه کرد: بر این اساس در قیامت هم دو دسته جهنم و بهشت داریم این در حالی‌است که انسان‌های باایمان حرمت دارند.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که قیامت جلوه‌ای از دنیا و تجسم اعمال است، اضافه کرد: اعمال ما در قیامت تجسم پیدا می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که اگر انسان در دنیا بد باشد در آخرت جایگاهش بد است، افزود: تعبیر قرآن این است در قیامت عده‌ای وارد بهشت و عده‌ای وارد جهنم می‌شوند.
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که کسانی‌که اهل تقوا هستند دسته دسته به‌سوی بهشت سوق داده می‌شوند، یادآور شد: فرشتگان پرهیزکاران را به‌سوی بهشت بدرقه می‌کنند.
این مفسر قرآن کریم علت نام‌گذاری سوره زمر را وجود این واژه در آیه ۷۳ برشمرد و گفت: اگر یک گروه از افراد با هم بروند به آنان کلمه «فوج» اطلاق می‌شود اما اگر چند گروه باشند به آنان «زمر» گفته می‌شود به‌عبارتی زمر به‌معنای گروه گروه است.
وی با طرح این سؤال که چرا اهل بهشت به‌صورت دسته دسته وارد می‌شوند، ادامه داد: این امر به‌سبب اختلاف مقامات است چراکه اهل تقوا یکسان نیستند و چون مقامات افراد متفاوت است هر کدام در یک گروه قرار می‌گیرند.

پاکی و پارسایی؛ شرط ورود به بهشت

آیت‌الله میرعمادی به احترام فرشتگان به اهل تقوا اشاره کرد و با ذکر این مطلب که در قیامت فرشتگان انسان‌های درست‌کار را با احترام وارد بهشت می‌کنند، ادامه داد: شرط ورود به بهشت پاکی و پارسایی است چراکه بهشت جای پاکان است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که هرگاه فرد ناپاکی در مجموعه‌ای قرار بگیرد آن مجموعه را فاسد می‌کند، یادآور شد: قهرمانان غیرت قهرمانی دارند و آن غیرت این است که کسی‌که می‌خواهد قهرمان باشد باید جوانمرد باشد.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که پاکی ارزش است، اضافه کرد: انسان با هر تفکری باید پاک باشد چراکه آلودگی تعفن می‌آورد و انسان آلوده بوی تعفن می‌دهد.
این مفسر قرآن‌کریم آلودگی را پستی و حقارت و پاکی را عزت و سربلندی برشمرد و با ذکر این مطلب که پاکی، آبرومندی و اعتبار است، اضافه کرد: درس بزرگی که این آیه به ما می‌دهد این است که شرط ورود به بهشت تقوا و پارسایی است.
وی با اشاره به این‌که برخی دهان آلوده دارند و برخی چشمشان آلوده است، اضافه کرد: برخی دست آلوده و برخی دیگر پای کج دارند.

در بهشت همیشه باز و در جهنم بسته می‌شود

آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که در بهشت همیشه باز و اما در جهنم بسته می‌شود، ادامه داد: بسته بودن در جهنم نوعی عذاب است و باز بودن در بهشت بدین جهت است تا اهل آن احساس لذت و آزادی بیشتری داشته باشند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان به استقبال فرشتگان از اهل بهشت اشاره کرد و با ذکر این مطلب که موکلان بهشت به استقبال اهل بهشت می‌روند، یادآور شد: اهل تقوا هم بدرقه کننده خوب و هم استقبال کننده خوبی دارند.
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که در روایت آمده است که بهشت دارای هشت در اما جهنم دارای هفت در است، اضافه کرد: بهشت دارای درجات است و هر کسی در هر طبقه‌ای قرار گرفته به آن قانع است.

سلام علیکم؛ نخستین سخن فرشتگان بر اهل بهشت

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که نخستین سخن فرشتگان به اهل بهشت «سلام علیکم» است، اضافه کرد: بهترین درود سلام علیکم است و هیچ تحیتی مثل سلام علیکم نیست.
وی جاودانگی بهشت را از دیگر موضوعات قابل توجه در این آیه برشمرد و با طرح این سؤال که آیا اهل جهنم تا ابد در آن باقی خواهند ماند، ادامه داد: مقدار و مدت عذاب به میزان جرم بستگی دارد لکن برخی جرم‌ها عذاب ابدی دارد.

 


انتهای پیام

captcha