محبت خاص اهل‌بیت(ع) نسبت به ولی‌عصر(عج)/ محبت و مودت چه تفاوتی دارند
کد خبر: 3778710
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰

محبت خاص اهل‌بیت(ع) نسبت به ولی‌عصر(عج)/ محبت و مودت چه تفاوتی دارند

گروه معارف - بحث محبت به امام عصر(عج) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما نسبت به رهبران الهی جامعه باید محبت داشته باشیم چراکه هم قرآن کریم این محبت و مودت را از ما خواسته است و هم در روایات فواید بی‌شماری برای این محبت ذکر شده است.

محبت خاص اهل‌بیت(ع) نسبت به ولی‌عصر(عج)/ محبت و مودت چه تفاوتی دارند؟حجت‌الاسلام سیدمحمد قائم‌فرد، خطیب برجسته کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، درباره وظایف شیعیان در عصر غیبت کبری نسبت به امام زمان(عج) گفت: بحث محبت به امام عصر(عج) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما نسبت به رهبران الهی جامعه باید محبت داشته باشیم چراکه هم قرآن کریم این محبت و مودت را از ما خواسته است و هم در روایات فواید بی‌شماری برای این محبت ذکر شده است.

تفاوت محبت و مودت
وی افزود: در قرآن مجید صحبت از مودت نسبت به ذوی‌القربی رسول‌الله(ص) مطرح است که «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» یعنی مودت درجه اعلا برای محبت است. بزرگان از علما در تعریف محبت و مودت این‌چنین بیان کرده‌اند که محبت فقط اظهار علاقه زبانی است و لاغیر ولی اگر این محبت از زبان به قلب سرایت‌ کرد و قلب و دل را از محبت و علاقه به خاندان پیامبر(ص) پر کرد و این محبت لسانی و قلبی در ظاهر هم علامت و نشانه داشت، مثل برگزاری مجالس برای اهل‌بیت(ع)، یا شرکت در مجالس اهل‌بیت(ع) و ...، می توان مدعی مودت بود.
قائم فرد ادامه داد: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: خداوند متعال ابتدا ما(اهل‌بیت) را اختیار کرد و بعد برای ما شیعیانی را برگزید؛ «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا» لذا یکی از علامات و نشانه‌های مودت به اهل‌بیت(ع) بحث نصرت و یاری رساندن به آن‌هاست که در روایت امیرالمومنین(ع) به آن اشاره شده است و یکی از مصادیق اتم و اکمل این روایت شهدای گران‌قدر کربلا هستند که در راه امام حسین(ع) بذل مال و جان نمودند.
وی به نقل جریانی از شب عاشورا پرداخت و اظهار کرد: وجود مبارک حضرت زینب کبری(س) در شب عاشورا زمانی که از کنار خیمه بنی‌هاشم عبور می‌کردند متوجه می‌شوند که قمر بنی‌هاشم در وسط خیمه نشسته است و اصحاب دور ایشان حلقه زده‌اند و حضرت عباس(ع) به آن‌ها می‌فرماید: فردا باید ابتدا ما به میدان برویم و جان خویش را فدای وجود مقدس ابی‌عبدالله(ع) کنیم و نگذاریم اصحاب دیگر بر ما مقدم بشوند. حضرت زینب(س) می‌فرماید: از آنجا گذشتم و به خیمه اصحاب رسیدم؛ دیدم در آن خیمه هم حبیب‌‌بن‌مظاهر نشسته و اصحاب به دور ایشان و می‌گوید فردا ما باید زودتر از بنی‌هاشم جانمان را فدای امام حسین(ع) کنیم.

وظیفه شیعیان نسبت به امام عصر(عج)
خطیب دربار حسینی(ع) افزود: ما هم امروز در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) باید محبت تمام به وجود مقدس ایشان داشته باشیم. رسول اکرم(ص) به امیرالمومنین(ع) می‌‌فرماید: یا علی! مَثل تو مثل «قل هوالله احد» است، هر کس یک‌بار قل هوالله احد را بخواند ثواب قرائت ثلث قرآن را به او می‌دهند، هرکس دو بار بخواند دوسوم قرآن را و هر کس سه بار بخواند ثواب یک ختم کامل به او داده می‌شود. سپس فرمود یا علی! هر کس تو را به زبان یاری کند یک ثلث از ایمانش محرز شده، هر کس تو را به زبان یاری کند و به قلب دوست بدارد دو ثلث از ایمان را دارد و هرکس علاوه بر محبت به زبان و قلب، تو را یاری هم بکند، این شخص ایمانش کامل است. لذا ما شیعیان نسبت به وجود مبارک امام زمان(عج) که امروز همه هستی‌مان به برکت وجود ایشان است؛ وظیفه داریم محبت وافر و کامل داشته باشیم.

محبت خاص اهل‌بیت(ع) نسبت به حضرت ولی‌عصر(عج)
حجت‌الاسلام قائم فرد در خصوص نوع محبت به امام عصر(عج) افزود: محبتی که به امام زمان باید داشته باشیم محبتی است که خاص خود حضرت است، یعنی بیش از آن‌که پدر و مادر و ... را دوست بداریم، باید حضرت را دوست داشته باشیم و محبت به ایشان را در راس همه قرار دهیم کمااینکه این مطلب در روایات و سیره عملی اهل‌بیت(ع) نیز آمده است؛ همه ذوات مقدس اهل‌البیت از رسول خاتم تا امام عسکری(ع) همگی به طور خاص نسبت به امام عصر(عج) محبت داشته‌اند.
وی تصریح کرد: مردی خدمت امام صادق(ع) رسید و از حضرت سوال کرد آیا قیام کننده خاندان شما متولد شده یا نه؟ امام(ع) فقط به یک کلمه «لا» اکتفا نکردند و فرمودند: اگر من درک زمان مهدی(عج) را می‌کردم؛ همه عمرم را به مهدی(ع) خدمت می‌کردم. از این روایت با اینکه بسیار مختصر و کوتاه است برداشت‌های زیادی می‌توان کرد که ما به دو مورد اشاره می‌کنیم: اول بحث محبت امام صادق به امام زمان(ع) است؛ زمان شهادت امام صادق(ع) سال 148 هجری قمری است و زمان تولد حضرت مهدی(عج) بنا بر قول مشهور سال 255 هجری قمری است یعنی بین شهادت امام صادق و تولد بقیةالله 107 سال فاصله است ولی با این زمان طولانی امام صادق(ع) محبت خودشان را به مهدی(ع) ابراز می‌کنند.
دومین برداشتی که از این روایت می‌شود این است که امام صادق(ع) قصد دارند این جرقه را در ذهن مردم زمان غیبت امام زمان(عج) بزنند که اگر حضرت را درک کردید باید همه عمرتان را در خدمت آن وجود نورانی باشید که البته این خدمت مصادیق متعددی می‌تواند داشته باشد.
انتهای پیام

captcha