۵۰ روحانی اهل سنت کردستان در راه پیروزی انقلاب شهید شدند
کد خبر: 3779723
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷

۵۰ روحانی اهل سنت کردستان در راه پیروزی انقلاب شهید شدند

گروه اجتماعی ــ رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون ۵۰ روحانی اهل سنت و ۲ روحانی اهل تشیع در استان کردستان بر اثر ترور در راه پیروزی انقلاب اسلامی شهید شدند.

52 نفر از روحانیون اهل سنت کردستان در راه پیروزی انقلاب ترور شدندبه گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا اقبال بهمنی، رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج در نشست هم اندیشی خطباء و وعاظ شاخص استان با عنوان «بازخوانی گفتمان انقلاب اسلامی» که شامگاه سه‌شنبه، 18 دی ماه در سالن کوثر برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن به جشن‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی تشکیلاتی به عنوان جامعه روحانیت وجود نداشت و خدمات رژیم به این قشر در حد صفر بود.
وی افزود: با وجود آنکه هیچگونه خدماتی به جامعه روحانیت اهل سنت در دوران قبل از انقلاب ارائه نمی‌شد اما در زیر فشار حاکمان و خوانین بودند برهمین اساس با شنیدن ندای وحدت‌بخش بنیانگذار انقلاب اسلامی در جامعه روحانیت اهل سنت به آن لبیک گفتند.
ماموستا بهمنی بیان کرد: اوایل انقلاب اسلامی و با ظهور گروهک‌های ضد انقلاب در منطقه کردستان، اولین کسانی که علیه این گروهک‌ها ایستادگی کردند، روحانیون و ماموستایان بودند.
وی با اشاره به جمعیت اندک روحانیت در استان کردستان در آن دوران عنوان کرد: با وجود این تعداد اندک 52 نفر از ماموستایان و روحانیون اهل سنت در راه پیروزی انقلاب ترور شدند که از این تعداد دو نفر تشیع و 50 نفر اهل سنت هستند.

ملامحمد کریمی در کتابخانه شخصی‌اش به آتش کشیده شد
رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج اعلام کرد: وقتی ملامحمد کریمی از ماموستایان اهل سنت در کتابخانه منزل شخصی‌اش توسط گروهک‌ها با کتاب‌هایش به آتش کشیده می‌شود، نشان دهنده مهم بودن نقش آن‌هاست.
وی افزود: علمای اهل سنت و اهل تشیع استان کردستان در راستای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند و این نشانه این است که در قبل از انقلاب اسلامی در اوج مظلومیت و ستم‌های زیاد به تبلیغ دین پرداختند.

تحصیل 500 طلبه در حجره‌های سنتی اهل سنت سنندج
ماموستا بهمنی ادامه داد: در شهرستان سنندج 500 طلبه توسط علما و روحانیون اهل سنت تربیت می‌شوند و در شهر سنندج 200 خانقاه، مهدیه، مسجد و حسینیه در راستای فرهنگ دینی مردم خدمت می‌کنند و در تمام ادارات شهرستان سنندج یک ماموستا و یا روحانی اهل تشیع فعالیت دارند.
وی افزود: یکی دیگر از خدمات نظام به استان کردستان تاسیس مرکزبزرگ اسلامی در سال 59 و به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در راستای خدمت به روحانیت اهل سنت بوده که در این مدت عملکرد خوبی داشته است.
رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج با اشاره به اینکه این مرکز در حال حاضر زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان کردستان اداره می‌شود، بیان کرد: این مرکز در دو جهت یکی تربیت جوانان متعهد کردستان و ارزش دادن به مدرک روحانیت اهل سنت و دیگری بیمه کردن روحانیت اهل تشیع فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ما انتظار داریم حضور ماموستایان در صدا و سیما بیشتر شود و دولت کریمه جمهوری اسلامی به جامعه روحانیت و متدین استان توجه بیشتری شود.
ماموستا بهمنی یادآور شد: مدارس علوم دینی در استان ویژگی‌های خاص خود را دارد و پرورش روحانیت در حجره‌ها بوده و هرکدام از روحانیون تربیت چند نفر از طلبه‌ها را برعهده می‌گیرند.
انتهای پیام

captcha