رویداد تبریز ۲۰۱۸ می‎توانست نقطه شروعی برای بهره‌برداری باشد
کد خبر: 3778917
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

رویداد تبریز ۲۰۱۸ می‎توانست نقطه شروعی برای بهره‌برداری باشد

گروه اجتماعی - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، با بیان این‌که رویداد تبریز ۲۰۱۸ می‎توانست نقطه شروع و جهشی برای بهره‌برداری حداکثری باشد، گفت: با مطرح شدن تبریز ۲۰۱۸، هماهنگی‎هایی به این منظور در تهران انجام شد، اما مسئولان کشوری به این مسئله کم توجه بودند.

رویداد تبریز 2018 می‎توانست نقطه شروعی برای بهره‌برداری باشد

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های رویداد تبریز 2018، گفت: تبریز 2018، یک رویداد تاریخی و فرصتی طلایی بود که می‎شد با استفاده از آن و معرفی ظرفیت‎‌ها، آذربایجان‌شرقی را به‌عنوان ویترین گردشگری کشور مطرح کرد و از این اقتصاد فلج کننده نفتی رها شد.
 رویداد تبریز 2018 می‎توانست نقطه شروع برای بهره‌برداری حداکثری باشد
وی با بیان این‌که رویداد تبریز 2018 می‎توانست نقطه شروع و جهشی برای بهره‌برداری حداکثری باشد، افزود: با مطرح شدن تبریز2018، هماهنگی‎هایی به این منظور در تهران انجام شد، اما مسئولان کشوری به این مسئله کم توجه بودند، با وجود این‌که زمان زیادی از تعیین این رویداد برای تبریز سپری شده بود، هنوز خبری از مصوبه هیئت دولت نبود، از این رو جمعی از نمایندگان تصمیم گرفتند تا برای ورود دولت به این مسئله، تلاش کنند.
وی گفت: در همین راستا جلساتی با وزیر ورزش و جوانان و معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد که خود آقای جهانگیری عنوان کرد که «فکر نمی‌کردم تبریز دارای چنین ظرفیت‌های گردشگری باشد»، این جلسه باعث گرفتن تصمیمات بین بخشی شد و مقرر شد تا اعتبارات و هزینه‌های ضروری تعیین شده و دولت آن را پرداخت کند.
سعیدی افزود: پروژه‌هایی مانند اتوبان «تهران-تبریز» و قطار «تبریز-میانه» مطرح شد که در نهایت مقرر شد پروژه‌هایی تعیین و معرفی شوند که تا سر رسیدن رویداد تبریز 2018 و اتمام آن بتوان از پس تامین هزینه و تکمیل این پروژه برآمد، نمایندگان پیشنهاد کردند تا در بودجه، ردیف خاصی به مقدار 100 میلیارد در نظر گرفته شود و این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی مصوب شد.
 وی ادامه داد: در بودجه سال 97 نیز مقرر بود تا نمایندگان نظر دهند که بودجه صرف چه چیزی شود، نمایندگان پیشنهاد دادند تا بخشی از آن به تبریز 2018 اختصاص داده شود که در عمل اختصاص پیدا نکرد.
از 100 میلیارد، تنها 10 میلیارد اختصاص داده شد
 سعیدی تاکید کرد: با آقای نوبخت صحبت کردیم تا هزینه‌ها و اعتبارات به این منظور به طور کامل اختصاص پیدا کند که این هم محقق نشد و از 100 میلیارد هم تنها 10 میلیارد اختصاص داده شد.
وی گفت: با ورود هیئت دولت و وزارتخانه‌ها امیدی وجود داشت تا پشتیبانی از تبریز 2018 کامل شود که به جز وزارت ورزش و جوانان بقیه به‌صورت جدی ورود نکردند.
انتظاری که از وزارت امور خارجه و رایزنان فرهنگی آن داشتیم، برآورده نشد
سعیدی با تاکید بر اینکه انتظاری که از وزارت امور خارجه و رایزنان فرهنگی آن داشتیم، برآورده نشد، بیان کرد: رویداد تبریز 2018 موضوع مهمی بود که می‌توانست تحول ایجاد کند، می‌شد از ظرفیت سمن‌ها در خارج از کشور استفاده کرد، اما در جلسه‌ای که با حضور آقای ظریف برگزار شد، ادعا شد که تبریز همکاری نکرده است.
 نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در ادامه با اشاره به راهکارهای عملی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه گردشگری آذربایجان شرقی، گفت: مدیریت ما نفتی و پولی بوده و این عامل عقب افتادن ما شده است، بنیاد فرهنگی و ادبی آذربایجان نتوانسته است نمادسازی موفق داشته باشد، نمادهایی مانند شمس، ربع رشیدی و مقبره‌الشعرا را داریم که در کمتر کشور اروپایی می‌توان مشابه آن‌ها را پیدا کرد، اما به عنوان مثال اگر کسی دنبال نماد شمس در تبریز بگردد پاسخی نداریم و اگر از ما بپرسد مقبره شمس کجاست، خوی را نشان می‌دهیم که وضعیت این مقبره هم اصلا مناسب نیست.
ضرورت استفاده از نمادهای آذربایجان‌شرقی بر روی اسکناس‌ها
وی با تأکید بر ضرورت استفاده از نمادهای آذربایجان‌شرقی و تبریز بر روی اسکناس‌ها، ادامه داد: من به وزیر فرهنگ هم در این خصوص تذکر داده‌ام، نباید نسبت به نمادهایمان بی‌توجه باشیم، وقتی صحبت از فراهم بودن زیرساخت‌ها می‌شود منظور فقط هتل نیست، بلکه زیرساخت به نمادسازی و برخی کارهای نرم افزاری هم اشاره دارد.
سعیدی خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از آسیب‌های کشور ما این است که همه با وقوع یک اتفاق تا شش ماه گوش به زنگ هستند، اما بعد یادشان می‌رود، برای تبریز 2018 هم متولی لازم است تا با برگزاری جلسات متعدد، مطالبه‌ها را مطرح کنند و پیگیر باشند.
انتهای پیام

captcha