وظیفه جلسات قرآنی تربیت قاری شیعه است/ ماجرای شیعه شدن عبدالباسط
کد خبر: 3780147
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
سیدمحسن موسوی بلده:

وظیفه جلسات قرآنی تربیت قاری شیعه است/ ماجرای شیعه شدن عبدالباسط

گروه فعالیت‌های قرآنی _ محسن موسوی بلده با تأکید بر اینکه جلسات قرآنی باید قاری شیعه تربیت کند تا دیوار مصنوعی ایجاد شده با اهل سنت را بردارند در مورد شیعه شدن عبدالباسط به نقل از استاد مروت به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وظیفه جلسات قرآنی تربیت قاری شیعه است/ ماجرای شیعه شدن عبدالباسط و رزیقیبه گزارش ایکنا، سیدمحسن موسوی بلده، استاد و مدرس قرآن و رئیس کارگروه جلسات سنتی قرآن اولین گردهمایی فعالان قرآنی مردمی در شهر مقدس قم امروز 20 دی ماه در جلسه این کارگروه گفت: جلسات قرآن هسته اصلی حرکت‌های عظیم قرآنی بوده و باید راه‌کارهایی بیندیشیم  تا این جلسات اگر از مسیر اصلی زاویه گرفته ارتقاء و تکامل بیابند.

وی افزود: ما باید امید خود را به بودجه دولتی و حاکمیتی قطع کنیم تا اگر مقداری ناچیزی هم رسید خدا را شاکر باشیم و اگر نرسید هم نومید نباشیم.

موسوی بلده با بیان اینکه ما معلمان قرآن باید دنبال تربیت قاری شیعه باشیم اظهار کرد: باید قاری‌ای تربیت کنیم که بفهمد پیام امامانش در رویکرد به قرآن چه بوده است؛ من به شدت با شیعه و سنی کردن دین و انقلاب مخالف هستم و اعتقاد دارم که از بیرون، دشمنان آگاه و از درون، دوستان نادان به آن دامان می‌زنند.

موسوی با بیان اینکه قاری شیعه نگاه به وظیفه خود در هر برهه و زمانه می‌کند افزود: اولین وظیفه قاری، شیعه این است که اختلافات مصنوعی با اهل سنت را کنار بزند؛ قاری شیعه باید دیوار مصنوعی میان شیعه  و سنی را بردارند.

این استاد برجسته قرآن کریم اظهار کرد: قرائت و تلاوت قرآن در اسلام توسط شیعه بنیان نهاده شد، ائمه ما و در راس آنان امام علی(ع)، اولین قراء تاریخ اسلام بودند گرچه متأسفانه بعد قرائت امام علی(ع) در تاریخ کمرنگ شده است.

مقام امام علی(ع)

موسوی بلده تصریح کرد: به تعبیر یکی از استادان اهل سنت، امام علی(ع) دست پرورده وحی است و این ویژگی را هیچ صحابه‌ای نداشت؛ وقتی وحی بر پیامبر نازل می‌شد امام علی در هر جایی که حضور داشت چه نزدیک و چه دور، همان وحی را مستقیم دریافت می‌کرد الا اینکه پیامبر، پیامبر و علی(ع) امام بود.

وی افزود: اولین نویسندگان کتب قرائت، شیعه هستند؛ اولین فردی که قرآن را نقطه و اعراب‌گذاری کرد شیعه است و روایت حفص از عاصم هم توسط حفص و عاصم از قراء شیعه روایت شده که عمده مسلمین جهان براین اساس قرائت می‌کنند.

موسوی بلده با بیان اینکه جهان اسلام امروز قرائت امام علی(ع) از قرآن را می‌خواند با وجود اینکه برخی نمی‌خواستند اظهار کرد: در طول تاریخ روندی طی شد که ما با دست خود قرائت را به اهل سنت واگذار کردیم بنابراین قاری شیعه امروز کسی است که با قراء اهل سنت زاویه ندارد ولی خود را به جایگاهی می‌رساند که برای شیعه بوده است.

وی افزود: همان طور که قرآن از عترت جدایی‌ناپذیر است عترت هم از قرآن جدا نیست و این دو یک پدیده هستند یعنی ما یک قرآن در دو جلد داریم لذا در قرائت هم باید بپذیریم که از عترت  جدا نیست.

مجالس قرآنی معطر به بوی اهل‌بیت(ع) شوند

موسوی با بیان اینکه امروز قراء مصری در توجه به اهل‌بیت(ع) در بحث قرائت مقداری از ما جلوتر هستند تصریح کرد: هنگام تلاوت یک قاری مصری می‌بینیم مخاطب او از وسط مجلس فریاد می‌زند و به زیبایی نام  امام حسین و حضرت زینب(س) را بر زبان می‌آورد آن هم با تعابیری مانند خانم بزرگوار، عفیفه و مدیره که مدیره بودن اشاره به بحث مدیریت حضرت زنیب در حادثه عاشورا دارد.

این استاد قرائت ادامه داد: فضای جلسات قرآنی ما باید این باشد و جلسه را به عطر اهل بیت(ع) معطر کنیم؛ اگر بتوانیم کاری کنیم که قرائت ما گره با زلف اهل بیت(ع) بخورد نفوذ آن بیشتر خواهد بود.

وی افزود: برخی استادان مصری گفته‌اند که تلاوت‌هایی که در مسجد حضرت زینب و یا مسجدالحسین انجام داده‌ایم با بقیه تلاوت‌ها متفاوت بوده است و از عبدالباسط هم نقل است که گفته من اگر عبدالباسط شدم به برکت حضرت زینب(س) بوده و حتی بنده از استاد مروت شنیدم که عبدالباسط هرچند به صورت غیررسمی شیعه شده بود.

وی با بیان اینکه اولین قاریان و استادان قرائت ایرانی که سبک جدید تلاوت را در ایران بنا نهادند استاد مروت و استاد مولایی بودند تصریح کرد: استاد مولایی وقتی جلسه قرائت تمام می‌شد دعای کمیل را از حفظ می‌خواند که این نشان می دهد چقدر با این دعا مانوس بوده است لذا ایشان باید الگوی ما باشد.

موسوی با بیان اینکه استاد مولایی به همین دلیل ماندگار شد اظهار کرد: همچنین استاد مروت در بحث قرائت قرآن نابغه بود؛ وی  در چندسالی که مصر بود زبان عربی را با تسلط کامل فرا گرفت و به انگلیسی نیز مسلط بود، ایشان در کنار تعلیم قرائت در کانادا اسم مستعار مصری برای خود گذاشته بود و با شبکه‌های وهابی تماس می گرفت و خود را سنی معرفی می‌کرد و با این مهارت توانست برخی افراد را شیعه کند‌.

وی با تأکید بر اینکه ضعف فرهنگ تشویق و تحریض را شوخی نگیرید گفت: استاد نعینع به بنده می‌گفت قدر این تشویقات را در جلسات قرآن کشورتان بدانید، زیرا از زمانی که سلفی‌ها در مصر قدرت گرفتند در جلسات قرائت اثر گذاشتند و تشویق را بدعت نام نهادند و به همین دلیل قرائت مصر رو به افول گذاشته و خشک شده است.

مهمترین معضلات جلسات قرآنی

همچنین در این کارگروه به بررسی مهمترین مشکلات جلسات قرآنی که سبب شده تا با استقبال مخاطبان به میزان مورد انتظر روبرو نباشد پرداخته شد.

 توانمندی استاد جلسه، وجود مخاطبان غیرهمسطح، تجویز تقلید از یک قاری که استاد جلسه بیشتر به او علاقه دارد و یا خودش می تواند شبیه او بخواند؛ ضعف فرهنگ تشویق و تحریض، سستی و رخوت و ایرادگیری در بین افراد جلسه، استقامت استاد جلسه، رقابت ناسالم و برخی منیت ها، عدم عدم احساس نیاز از سوی جوانان، اسیر هوا و هوس بودن برخی از مدیران جلسات قرآنی، تأثیرگذاری مباحثی چون ناداوری‌ها و روند نامناسب در برگزاری مسابقات و ...از جمله عوامل مؤثر در دوری جلسات قرآنی از وضعیت مطلوب عنوان شد.

انتهای پیام

captcha