تراز بالای رشد فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب/ بهره‌مندی 15 میلیون نفر از برنامه‌های آموزشی
کد خبر: 3778325
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
قره‌شیخ‌لو بیان کرد:

تراز بالای رشد فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب/ بهره‌مندی 15 میلیون نفر از برنامه‌های آموزشی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه اگر بعد از انقلاب موضوعات مختلف را کنار هم بگذاریم قطعاً موضوعات قرآنی بهترین و بیشترین پیشرفتها و دستاوردها را داشته است، از بهره‌مندی بیش از 15 میلیون نفر از برنامه‌های آموزشی قرآن طی بعد از انقلاب خبر داد.

فوری/////تراز بالای رشد قرآنی نسبت به دیگر عرصه‌ها / بهره‌مندی 15 میلیون نفر از برنامه‌های آموزشی قرآن

به گزارش ایکنا، مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، صبح امروز، 14 دی ماه، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما به بررسی ضعف‌ها و قوتهای چهل سال فعالیت‌های قرآنی کشور پرداخت.
وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به ریشه‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی انقلاب، گفت: بر همین اساس بعد از انقلاب و به ویژه در دوره مقام معظم رهبری در 30 سال گذشته توجه به فعالیت‌های قرآنی در دستور کار ویژه قرار گرفت. ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود کارهای قرآنی در جامعه قرآنی را انجام یک کار راهبردی ترسیم کردند.
وی با تأکید بر اینکه در طول 40 سال بعد از انقلاب دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم که در مقایسه با قبل از انقلاب بسیار درخشان است، به ذکر نمونه‌هایی از این دستاوردها پرداخت و افزود: حضور ما در صحنه رقابت‌های بین‌المللی در حوزه قرآن رشد چشمگیری داشته است. قبل از انقلاب تنها دو رتبه بین‌المللی در مسابقات به دست آورده‌ایم، اما بعد از انقلاب این تعداد به 180 رتبه رسیده است. هیچ کشور اسلامی چنین رکوردی را در مسابقات بین‌المللی ندارد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: در زمینه حفظ قرآن کریم و تربیت حافظان قرآن، قبل از انقلاب تعداد حفاظ به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسید، اما در حال حاضر هزاران حافظ قرآن کریم در سنین مختلف در کشور فعالیت دارند. در حال حاضر نیز سومین مرحله آزمون‌های حفظ در سازمان دارالقرآن در حال برگزاری است که معدل سنی آنها رده سنی 25 سال است که این نشان می‌دهد قشر جوان اهتمامی جدی به فعالیت‌های قرآنی و حفظ قرآن کریم دارد.
قره شیخلو در ادامه به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در زمینه نشر قرآن اشاره و بیان کرد: قبل از انقلاب هیچ نظامی برای کنترل چاپ و نشر قرآن کریم نداشتیم و قرآن‌هایی که در کشور چاپ می‌شد مملو از اشکالات بود. بعد از انقلاب سازوکار ویژه ای طراحی شد که تقریباً در هیچ کشور اسلامی چنین سازوکاری دیده نشده است. در طول 40 سال بعد از انقلاب مجوز چاپ بیش از 150 میلیون جلد قرآن صادر شده و تقریباً 400 هزار جزء توسط مصححین مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در همه حوزه‌ها شاهد رشد و پیشرفت بوده ایم، گفت: اگر بعد از انقلاب موضوعات مختلف را کنار هم بگذاریم قطعاً موضوعات قرآنی بهترین پیشرفتها و دستاوردها را داشته است. اما آیا اینکه این دستاوردها به معنای رسیدن به اهداف مدنظر است یا خیر، پاسخ خیر است چراکه به همه اهداف نرسیده‌ایم. بخش عمده‌ای از کارکردهای قرآنی قابل پذیرش است و باید این اتفاقات می افتاد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: قبل از انقلاب ارتباط مردم با قرآن بسیار محدود بود، اما بعد از انقلاب این ارتباط گسترده شد. بعد از انقلاب در برنامه‌هایی که داشته‌ایم به خصوص در برنامه‌های با موضوع آموزش 15 میلیون نفر از آموزش‌های قرآنی بهره‌مند شده‌اند. اینها نشان می‌دهد مردم اهتمام دارند. اما نکته ای که وجود دارد این است که وقتی کلیت را با اهداف انقلاب مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی در ادامه به تشریح نقطه مطلوبی که از آن نام برده می‌شود پرداخت و اظهار کرد: نقطه مطلوب این است که فضای قرآنی کشور به فکر و عمل قرآنی در زندگی مردم تبدیل شود و زندگی مردم تحت تأثیر نسخه‌های قرآنی قرار بگیرد. در این زمینه عقب ماندگی داریم و می‌طلبد همه بخش‌ها از دانشگاه گرفته تا حوزه و ... به کمک ما بیایند.
قره شیخلو همچنین اظهار کرد: نقطه دیگری که باید به عنوان یک نقطه ضعف به آن اشاره کرد، اهتمام مسئولین نسبت به قرآن است که مقداری جای انتقاد دارد. شاید به جرئت بتوان گفت تنها کسی که از همه ظرفیت خود برای ترویج و تبلیغ فضای قرآنی در کشور استفاده کرده است شخص مقام معظم رهبری است. پایین تر که بیاییم با چالش مواجه می شویم؛ یعنی آن اهتمام و حمایت و پشتیبانی که باید از برنامه های قرآنی نسبت به حوزه های دیگر صورت بگیرد، کم است. این چالش باید برطرف شود؛ باید ابزارها برای فرهنگ سازی قرآنی بسیج شوند. به نظر می‌رسد فضاهای مختلفی که در کشور وجود دارد از همه ظرفیت خود برای فضاسازی و فرهنگ سازی قرآنی استفاده نکرده اند.
وی با تأکید بر اینکه با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، تجربه 40 سال کار قرآنی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: با این تجربه انتظار می‌رود مسئولان در آغاز دهه پنجم با شتاب بیشتر و برنامه های فراگیرتر گام بردارند تا کارهای قرآنی با همان هدف اصلی که توسعه فرهنگ قرآنی در کشور است اداممه یابد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به سوالی در مورد مباحث بودجه ای و کاهش 72 درصدی آن نسبت به سال گذشته، گفت: مشکل بودجه باید از دو منظر مورد بررسی قرار بگیرد. اولاً اینکه این نوسان چندین سال است که اتفاق می افتد و ثباتی در این حوزه وجود ندارد. بخشی از بحث بودجه به مجلس باز می گردد که باید تصویب کند و بخشی دیگر به دولت بازمی گردد که باید اختصاص دهد. یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد این است که بودجه ها دو کاناله شده است.
وی با اشاره به اینکه دستگاه هایی که شرح وظایف قرآنی دارند مشخص هستند، گفت: این دستگاه ها از بودجه سنواتی ردیف اعتبار دارند، این بخش بودجه افزایش پیدا کرده است. سال قبل بودجه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد 30 میلیارد تومان بوده امسال این رقم به 40 میلیارد رسیده است. سازمان دارالقرآن سال گذشته 13 میلیارد بودجه داشته امسال به 15 و نیم میلیارد رسیده است. بنابراین بودجه سنواتی دستگاه هایی که مأموریت قرآنی دارند افزایش پیدا کرده است. آن بودجه ای که کاهش پیدا کرده است بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که از طریق شور ای توسعه به دستگاه ها واگذار می شود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه باید فکری به حال نوسانات بودجه ای و دو کاناله بودن آن صورت بگیرد، بیان کرد: البته ممکن است عملکردها هم در این کاهش بی تأثیر نباشد. من از روز اول اعتقاد داشتم دو کاناله شدن ثمرات خوبی نخواهد داشت اما چون جمع تصمیم گرفته بود لذا دو کاناله بودن ادامه پیدا کرد. اصل موضوع این است که مجلس و دولت وظیفه دارند از فعالیت های قرآنی حمایت کنند.
قره شیخ لو با اشاره به اینکه کل بودجه قرآنی کشور بین 200 تا 300 میلیارد تومان است، گفت: این رقم نسبت به کل بودجه کشور رقمی به حساب نمی آید. همین رقم هم هر سال چالش های مختلفی پیدا می کند و همین چالش ها باعث می شود برنامه ریزی ها دچار مشکل شود. لذا نیاز داریم بودجه ریزی را مورد بازنگری قرار دهیم. در شورای توسعه بحث های مختلف در این زمینه صورت گرفته است.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به سوالی در مورد مدرک گرا شدن و پرداختن به ظواهر قرآن توسط فعالان قرآنی طی سال های اخیر، گفت: ما برای جذب قشر جوان و نوجوان باید انگیزه هایی ایجاد کنیم البته این انگیزه ها بیشتر باید معنوی باشد. الان تنها اطلاعاتی که مبتنی بر ظاهر قرآن باشد باعث نمی شود تا یک فرد بر همان اساس موفق به اخذ مدرک شود. آزمونی که امروز در سازمان دارالقرآن در حال برگزاری است آزمون آشنایی با مفردات قرآن است. ما الان در کشور حدود چند هزار نفر داریم که مدرک درجه سه حفظ دارند. اینها علاوه بر آزمون حفظ در آزمون مفهوم هم شرکت کرده اند. برای قاریان و دیگر اساتید هم این کارهای مفاهیم وجود دارد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه جمعیت قرآنی کشور در بین همه اقشار سالم ترین، متین ترین و تأثیرگذارترین جمعیت در کشور است، گفت: ما باید کاری کنیم که موضوعات قرآنی از یک جمع تخصصی خارج شود و به بدنه عموم مردم سرایت کند. باید سرمایه گذاری کنیم تا عموم مردم به سمت قرآن گرایش پیدا کنیم. مقام معظم رهبری در سخنانی فرموده اند در جامعه ای که مبتنی بر نظام اسلامی اداره می شود نباید شخصی وجود داشته باشد که نتواند قرآن را بخواند. اما ما به این افق دست پیدا نکرده ایم و بسیاری هستند که هنوز مهارت روخوانی قرآن ندارند. همچنین معظم له در رابطه با حفظ بر تربیت 10 میلیون حافظ تأکید داشته اند. اما ایشان حفظ را ابزار دیده اند نه هدف، اگر این حفظ تبدیل به هدف شود راه را به اشتباه رفته ایم.
وی در ادامه به بحث قله سازی اشاره و اظهار کرد: در هر رشته ای نیاز به قله سازی داریم این قله سازی زمانی موفق است که دامنه وسیعی ایجاد شده باشد. ما در قله سازی بسیار بیشتر از دامنه سازی کار کرده ایم. لذا اینجا باید بیشتر سرمایه گذاری شود. ما فضایی به اسم آموزش و پرورش داریم که جای کار بسیار زیادی دارد. به هر میزان بر روی دانش آموزان به لحاظ قرآنی کار کنیم در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد. در این زمینه باید با تعامل بیشتر کاری کنیم که در آغاز دهه پنجم انقلاب ضعف ها از بین برود. به اعتقاد من با یک همت و تعامل و برنامه ریزی صحیح و البته اهتمام مسئولین این امر شدنی است.
قره شیخ لو در ادامه به دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری در دی ماه یکی دو سال گذشته اشاره و اظهار کرد: در آن جلسه معظم له به مظلوم بودن قرآن در آموزش و پرورش اشاره کردند. ما باید برای این موضوع فکری بکنیم. حتی در حوزه های علمیه نیز این مشکل وجود دارد. باید تلاش کنیم مسئله قرآن در کشور به یک مسئله جدی و اصلی تبدیل شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مردمی بودن یا دولتی بودن فعالیت های قرآنی در کشور گفت: من اعتقاد دارم هر دو بخش در این حوزه تکلیف دارند که البته جنس تکلیف شان با هم متفاوت است. نظام ما چون اسلامی است تکلیف دارد در حوزه قرآن سیاست، حمایت و نظارت داشته باشد و اجرا و عملیات باید به مردم سپرده شود. متأسفانه هم در سیاستگاری و هم در اجرا دخالت داریم. در ماه محرم تمام عملیات دست مردم است و نظام تنها کنترل دارد. من اعتقاد دارم در حوزه قرآن نیز باید همین اتفاق رخ دهد. باید فرهنگ سازی شود که خود مردم متولی کارها شوند و نظام نیز نظارت داشته باشد. پس ترکیبی از نظام و مردم باید باشد اما هر کدام نقش خود را داشته باشد. ما الان نزدیک به 10 هزار تشکل قرآنی مردمی داریم که البته بسیار کم است.
قره شیخ لو در پایان در مورد فعالیت های کمیته قرآن ستاد گرامی داشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت: در این کارگروه تلاش شده است از همه ظرفیت ها استفاده شود و بر روی دستاوردها مانور داده شود. روز 19 دی ماه در قم همایش چاپ و نشر خواهیم داشت و روزهای 20 و 21 دی ماه نیز در همین شهر همایش فعالان قرآنی مردمی برگزار می شود. نمایندگان شش گروه قرآنی از سراسر کشور در این همایش حضور خواهند داشت. همچنین روزهای 13 و 14 بهمن ماه برای اولین بار همایشی در مشهد مقدس با حضور افرادی که بعد از انقلاب رتبه بین المللی به دست آورده اند برگزار خواهد شد. حفاظ درجه یک، دو و سه نیز حضور خواهند داشت. نمایشگاهی نیز با عنوان «امام(ره)، انقلاب، قرآن» تدارک دیده شده است که در آن 40 رویداد انقلاب مبتنی بر آیات قرآن نمایش داده خواهد شد. همچنین کاروان قرآنی انقلاب نیز شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام 

captcha