اولویت یک شهرداری، رونق اقتصادی مناطق کم برخوردار است
کد خبر: 3778181
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
شهردار مشهد:

اولویت یک شهرداری، رونق اقتصادی مناطق کم برخوردار است

گروه اجتماعی - شهردار مشهد گفت: بدون تردید اولویت ما ایجاد رونق اقتصادی و نظم در مشهد با تبعیض مثبت نسبت به مناطق کم برخوردار از مناطق برخوردار است.

اولویت یک شهرداری، رونق اقتصادی مناطق کم برخوردار استبه گزارش ایکنا از خراسان محمدرضا کلایی امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت بزرگترین مجتمع مسکونی شرق کشور در منطقه رسالت شهر مشهد اظهار کرد: این 3000 واحد با اهدافی همچون الگوسازی و نمونه‌سازی در زمان شروع اولین پروژه آغاز شد تا در نهایت این الگو به تدریج توسعه پیدا کرد. امروز مجتمع‌ها می‌تواند شکل اجتماعی داشته باشد که در کنار آن نیز کاربری‌های دیگری نیز شکل گیرد.

وی ادامه داد: هدف ما از ساخت مجتمع‌های مسکونی مقاوم سازی و الگوسازی است اما مساله گسترده‌تر شهر مشهد است. مشهد به واسطه عناصر ترافیکی، کالبدی و تکنولوژیک به متن و حاشیه تقسیم شده‌ است. البته سال ها قبل هم متن حاشیه با مرزهای متفاوتی نسبت به امروز وجود داشته است.

شهردار مشهد تصریح کرد: اینکه محدوده‌ای را حاشیه شهر می دانیم، به این دلیل است که گفت‌وگوی آن محدوده با سایر محلات و نقاط شهر قطع شده است. همین امر منجر شده که این مناطق از متن به حاشیه رانده شود. بنابراین باید اقدامات مشخصی در خصوص برقراری دوباره ارتباط و این گفت‌وگو انجام دهیم. این اقدامات می‌تواند شامل این باشد که احساس عزت نفس را در شهروندان آن محلات افزایش دهیم یا کاربری‌هایی را با مقیاس شهر و فراشهر در آن محلات تعریف کنیم که به رفت‌وآمدهای پیرامونی حس تعلق و زندگی بدهد و کمک کند، بهبودی در گفت و گوی بین سایر محلات و آنجا اتفاق بیفتد.

کلایی افزود: یک راه دیگر این است که اتصالاتی را در کاربری‌های خدماتی و انتفاعی برقرار کنیم تا این دو منطقه را به یکدیگر پیوند بزند. البته این الگو قابلیت توسعه دارد اما نیازمند مکمل‌هایی است که به تنهایی نمی‌توان آن را فعال کرد چراکه در این مساله شرایط اقتصادی کشور و استان اثرگذار است.

وی در خصوص اهمیت مساله کسب و کار و تاثیر آن در حاشیه شهر عنوان کرد: کسب و کار موضوع مهمی است که می‌تواند در حاشیه مشهد تحول و حس تعلق و گفت‌وگو را فراهم کند اما این امر به تنهایی از عهده ما برنمی‌آید. در نتیجه بخش خصوصی، نهادهای متولی بالادست و آن هایی که می‌توانند زمینه را برای توسعه کسب و کارها فراهم کنند، باید در کنار ما قرار بگیرند و در این کار به ما یاری رسانند.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در هر پروژه که مدنظر ماست و در هر رویکردمان، نیم نگاهی به توسعه گفت‌و گو بین متن و حاشیه شهر داریم. اگر به دنبال ایجاد مرکز نوآوری هستیم، نگاهمان این است که شعبی در حاشیه شهر ایجاد شود که توسعه کسب و کار را به همراه داشته باشد.

کلایی گفت: امیدواریم با توسعه‌ای که در حال اتفاق افتادن است، بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم. بدون تردید اولویت یک ما ایجاد رونق اقتصادی و نظم در مشهد با تبعیض مثبت نسبت به مناطق کم برخوردار از مناطق برخوردار است.

آمادگی شهرداری برای فراهم کردن بیشتر زمینه سرمایه‎گذاری
در ادامه این مراسم رضا خواجه نایینی، معاون اقتصادی شهردار مشهد، با بیان اینکه یکی از سیاست‌ها در شورای پنجم رونق‌بخشی و کیفیت بخشی به مناطق حاشیه شهر و کمتر برخوردار است، عنوان کرد: از اولین شورا تا ابتدای دوره پنجم آن، قرارداد 4000 واحد مسکونی بسته شده که تاکنون ۲۵۰۰ واحد آن به بهره‌‎برداری رسیده و ۱۵۰۰ واحد دیگر در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که بخشی از این واحدها در پروژه یاس قرار گرفته‌ است.

خواجه نایینی گفت: در چنین پروژه‌هایی به سرانه بهداشتی، خدماتی، آموزشی، درمانی و... توجه شده و در مجموعه های مسکونی این پروژه‌ها این سرانه‌ها در نظر گرفته شده به طوری که توسعه خوبی را به همراه خواهد داشت. همچنین آمادگی تخفیف در حوزه زمین و پروانه ساخت را داریم تا برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد؛ در این پروژه‌ها مراحل اداری را به سرعت انجام داده‌ایم. البته قرارداد این پروژه ۵ سال است اما اول انجام شدن آن طی سه سال داده شده است امیدواریم این پروژه‌ها با همراهی تمامی مسئولان به نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

captcha