حسن فرازنده خالدی، معاون آموزشی و پرورشی جامعه تعلیمات اسلامی در گفتوگو با ایکنا؛ با اشاره به تأثیر شگرف، مهم و عمیق معلم در شکلگیری شخصیت و پرورش دانشآموزان از این حیث که یک الگوی هدایتی و رفتاری مجسم با تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، دینی و .... در منظر دانشآموزان است، گفت: لذا توجه به مقوله نقش تربیتی و مشاورهای معلمان بسیار حائز اهمیت است.
وی کاربست و تعمیق فرآیند یاددهی و یادگیری را زمانی محقق دانست که معلم با اصول تربیت روانشناسی رشد، اصول مشاوره و راهنمایی، آشنایی لازم و کافی را داشته باشد تا بتواند با بهرهمندی از مهارتهای شناخت، تفاوتهای فردی و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان، مقبولیت و محبوبیت معلمی را ایجاد و در قلب دانشآموز نفوذ کند.
معلم باید محبوب دلها شود
وی با بیان اینکه مهمترین گام در نیل به اهداف تعلیم و تربیت توانمندی معلم در باورمندی دانشآموزان و نفوذ به کانون هدایت و پاکی دانشآموزان که همانا قلب آنان است، تصریح کرد: معلم باید محبوب دلها شود و این میسر نمیشود مگر آنکه راههای ورود به قلبها را بشناسد؛ بنابراین نقش تربیتی و محاورهای معلم نه تنها در ارتقای علمی مؤثر است بلکه در اعتلای فرهنگی فرد و جامعه نیز تأثیرگذار است، همین امر دقت بیش از حال را از مسئولین امر میطلبد.
خالدی با اشاره به سخنان ابوعلی سینا اظهار کرد: این معلم فهیم معتقد است معلم باید عاقل، متدین، بصیر، مؤدب و ماهر در تربیت کودکان، پاکیزه و با انصاف باشد زیرا معلم الگوی مورد اعتماد دانشآموزان است. تقریبا میتوان گفت تمامی مربیان بزرگ و فلاسفه مانند ملاصدرا، حضرت امام(ره)، شهید مطهری، علامهطباطبایی، علامه جعفری، ملاصدرا، امام محمد غزالی، ابنخلدون، افلاطون، سقراط، ژانژاک روسو، باتلر و ... یکی از مهمترین ویژگیهای یک معلم موفق را اخلاق نیکو و آشنا به اصول و روش تربیت میدانند.
معاون آموزشی و پرورشی جامعه تعلیمات اسلامی توجه به تربیت معلم برای تربیت کودکان و نو جوانان را در اولویت برنامهها و اعتبارات کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برشمرد و اظهار کرد: گاهی سران و رهبران کشورها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر امر تعلیم و تربیت نظارت دارد و به مقوله تعلیم و تربیت نگاهی ویژه و سرمایهگذارانه دارند و بر این باورند که توسعه و پیشرفت کشور منوط به پویایی تعلیم و تربیت است و مادامی که معلمان مسلح به دانش معرفت و مهارتهای تربیتی و مشاورهای و نیز مسلط به حرفه معلمی تربیت شوند، پیشرفت کشور نیز استمرار خواهد داشت.
وی به ارزیابی این روند در ایران پرداخت و گفت: در کشور ایران از گذشته نگاه به تربیت معلم فراز و نشیبهای فراوانی داشته و علاوه بر نگاههای متفاوت در تربیت تخصصی معلمان، تفاوت در مواد درسی نیز وجود داشته و به تبع آن دانشآموزان با اهداف متفاوت، دانش متفاوت، مهارتهای فردی، گروهی و اجتماعی متفاوت تربیت شده و میشوند.
وی با بیان این مطلب که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اصل تربیت تخصصی معلم با رویکرد تربیت معلم برای تربیت دانشآموز توجه ویژه شده، تصریح کرد: پیامد این تفکر تأسیس دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجویان با شرایط و معیارهای منطبق بر اهداف مصرح در سند تحول بود.
این کارشناس آموزش و پرورش به شاخصههایی که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان طبق قانون باید دارا باشند اشاره و بیان کرد: داوطلبان متقاضی در این دانشگاه باید از زمره برترینهای علمی، اخلاقی و مذهبی باشند. همچنین علاوه بر دروس رشتههای متناظر در سایر دانشگاهها، تعدادی واحد درسی با عناوین روانشناسی، مشاوره و تربیت اسلامی را بگذرانند.
فاصله دانشگاه فرهنگیان با اهداف تعیین شده
وی ادامه داد: همچنین برای کسب مهارتهای علمی ملزم به گذراندن دوره کارآموزی باشند و در هر سال تحصیلی با گسترش دانشگاه فرهنگیان پذیرش دانشجو نیز افزون شود تا نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش با توجه به خیل عظیم معلمان در شرف بازنشستگی تأمین شود اما آنچه که اکنون شاهد هستیم فاصله گرفتن دانشگاه فرهنگیان با اهداف تعیین شده و نیازهای آموزش و پرورش است، بدین معنا که هم در پذیرش دانشجو به شدت غفلت شده و نگاه حاکم و سیاستهای اجرایی ناظر بر اهداف تعلیم و تربیت نبوده و هم در تعیین مواد درسی توجه لازم نشده است.
خالدی تعیین مواد درسی در ابتدای تأسیس دانشگاه فرهنگیان را با استناد به مفاد سند تحول بنیادین با رویکرد تربیت دینی، اصول و روش روانشناسی و مشاوره و نیز تربیت حرفهای معلم همراه دانست و اینچنین تبیین کرد: سیاستهای حاکم بر دانشگاه فرهنگیان در سالهای اخیر، کوچکسازی دانشگاه و جذب نیروی انسانی از سایر دانشگاهها بوده است و جای تعجب است که چگونه میتوان کشور را بر محور توسعه و پیشرفت قرار داد ولی در بنیانها، سهل انگاری و مبتنی بر سیاستهای غیرحرفهای عمل کرد.
اصول و فنون معلمی کجا آموخته میشود؟
وی با احترام به ساحت مجموعه فارغ التحصیلان رشتههای دبیری و ... در سایر دانشگاهها، تصریح کرد: این گروه از دانشجویان اصول و فنون معلمی را نیاموختهاند و آنچه را فرا گرفتهاند صرفاً مفاهیم تئوری و نظری بوده است. همچنین هرگز دوره کارورزی نداشتند و با اهداف تعلیم و تربیت و مأموریتهای یک معلم آشنایی ندارند. کسب نتایج و برونداد حرفهای مستلزم درونداد و عملکرد حرفهای است؛ اگر مسئولین اجرایی به معنای واقعی کلمه به دنبال پیشرفت کشور و نظام تعلیم و تربیت هستند باید به توسعه و غنای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم برای تربیت جامعه با پررنگسازی نقش تربیتی و مشاورهای معلمان همت گمارند تا تحسین آیندگان را که بهترین قضاوتکنندگان در طول زمان خواهند بود را برای خویش تحصیل کنند.
انتهای پیام