مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/برگزاری نخستین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ریاست جدید
کد خبر: 3778981
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/برگزاری نخستین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ریاست جدید

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی که اخیرا به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شده است، در شورای توسعه فرهنگ قرآنی حاضر شد و اولین حضور خود را به عنوان رئیس جدید این شورا تجربه کرد.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز، 16 دی‌ماه، روز کم‌خبری داشتند و خبر مربوط به برگزاری نخستین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور رئیس جدید آن یعنی حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 9 خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «برگزاری نشست‌های عصر انقلاب اسلامی با رویکرد اندیشه‌های رهبری»، «کنگره ملّی «مصطفی شهید» برگزار می‌شود»، «نخستین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ریاست حجت‌الاسلام عاملی»، «جشنواره رسانه‌های دیجیتال علوی تمدید شد»، «فراخوان جایزه جهانی گوهرشاد اعلام شد»، «حمایتی که خرج کارمندان پروژه‌ای ارشاد می‌شود»، «استقبال کشورهای اسلامی از فرآیند تصحیح قرآن در ایران»، «یادواره شهدای دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود» و «تلاوت سوره مبارکه غافر با صدای سیاف‌زاده» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «نخستین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ریاست حجت‌الاسلام عاملی» آمده است پس از انتخاب حجت‌الاسلام «سعیدرضا عاملی»، به عنوان گزینه دبیری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه اخیر این شورا، عضویت وی به عنوان عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سوی رهبر انقلاب و انتصاب حجت الاسلام عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور طی روزهای اخیر، وی روز گذشته نخستین حضور خود در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی را تجربه کرد. طبق آئین‌نامه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر این شورا، رئیس شورای توسعه فرهنگی قرآنی است.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هفت خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «بررسی مفهومی واژه «اولوالأمر»/ امامت بدون سیاست معنی ندارد»، «اسلام پاسخگوی نیازهای بشریت است/ شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی»، «سخنرانی حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی در یک محفل مهدوی»، «پذیرش طلبه سطح ۳ مهدویت در چهار استان کشور/ مهلت ثبت‌نام تا ۲۰ دی‌ماه»، «تلاوتی از مسعود سیاف‌زاده/ آیاتی از سوره مبارکه غافر»، «چهارمین جایزه جهانی گوهر‌شاد برگزار می‌شود» هستند.
خبر «اسلام پاسخگوی نیازهای بشریت است/ شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی» مربوط به دیدار رئیس، معاونین و مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه عروة الوثقی با آیت‌الله حسین نوری‌همدانی از مراجع عظام تقلید است. این مرجع تقلید در بخش‌هایی از این دیدار بیان کرد: اصل کار این پژوهشکده بسیار مفید است، چرا که اسلام همیشه خواسته است پاسخگوی همه شبهات باشد و در اسلام، حجت و دلیل تأکید فراوانی شده است. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: همیشه در زمین افرادی هستند که قیام دارند چنانچه قرآن می‌فرماید: «یا ایها المدثر، قم فانذر»؛ قیام و حرکت هر کسی وظیفه دارد که به اندازه خودش قیام و حرکت داشته باشد و بی‌تحرکی در اسلام مذموم است و نکته مهم آن است که این قیام برای خدا باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی از دستورات مهم علمای ما آن است که اولین قدم هر عالمی باید اخلاص باشد و بدون اخلاص آن کار نتیجه نمی‌دهد. دوم آنکه چون اسلام دین دلایل و برهان است، محققان این پژوهشکده باید چنان مسلط به آن براهین باشند که بتوانند به خوبی اسلام را معرفی کنند. تا انسان خودش در فقه زحمت نکشیده باشد، نمی‌تواند همه جوانب کار را بسنجد. فقه یک علم دقیقی است، لذا پنجاه سال زحمت دارد تا کسی فقیه شود.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار یازده خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «اسلام پاسخگوی نیازهای بشریت است/اخلاص و علمیت شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی است»، «امور خیریه در کشور سامان درستی ندارد»، «آیت‌الله سیدحاتمی دارفانی را وداع گفت»، «حجت الاسلام زائری: برخی از علما زمانی که زورشان نمی‎رسد، گفت‌وگو می‌کنند»، «امام موسی صدر نگاه از بالا به پایین نداشت»، «دین‌شناسی امام موسی صدر یک دین‌شناسی ارتباطی است»، «مهم‌ترین منشا منازعات، سوءاستفاده از دین برای کسب امتیازات است»، «دستگاه فقاهت، ستون فقرات حوزه است/ قلب حوزه نباید از استقلال خود فاصله بگیرد»، «رهبر مسیحیان ارتدوکس سوریه: هر روز قرآن می‌خوانم»، «پدر شهید علی جمشیدی تمام دارایی‌اش را وقف امور قرآنی کرد» و «تقارن چهل سالگی انقلاب با ایام فاطمیه،بستری مناسب برای ارائه پیام معنوی انقلاب است» هستند.
خبر «دستگاه فقاهت، ستون فقرات حوزه است/ قلب حوزه نباید از استقلال خود فاصله بگیرد» مربوط به سخنرانی آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در گردهمایی مدیران مدارس فقهی حوزه است که در بخش‌هایی از آن آمده است مدیران و فعالان مراکز فقهی گام مهم در عرصه پرکردن خلأ مهم این عرصه برداشته‌اند. پیش از هر چیز از این اقدام ارزشمند مراجع و علما و موسسان و مشوقان بزرگواری که در دو دهه اخیر به دنبال پاس داشت و توسعه و تعمیق قلمرو فقه و فقاهت بوده‌اند تقدیر داریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پاسداشت و صیانت از دستگاه اجتهادی و فقه، بسیار مهم است؛ از هر ایده‌ای که از شان دستگاه اجتهاد و فقه بکاهد رابطه‌ای نداریم؛ دستگاه فقاهت و اجتهاد که از غنی‌ترین مکاتب فکری و حقوقی جهان به شمار می آید، باید صیانت شود و با همان مبانی پیشین استوار باشد. فقه، با همان مبادی اصول باید عرصه‌های خود را درنوردد؛ همه ابواب موجود و حتی ابوابی که عصر آن به سر آمده است نیز نباید از دفترچه دانش ما محو شود. دستگاه فقاهت، ستون فقرات حوزه است و فقاهت و اجتهاد در همان مسیر پیشین و ژرفا و عمق تحقیقات باید ادامه یابد؛ اصل دوم نیز آن است که فقه بر همان پایه پیشین باید به عرصه‌های نو و جدید نیز بپردازد؛ فلسفه وجودی ما این است که به مسایل جدید با نگاه نو و جامع پاسخ دهیم.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز خبری را روی خروجی خود نبرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «مرکز تخصصی مدیریت اسلامی دانش‌پژوه می‌پذیرد»، «رهبر مسیحیان ارتدوکس سوریه: هر روز قرآن می‌خوانم»، «دعوت از مردم برای کمک به بی‌خانمان‌ها توسط روحانی معروف»، «پذیرش منصب بدون داشتن شایستگی خیانت به خدا و پیامبر(ص) است»، «ماجرای نماز محدث قمی در مسجد گوهرشاد»، «پیش از انقلاب اسلامی ما یک قاری زن هم نداشتیم/ روایتی عجیب از داستان ورود قرائت مصری به ایران!»، «حدیث امام علی(ع) درباره بهترین گفتار» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار هشت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «اصول فلسفه و روش رئالیسم بررسی می‌شود»، «نشست های «عصر انقلاب اسلامی» برگزار می شود»، «جشن بلوغ: در میانه بدن و شرع»، «ردپای بازار در فبک/هشدار به خانواده ها برای آموزش فلسفه به کودکان»، «تقریب یا تغریب مذاهب/ دو الگوی تعامل میان ادیان و مذاهب»، « انزوای نخبگان نشانه بازگشت به عصر جاهلیت است/پذیرش منصب و شایستگی»، «مراسم رونمایی از «کتاب نظریه ۳» برگزار می‌شود» و «کتاب «سینما» از آلن بدیو منتشر شد» هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «بررسی «درآمدی بر شناخت نسخه‌های نهج‌البلاغه» در سرای اهل قلم»، «دومین نشست نسبت فلسفه و انقلاب اسلامی با تأکید بر آینده انقلاب» و «فصوص‌الحکم؛ وصیت‌نامه فکری و عقیدتی ابن‌عربی» هستند.
میزان
«خدا نکند در جامعه‌ای نادان‌ها بر صدر نشینند»، «راهکار گناهانی که با نماز و صدقه هم بخشیده نمی‌شوند» و «میراث پیغمبران و میراث فرعون و هامون» نیز عنوان اخباری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

انتهای پیام

 

captcha