19 دی؛‌ قیامی با محوریت حوزه‌های علمیه و روحانیت/ از اقدام به‌موقع مردم ‌تا همکاری همه‌جانبه
کد خبر: 3779744
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵

19 دی؛‌ قیامی با محوریت حوزه‌های علمیه و روحانیت/ از اقدام به‌موقع مردم ‌تا همکاری همه‌جانبه

گروه سیاست و اقتصاد ـ یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های قیام ۱۹ دی شرکت و همکاری همه اقشار مردم با رهبری بود، گفت: به‌دنبال این جنایت حکومت ستم‌شاهی در ۱۹ دی در شهر قم، حوزه‌های علمیه نجف به مدت یک هفته تعطیل و علمای نجف از قبیل حضرت امام، آیت‌الله‌العظمی خویی و ... با صدور اعلامیه‌هایی این جنایات را محکوم و همبستگی خود و حوزه‌های علمیه نجف با مردم قم را اعلام داشتند.

گذری بر قیام 19 دی‌ماه/ انتشار مقاله‌ای توهین‌آمیز با عنوان «ایران واستعمار سرخ و سیاه»؛ جرقه اصلی قیامحجت‌الاسلام علی‌مراد کیانی، فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: حکومت 55 ساله پهلوی پدر و پسر تا قبل از کودتای 28 مرداد 1332 دست‌نشانده دولت انگلیس بود.
وی افزود: پس از کودتای 28 مرداد، محمدرضا پهلوی اتکای کاملی به آمریکا پیدا کرده بود و در چارچوب سیاست‌های آمریکا پیش می‌رفت، اولویت آمریکا اسلام‌زدایی و سکولاره کردن جامعه ایران بود.
کیانی اضافه کرد: مردم پیوند محمدرضا و آمریکا را به خوبی درک می‌کردند، هر چند حرکت‌های اعتراض‌آمیزی همچون حرکت نواب صفوی شکل می‌گرفت اما با سرکوب عوامل آن نوعی سکوت و خفقان بر کشور ایران حاکم بود.
این فعال فرهنگی ادامه داد: خیزش مردم ایران در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی(ره) حرکت نوینی در عرصه سیاسی کشور و نقطه عطفی در تاریخ معاصر کشور رقم زد هر چند شهادت جمعی از هموطنان و دستگیری حضرت امام، به ظاهر قیام ملت ایران را در آن سال سرکوب کرد.
وی گفت: امام خمینی(ره) سرانجام پس از 10 ماه زندانی در ۱۷ فروردین سال ۱۳۴۳ آزاد شد اما از آنجا که قیام را برای خدا می‌دانست پس از آزادی نیز دست از مبارزات برنداشت تا زمانی که با تحمیل آمریکا، دولت ایران مجلس وقت را وادار به تصویب قانون کاپیتولاسیون می‌کند.
کیانی بیان کرد: امام خمینی(ره) پس از اطلاع در چهارم آبان ۱۳۴۳ علیه این قانون، شاه، آمریکا و اسرائیل را مورد هجمه قرار داد که این هجمه بر رژیم شاه و آمریکایی سنگین آمد و در نهایت موجب دستگیری مجدد ایشان در ۱۳ آبان‌ماه همان سال و تبعید به ترکیه شد.
این فعال سیاسی ابراز کرد: یازده ماه بعد در ۱۳ مهرماه سال ۱۳۴۴ امام از ترکیه به عراق منتقل و بیشتر دوران تبعید را در نجف می‌گذراند، پس از تبعید ایشان رژیم پهلوی با ایجاد فضای بسته سیاسی مانع از اعتراضات و قیام‌های مردمی می‌شود تا آنکه در اواسط دهه ۱۳۵۰ جیمی کارتر به‌عنوان رئیس جمهوری امریکا انتخاب شده و نظریه سیاست خارجی خود را حمایت از «حقوق بشر» اعلام می‌کند.
وی افزود: این سیاست آمریکا به‌دلیل سال‌ها جنگ‌افروزی و استبداد آن کشور در جهان بود که موجب بدبینی افکار عمومی جهان علیه آنها شد، که در این رابطه می‌توان به جنگ امریکا در ویتنام و کشتن میلیون‌ها انسان بی‌گناه در آن کشور اشاره کرد.
کیانی ادامه داد: بر همین اساس ایالات متحده امریکا درصدد تغییر چهره مخدوش خود در نظام بین‌الملل با اعلام شعار حمایت از حقوق بشر به‌دنبال جلوه کردن خود به‌عنوان مدافعان دموکراسی و آزادی‌خواه برآمد.

هدف آمریکا در طرح شعار «حقوق بشر»
وی بیان کرد: هر چند که از اهداف اصلی آمریکا در طرح شعار «حقوق بشر» مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه بلوک شرق به رهبری شوروی به‌عنوان دولت ناقض حقوق بشر بود اما پیاده کردن این نظریه در کشورهای دست‌نشانده خود همچون ایران نیز از دیگر اهداف این کشور به شمار می‌رود.
این مدرس حوزه گفت: در این میان، شاه در ۲۰ آبا‌ن‌ماه سال ۵۶ در یک فضای باز سیاسی به آمریکا سفر می‌کند و هنگام ملاقاتش با کارتر جمع زیادی از ایرانیان معترض به حکومت پهلوی در مقابل کاخ او به نشان اعتراض به شاه ایران تجمع کرده و شعار‌هایی علیه او می‌دهند هر چند که اردشیر زاهدی با کمک ساواک تلاش می‌کند تمام قوای خود را به نفع شاه در مقابل معترضان جمع کند.
کیانی ادامه داد: اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در ۲۸ آبان سال ۵۶ به دنبال اعتراضات ایرانیان به رژیم پهلوی در ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۵۶، باعث ضرب و شتم دانشجویان، کشته شدن یک دانشجو، مجروح شدن وزندانی بیش از صد نفر از آنها می‌شود که این اقدام کثیف نشان از شعار دروغین شاه بود.
این فعال سیاسی افزود: اولین جرقه اصلی انقلاب اسلامی علیه حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۶ به دنبال مقاله توهین‌آمیزی دربار، با نام مستعار احمد رشیدی مطلق با عنوان «ایران واستعمار سرخ و سیاه» تنظیم و در ۱۷ دی ۵۶ در روزنامه اطلاعات چاپ شده بود،به وقوع پیوست.
وی با بیان اینکه در پشت صحنه این مقاله توهین‌آمیز شخص شاه و دولت امریکا بودند، ادامه داد: در این مقاله کمونیست‌ها را استعمار سرخ و روحانیون به ویژه حضرت امام(ره) را به عنوان استعمار سیاه نامیده و آن دو را استعمار گرانی می‌خواند که مقابل انقلاب سفید شاه به مخالفت پرداخته اند.
کیانی گفت: در این مقاله با توهین به حضرت امام(ره) او را شاعری عاشق، سیدی هندی و بی‌اعتقاد و وابسته به استعمار انگلیس نسبت داده که با اقدامات خود علیه انقلاب سفید پهلوی، دنبال کسب شهرت است، هدف اصلی آنها، به انزوا کشیدن حضرت امام(ره) بود که خوشبختانه این عمل جوابی عکس آنچه مورد انتظار آنها می‌رفت داد.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: انتشار این مقاله که مقارن با جشن‌های کشف حجاب و آزادی زنان بود موجی از انزجار، تنفر و عکس‌العمل مردم قم به‌ویژه حوزویان و بازاریان را به‌دنبال داشت، روز ۱۸ دی ۵۶ طلاب و روحانیان درحرم و سپس درمدرسه علمیه خان تجمع کردند.
وی اظهار کرد: طلاب سپس به بیوت آیات عظام گلپایگانی، حائری، طباطبایی، مکارم شیرازی مرعشی و... رفته و علما و آیات عظام حمایت خود از امام خمینی(ره) و تنفر و بیزاری خود از حکومت پهلوی را اعلام داشتند.
کیانی ادامه داد: آیت‌الله العظمی گلپایگانی با چهره‌ای غمگین فرمود: «ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و بر فقه و اجتهاد خبردار شدیم، اینها اشتباه می‌کنند ؛ اینها فکر نکنند، ما دیگر سکوت کرده‌ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست برمی‌داریم، اینها باید بدانند که اگر سر نیزه را حتی به زیر گلوی ما بگذارند، ما حرفمان را می‌زنیم».
این فعال فرهنگی افزود: در اجتماع همین مبارزین در بیت آیت‌الله العظمی مکارم وی طی سخنرانی فرمودند: «مسئله، مسئله هتاکی نسبت به آیت‌الله العظمی آقای خمینی نیست، این در واقع هتاکی به تمام مقدسات و به همه ماست ... طلاب نباید از همدیگر جدا شوند و باید وحدت داشته باشند اگر بناست زنده بمانیم، همه باید زنده بمانیم و اگر بناست بمیریم، همه باید بمیریم، جدایی بین ما نخواهد بود».

ادامه اعتراضات 19 دی
وی ادامه داد: این اعتراض تا ۱۹ دی نیز ادامه می‌یابد تا اینکه معترضین در منزل آیت‌الله نوری همدانی اجتماع و وی طی سخنانی چنین فرمودند: «هرکجا نهضت قابل توجهی به وجود آمده، روحانیت راستین اسلام در پیشاپیش آن در حرکت بوده و رهبری نهضت به دست آنان هدایت می‌شد، روحانیت در حرکت جامعه نقش مؤثر و خلاّقی داشته است، مردم مسلمان، با روحانیتِ اصیل هستند، روحانیت اصیل با آیت‌الله العظمی آقای خمینی و در پشت سر ایشان است و مبارزه دستگاه طاغوتی با اسلام و رهبری آیت‌الله خمینی به جایی نخواهد رسید.»
کیانی گفت: پس از سخنان آیت‌الله نوری، انبوه جمعیت که به ده هزار نفر می‌رسید، راهپیمایی را آغاز و می‌خواستند از طریق خیابان ساحلی به منازل آیات سلطانی طباطبایی و مشکینی بروند. اولین نشانه‌های درگیری به وسیله مأموران رژیم رخ داد، همین بهانه کافی بود که اسلحه‌ها به طرف مردم نشانه‌گیری شود، با دستور فرمانده نیروهای امنیتی، تیراندازی شروع شد در این روز دست کم شش نفر شهید و ده‌ها تن زخمی شدند.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های قیام 19 دی شرکت و همکاری همه اقشار مردم بود با رهبری و محوریت روحانیت است، به‌دنبال این جنایت حکومت ستم‌شاهی در 19 دی در شهر قم، حوزه‌های علمیه نجف به مدت یک هفته تعطیل و علمای نجف از قبیل حضرت امام، آیت‌الله العظمی خویی و ... با صدور اعلامیه‌هایی این جنایات را محکوم و همبستگی خود و حوزه‌های علمیه نجف با مردم قم را اعلام می‌دارند.
این فعال سیاسی افزود: رژیم غاصب پهلوی نیز علمای مبارز از جمله مقام معظم رهبری، آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، گرامی و آیت‌الله محمد یزدی، ربانی املشی، جنتی، ربانی شیرازی و... را به شهر‌های دور تبعید می‌کند.
کیانی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های قیام 19 دی اقدام به موقع مردم قم بود اگر به موقع به یاری امام و رهبر خود قیام نمی‌کردند و اگر بصیرت کافی بین آنها حاکم نبود و بی‌تفاوت می‌شدند یا کار را به تأخیر می‌انداختند قطعاً تأثیر خود را نمی‌گذاشت.
وی بیان کرد: اگر تاریخ را چراغ راه آینده بدانیم و از آن درس بگیریم خواهیم دانست که بیش از سه هزار نفر از توابین با فرماندهی سلیمان ابن صرد خزاعی به خون‌خواهی امام شهیدشان سیدالشهدا(ع) در عین‌الورده به مصاف یزیدیان رفتند و به شهادت رسیدند اما یاد آنها هم به فراموشی سپرده شده چرا که به موقع عمل نکردند اگر به موقع در رکاب امام خود حضور می‌یافتند شاید در کربلا وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.
این فعال فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم به این موضوع اشاره زیبایی دارد «این است که مردم قم در آن مقطع، بهنگام عمل کردند، همیشه کار وقتی‌که در وقت خود انجام گرفت، تأثیر می‌کند یا تأثیر آن افزایش پیدا می کند، همان کار را اگر گذاشتیم بیات شد، مدّتی گذشت و بعداً انجام گرفت، گاهی اثر نمی‌کند یا اثر کمی می‌کند....».
وی بیان کرد: به دنبال این قیام، مردم تبریز مراسم چهلم شهدای قم را در ۲۹ بهمن ۵۶ برگزار و سپس به راهپیمایی می‌روند که با مقابله مأموران حکومت مواجه و تعدادی از آنها شهید و مجروح می‌شوند، در نهم فروردین‌ماه سال ۱۳۵۷ نیز مردم یزد و برخی شهرهای دیگر در مراسم اربعین شهدای تبریز این راه را ادامه می‌دهند تا سرانجام منجر به پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ می‌شود.
کیانی ادامه داد: آنچه موجب این پیروزی شد بصیرت و همبستگی ملت ایران و بیداری و وحدت حوزه‌های علمیه با رهبری مردی الهی بود که توانست رژیم تا دندان مسلح طاغوت را ساقط کند و استقلال و آزادی را در زیر سایه پرچم ولایت الهی برای ایران به ارمغان بیاورد.
وی اظهار کرد: قیام مردم قم شعار دروغین ایجاد فضای باز سیاسی شاه در ایران را که در سازش شاه با رئیس جمهور وقت آمریکا(جیمی کارتر) که دکترین سیاست خارجیش دفاع از حقوق بشر بود را برملا ساخت این نکته را نباید فراموش کرد آنچه را که رژیم از آن وحشت داشت، قیام مردم با محوریت حوزه‌های علمیه و روحانیت بود.
این مدرس دانشگاه گفت: قیام مردم قم، حرکت مردم را برای پیروزی انقلاب در سراسر کشور با به جریان انداخت برگزاری مراسم چهلم شهدای قم، تبریز و ... شتاب فزاینده بخشید.
وی افزود: انقلاب اسلامی با رویکرد دینی و با خاستگاه آن مرکز ترویج دین و مذهب یعنی حوزه علمیه قم به رهبری و هدایت روحانیان پیشکسوت در راه مبارزه با طاغوت قرار گرفت، فعالیت انقلابیون نیز با محوریت مسجد و جلسات مذهبی خانگی بود.
کیانی ابراز کرد: برخلاف آغاز بسیاری از قیام و انقلاب‌ها از پایتخت کشورها این انقلاب جز محدود انقلاب‌هایی است که بنیان و محور آن از شهر دیگری غیر پایتخت شروع و هدایت شده است.

انتهای پیام

captcha