حقیقت سعادت و شقاوت در کلام حضرت علی(ع)
کد خبر: 3778366
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹

حقیقت سعادت و شقاوت در کلام حضرت علی(ع)

گروه معارف - در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است: حقیقت سعادت آن است که انسان عاقبت کارش به خیر و سعادت خاتمه یابد و حقیقت شقاوت آن است که سرانجام کار انسان به بدبختی پایان یابد، پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: «العمل بخواتیمه» یعنی معیار سنجش هر عملی پایان آن است.

حقیقت سعادت و شقاوت در کلام حضرت علی(ع)حبیب‌الله صابری‌نسب، چهره قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ‌پیرامون سبک زندگی امام علی‌(ع) در نهج‌البلاغه بیان کرد: در زندگی عاقبت‌نگری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و دنیا مقدمه آخرت و به تعبیری دنیا مزرعه آخرت است. بنابراین سبک زندگی یک مسلمان باید خدا‌محوری، خدا‌باوری و معاد‌باوری باشد تا به رستگاری برسد.
وی ادامه داد: حضرت علی‌(ع) می‌فرمایند: بهای وجود تو ای انسان بهشت است مراقب باش آن را به کمتر از بهشت نفروشی، همچنین آیات قرآن کریم نیز بیان‌گر این نوع عقیده و سبک زندگی است.
پیشکسوت قرآنی استان مرکزی افزود: خداوند در آیه 128 سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ سرانجام نیک برای پرهیزکاران است». همچنین در آیه 109 سوره مبارکه یوسف نیز می‌فرماید: «أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِم؛ آيا در زمين نگرديده‌اند تا فرجام كسانى را كه پيش از آنان بوده‏‌اند بنگرند؟»
صابری‌نسب بیان کرد: خداوند در آیه 10 سوره مبارکه هود می‌فرماید: «يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ؛ روزی كه چون فرا رسد هيچ‌كس جز به اذن وى سخن نگويد آن‌گاه بعضى از آنان تيره‏ بختند و [برخى] نيكبخت» حضرت علی‌(ع) درباره این نوع تفکر، سطح بینش و معیار زندگی در حکمتی ازنهج‌البلاغه می‌فرمایند: «لِكُلِّ امْرِئ عَاقِبَةٌ، حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ؛ برای هر کسی عاقبت و سرانجامی‌ است، شیرین یا تلخ».
وی افزود: در اصول کافی ج 8 ص 150 حدیث 130 آمده است: فردی خدمت رسول خدا‌(ص) رسید و طلب اندرز نمود‌؛ حضرت‌ فرمودند: پند مرا می‌پذیری‌؟ آن فرد پاسخ داد: آری ‌و حضرت سه بار تکرار کردند و فرمودند: «إِنِّی أُوصِیكَ إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ یَكُ رُشْداً فَامْضِهِ و إِنْ یَكُ غَیّاً ...؛ هنگامی که تصمیم بر انجام کاری گرفتی در عاقبت آن فکر کن اگر عاقبت آن را نیک دیدی انجام بده و اگر عاقبت آن را زشت دیدی از آن بپرهیز. همچنین در بحار الانوار ج 68 ص 363 حدیث دوم رسول خدا(ص) فرمودند‌:« خَيـرُ الأُمـورِ خَيرُهـا عاقِبَةً؛ بهترین کارها‌، کاری است که عاقبتش نیک باشد.»
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در بحارالانوار ج 68 ص 364 از قول امام علی‌(ع) آمده است‌: حقیقت سعادت آن است که انسان عاقبت کارش به خیر و سعادت خاتمه یابد و حقیقت شقاوت‌ آن است که سرانجام کار انسان به بدبختی پایان یابد، پیامبر اکرم‌(ص) نیز فرمودند: «العمل بخواتیمه» یعنی معیار سنجش هر عملی پایان آن است.
صابری‌نسب گفت:‌ حضرت علی‌(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «وَأَنَا أَسْأَلُ اللهَ بِسَعَةِ رَحْمَتِهِ، وَعَظِيمِ قُدْرَتِهِ عَلَى إِعْطَاءِ کُلِّ رَغْبَة، أَنْ يُوَفِّقَنِي ... وَ أَنْ يَخْتِمَ لِي وَ لَكَ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ؛ از خدا می‌خواهم که پایان عمر من و تو را سعادت و شهادت قرار دهد.»
انتهای پیام

captcha