گمنامی قهرمانان قرآنی در قیاس با سایر حوزه‌ها/ تجلیل‌هایی که متناسب با شأن قرآن نیست
کد خبر: 3778746
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
حمایت از قاریان و حافظان جوان/ پرویزی تأکید کرد:

گمنامی قهرمانان قرآنی در قیاس با سایر حوزه‌ها/ تجلیل‌هایی که متناسب با شأن قرآن نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد: تبلیغات کمرنگ و چهره‌سازی نکردن از قهرمانان قرآنی موجب ناشناس باقی‌ ماندن آن‌ها شده است؛ حال آنکه بسیاری از قهرمانان سایر رشته‌ها در جامعه برای مردم شناخته‌شده هستند.

سعید پرویزی، نماینده کشورمان، مقام نخست رشته قرائت سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را کسب کرد. وی با ابراز گلایه از اینکه از قاریان جوان آن گونه که باید و شاید حمایت‌های لازم و درخور انجام نمی‌شود و حتی مردم جامعه با آن‌ها ناآشنا هستند، دلیل آن را کمی برنامه‌های قرآنی در شبکه‌های پربیننده صداوسیما می‌داند.

این قاری جوان بین‌المللی کشور نیز از تجلیل‌هایی که متناسب با رتبه‌های بین‌المللی نیست گلایه‌‌مند است. در ادامه مشروح گفت‌وگوی سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان، را با خبرنگار ایکنا؛ می‌خوانید؛

پرویزی در آغاز این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که چه میزان نهاد‌ها از فعالیت قاریان جوانی که به مثابه قله‌های قرآنی معرفی شده‌اند حمایت کرده‌اند؟ گفت: حمایت مسئولان و سیاست‌گذاری جامعه از قاریان و حافظان جوان مناسب و مطلوب نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه در این زمینه بسیار ضعیف کار شده، اظهار کرد: برای نمونه بنده در مقام نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی ایران حضور داشتم. حال آنکه در همین مسابقات افراد من را نمی‌شناختند، به گونه‌ای که در ورود و خروجم مشکل ایجاد شده بود.

پرویزی اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از قهرمانان در سایر رشته‌ها و در سطح جامعه برای مردم ایران شناخته‌شده هستند، اما قهرمانان قرآنی ناشناس‌اند.

این قاری بین‌المللی کشور در پاسخ به این سؤال که کدام نهاد قرآنی متولی باید این حمایت‌ها را انجام دهد؟ گفت: معتقدم یکی از این نهادها صداوسیماست. متأسفانه برنامه‌هایی به منظور معرفی و چهره‌سازی قهرمانان قرآنی وجود ندارد و اگر هم وجود دارد فقط محدود به شبکه قرآن و معارف سیما شده است. حال آنکه در سایر شبکه‌ها چون یک، دو، سه، پنج و نسیم، که از شبکه‌های پربیننده است، از این نوع برنامه‌ها وجود ندارد و سیاست‌گذاری جامعه در این موضوع عقب است.

وی با اشاره به اینکه هنگامی که کنسرتی برگزار می‌شود، مخاطبان زیادی با خرید بلیط برای دیدن آن در سال‌ها حضور پیدا می‌کنند، بیان کرد: بعضی اوقات نیز تعداد مخاطبان این کنسرت‌ها ده‌ها برابر مخاطبان جلسات قرآن و مسابقات قرآن است که یکی از دلایل آن تبلیغات کمرنگ، چهره‌سازی نکردن و برجسته‌سازی نکردن قهرمانان قرآنی است. مقام معظم رهبری نیز در این زمینه مطالبی را بیان فرمودند که از چهره‌های قرآنی تجلیل شود؛ حال آنکه شاید عده زیادی به قله قهرمانی نرسند، اما تعدای به دامنه آن می‌رسند. متأسفانه در این زمینه بسیار ضعیف کار شده است، به ویژه جای این گونه برنامه‌های قرآنی در صداوسیما خالی است.

پرویزی با اشاره به کمبود برنامه‌ها در چهره‌سازی افراد موفق قرآنی، اضافه کرد: از سوی دیگر نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه کم‌کاری کرده است. البته تمام دستگاه‌ها در زمینه حمایت از قاریان و حافظان جوان می‌توانند فعال باشند، اما به شرط اینکه موازی‌کاری انجام نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در تجلیل از جوانانی که در عرصه حفظ، قرائت، مفاهیم و .. شناخته‌شده هستند، گام‌های صحیحی برداشته شده است؟ اذعان کرد: متأسفانه از فردی که رتبه بین‌المللی در مسابقات قرآن کسب کرده‌ به شکل درخوری تجلیل نمی‌شود و حال آنکه ارزش‌گذاری باید تا حد معقولی متناسب با موفقیت کسب‌شده باشد.

نگاه نازل مسئولان به صاحبان رتبه‌های بین‌المللی قرآنی

قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه نگاه مسئولان به صاحبان رتبه‌های بین‌المللی قرآنی نازل است، تأکید کرد: این در حالی است که از افراد شرکت‌کننده در مسابقات ورزشی نیز با وجود کسب نکردن رتبه بین‌المللی تجلیل می‌شود و چند ده میلیون تومان به آنها هدیه می‌دهند و برجسته‌سازی می‌کنند.

پرویزی اظهار کرد: در موضوع قرآنی این امر ضعیف است. از سوی دیگر باید نمود بیرونی در جامعه را برای تجلیل‌ها در نظر گرفت و بازتاب این امر در جامعه را دید، چراکه این ارزش‌گذاری نامتناسب باید از بین برود و یا حتی‌المقدور باید متناسب باشد؛ مثلاً طی دو مراسم تجلیل از بنده به عنوان دارنده رتبه نخست بین‌المللی در یک مراسم دستگاه قهوه‌جوش و در دیگری کارت هدیه 200 هزارتومانی پرداخت شد که حتی موجب تمسخرم از جانب دیگران گردید. البته باز تأکید می‌کنم که ارزش هدیه مهم نیست، ولی نباید دور از شأن قرآن و جایگاه رتبه بین‌المللی باشد.

این قاری بین‌المللی کشورمان با ابراز گلایه از اینکه چرا باید بودجه قرآنی کشور متأسفانه 70 درصد کاهش پیدا کند، گفت: دولت باید در این زمینه به خوبی سیاست‌گذاری کند تا دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که مشکلات پیش روی فعالیت قرآنی جوانان چیست؟ گفت: عدم ارزش‌گذاری متناسب اهل قرآن در جامعه در مقایسه با دیگر رشته‌ها مهم‌ترین دغدغه برای فعالیت جوانان است؛ به عبارت دیگر ارزش‌گذاری کاریکاتوری است؛ در حالی که ارزش‌گذاری از لحاظ مادی و معنوی باید متناسب با شأن قرآن باشد.

جلسات قرآن به شرط حمایت و تبلیغ گسترده جذاب‌اند

پرویزی در پاسخ به این سؤال که آیا جلسات قرآن جذابیت لازم را برای حضور جوانان دارد، اظهار کرد: جلسات قرآن جذابیت دارد، اما حمایت لازم از این جلسات سنتی که بسیاری از قاریان مطرح حاصل این جلسات هستند انجام نمی‌شود. جذاب هستند، اما به شرط حمایت قوی، تبلیغ‌های گسترده رسانه‌های مؤثر و شبکه‌های مهم.

این قاری بین‌المللی کشور تصریح کرد: فعالیت جلسات سنتی قرآن همان گونه که باید و شاید ادامه‌دار است و وابستگی به جایی ندارند، اما دولت و مسئولان باید این موضوع را وظیفه‌ای بر دوش خودشان بدانند.

محافل قرآنی داخل ایران جوابگوی قاریان نیست

وی درباره اینکه میزان استقبال پیشکسوتان و نهادهای قرآنی از حضور و فعالیت جوانان در امور قرآنی چه میزان است؟ ادامه داد: استقبال و استفاده از این ظرفیت به شکل درخوری انجام نشده است. امیدوارم سیاست‌گذاری دولت در این زمینه سمت‌وسوی درستی به خود بگیرد.

پرویزی در پاسخ به اینکه آیا با وجود این اندازه از قاریان جوان، نیاز به حضور قاریان دیگر کشورها برای اجرای قرائت است یا به دلیل مسئله انگیزشی این امر ضرورت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: خیر، در کشور ما تعداد قاریان درجه‌یک کم نیست که باید در محافل از تلاوت آن‌ها استفاده کنیم، اما باید سعی کنیم محافل قرآنی با حضور مستمعان برپا شود. اذعان می‌کنم که بسیاری از قاریان ایرانی محفل ندارند، چون محافل قرآنی عرصه‌ای برای اجرای تلاوت‌های مجلسی است و با این اوصاف باز از قاریان دیگر کشورها دعوت کنیم؟

وی ادامه داد: محافل قرآنی داخل ایران جوابگوی قاریان از نظر کیفیت و کمیت نیست و مردم ایران مشتاق استماع تلاوت قرآن هستند، اما مسئولان باید تدابیر لازم را بیندیشند تا تعداد این محافل بیش از پیش شود.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی حاجیلری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۵:۰۴
0
0
عالی گفتن ایشون
captcha