گردشگری معنوی با رویکرد علمی محقق می‌شود
کد خبر: 3779584
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
رئیس دانشکده علوم گردشگری:

گردشگری معنوی با رویکرد علمی محقق می‌شود

گروه جامعه ــ رئیس دانشکده علوم گردشگری با اشاره به هدف سند «گردشگری تعالی‌بخش» و اقدامات مرتبط با آن، گفت: امروز مفهوم معنویت در وجوه مختلف زندگی بشر حتی با وجود تحولات بسیار به نحو بارزی متجلی می‌شود و گردشگری می‌تواند به منزله اهرمی مهم در این حوزه عمل کند و مهم‌ترین هدف از تدوین این سند رویکرد علمی در مورد گردشگری معنوی است.

منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به جزئیات سند گردشگری تعالی بخش و جایگاه سلامت معنوی در این سند گفت: این سند با نام گردشگری تعالی‌بخش یا متکی بر تعالیم دینی، همه جنبه‌های زندگی را در حوزه گردشگری مدنظر قرار می‌دهد. در واقع این سند تبیین‌کننده این موضوع است که همه جنبه‌های گردشگری از نگاه اسلام از جمله کسب سلامت، افزایش علم، انبساط روح، کسب روزی حلال و صله‌رحم تکمیل‌کننده و تعالی‌بخش هستند.

وی در ادامه با اشاره به مسئله سلامت معنوی در این سند، افزود: سازمان بهداشت جهانی برای اولین‌بار در ۱۹۷۷ در جهان این موضوع را بیان کرد و براساس آن سلامت معنوی را در کنار سلامت جسمی، اجتماعی و روان مطرح کرد؛ لذا با توجه به این موضوع، در خصوص سلامت معنوی و سند گردشگری تعالی‌بخش با ابعاد مختلفی از جمله امنیت، سلامت، سعادت و تعالی روبه‌رو هستیم و نگاهمان فراتر از کسب درآمد است.
 
شکل‌گیری نگاهی متفاوت در گردشگری
رئیس دانشکده علوم گردشگری با بیان اینکه در این سند به سمت نگاهی متفاوت در گردشگری پیش می‌رویم، اظهار کرد: باید با استفاده از الگو‌های بومی و بکر داخلی این مسیر را گسترش دهیم، چراکه با توجه به ظرفیت‌های کشور، می‌توانیم مقاصد گردشگری متنوعی را برای گردشگران داخلی و حتی گردشگران خارجی ایجاد کنیم؛ در راستای بومی‌ کردن گردشگری در ایران و مقبولیتش در کشور نهاد‌های مختلفی از جمله معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند که در این خصوص کمیته هم‌اندیشی تشکیل و بعد از دو سال این سند آماده شد.

نگاه معنوی در تمام گونه‌های گردشگری جاری است
جهانیان با اشاره به اینکه این سند به ما نشان می‌دهد که نگاه معنوی در تمام گونه‌های گردشگری جاری است، تأکید کرد: از آنجایی که انسان امروز در گردشگری به دنبال گمشده خود و شناخت خویشتن برای سیر و سلوک و است، نگاه مادی در این موضوع در حال رسیدن به بن‌بست است؛ بر همین اساس هیئت اندیشه‌ورزی و زیارت این موضوع را مطرح کرد تا به سند جامع راهبردی توسعه و تعالی گردشگری ایران برسیم.

وی اضافه کرد: این سند با مشارکت معاونت فرهنگی سپاه انقلاب اسلامی و همراهی استادان و نخبگان گردشگری تدوین شده و در آن وظایف و مسئولیت‌های همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در این موضوع ذی‌نفع و دخیل‌اند مشخص شده است؛ امیدواریم این سند منجر به گردشگری تعالی‌بخش نه تنها در کشور، بلکه در عرصه‌های بین‌المللی هم شود.

رئیس دانشکده علوم گردشگری با اشاره به هدف اصلی این سند و اقداماتی که با استفاده از این سند انجام می‌شود، گفت: امروز مفهوم معنویت در وجوه مختلف زندگی بشر حتی با وجود تحولات بسیار به نحو بارزی متجلی می‌شود و گردشگری می‌تواند به  منزله اهرمی مهم در این حوزه عمل کند؛ لذا مهم‌ترین هدف در تدوین این سند رویکرد علمی در مسئله گردشگری معنوی است تا بتوان ظرفیت‌های موجود را به خوبی معرفی کرد و در جذب گردشگر موفقیت بیشتری به دست آورد.

جهانیان تصریح کرد: امروزه دامنه نیاز‌های افراد فقط محدود به ابعاد مادی نیست و ابعاد غیرمادی هم در شکوفایی او نقش دارد. با توجه به این موضوع در سند گردشگری تعالی‌بخش، اقداماتی مانند زیبا‌سازی محیط با استفاده از تابلو‌های سطح شهر، زینت‌بخشی محیط به احادیث و روایات اهل بیت(ع) به شکل هنری، راه‌اندازی ایستگاه‌های فرهنگی و مذهبی در طول مسیر، برگزاری مسابقات فرهنگی و امثال آن بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تعامل با سازمان اوقاف برای تقویت و اجرای بهتر این موضوع هم اظهار کرد: متأسفانه سازمان اوقاف در این حوزه کمتر کار کرده است؛ هرچند جلساتی با آن‌ها داشته‌ایم و امیدواریم بیش از گذشته در این حوزه‌ها فعالیت کنند، اما در بحث زیارت باید به صورت علمی کار شود و سعی کنیم انگیزه‌ها را به هم نزدیک‌تر کنیم.
 
انتهای پیام
captcha