واقفان فراشبند الگوی کمک‌رسانی به نیازمندان
کد خبر: 3780178
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹

واقفان فراشبند الگوی کمک‌رسانی به نیازمندان

گروه اجتماعی ـ واقفان شهرستان فراشبند از گذشته تاکنون به وقف در حوزه کمک به نیازمندان توجه کرده‌اند و همین مسئله می‌تواند به‌عنوان یک الگو دنبال شود.

به گزارش ایكنا از فارس، وقف به‌عنوان سنت ماندگار، گستره وسیعی دارد و وجود حدود 800 نیت که از طرف واقفان خیراندیش برای ثبت وقف در نظر گرفته‌ شده، نشانی از این موضوع است.
توجه واقفان به نیازهای روز جامعه باعث رفع بسیاری از مشکلات جامعه می‌شود و این نگاه در بسیاری از وقف‌های کشور از گذشته تاکنون وجود دارد. یکی از نیازهای اساسی کشور توجه به نیازمندان و همین موضوع، باعث ثبت وقف‌های بسیاری از گذشته تاکنون شده است.
شهرستان فراشبند استان فارس را می‌توان یکی از الگوهای این مسئله ذکر کرد؛ زیرا علاوه بر وجود وقف‌های قدیمی در این نیت، واقفان جدید نیز به این مسئله و همچنین وقف در حوزه خیرات و مبرات که کاربردی وسیع دارد توجه کرده‌اند.

قدیمی‌ترین موقوفه فراشبند به یاری نیازمندان آمده است
قدیمی‌ترین موقوفه این شهرستان، موقوفه حاج محمد بن محمدحسین فراشبندی است. واقف خیراندیش یک باغ نخلی با حدود 150 اصله نخل را با نیت کمک به فقرا و مساکین، کمک به زوار عتبات عالیات، روضه‌خوانی حضرت سیدالشهدا و کمک به حرم مطهر امامزاده سید جعفر (ع) از خود بر جای گذاشته است.
تاریخچه این وقف به 132 سال پیش بازمی‌گردد و از موقوفات متصرفی و تحت اختیار اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان به شمار می‌رود.
حبیب وحدت، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فراشبند در مورد این موقوفه و تأثیر آن در رفع مشکلات نیازمندان منطقه گفت: بنا به نیت واقف،21 درصد از درآمد این باغ صرف کمک به فقرا و نیازمندان می‌شود.
وی با بیان اینكه محصول این باغ خرمای زاهدی و از محصولات پرطرفدار است، افزود: این موقوفه سهم زیادی در رفع مشکلات محرومان منطقه دارد و این اداره بر اساس معرفی ارگان‌های ذی‌ربط و از محل درآمد آن، به نیازمندان کمک می‌کند.
وحدت گفت: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با ارائه مشاوره‌های تخصصی تلاش می‌کند تا خیران را به سمت نیازهای جامعه سوق دهد و یکی از این نیازمندی‌ها کمک به افراد مستمند است.

خیرات و مبرات وقفی برای همه امور
گرفتاری‌های اجتماعی بسیاری در جامعه وجود دارد ویکی از نیات وقفی که می‌تواند راهگشای این مسائل باشد، وقف در حوزه خیرات و مبرات است. این نوع وقف همه امور را شامل می‌شود که ازجمله آن‌ها کمک به مستمندان است و متأسفانه کمتر به این نوع وقف توجه می‌شود.
اما واقفان سال‌های اخیر شهرستان فراشبند به این موضوع توجه نشان داده‌اند. موقوفه مهتاب احمدی اسلام لو و ماه بست شهریاری که شامل یک خانه مسکونی و توسط دو خواهر به نیت خیرات و مبرات در سال 1388 وقف شده، نمونه‌ای از چنین وقفی است.
نمونه دیگر وقف در حوزه خیرات و مبرات نیز در سال 1382 در فراشبند به ثبت رسیده و دکتر حجت‌الله روستا واحدی مسکونی تجاری را به این نیت به ثبت رسانده است.
وحدت در این زمینه نیز بیان كرد: وقف با عنوان خیرات و مبرات ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند در مشکلات مختلف یاری‌رسان مردم باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فراشبند افزود: وجود دو موقوفه با نیت خیرات و مبرات در این شهرستان گره‌گشای برخی از مشکلات است.

سهم ما در گره‌گشایی از نیازمندان
گره‌گشایی از نیازمندان یکی از اصلی‌ترین کارهای مورد تأکید خداوند و سیره رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین است که باید به‌عنوان یکی از کارهای بسیار مهم مؤمنان در دستور کار آنان قرار گیرد.
اگرچه وقف‌هایی در حوزه کمک به نیازمندان و همچنین خیرات و مبرات از گذشته تاکنون وجود دارد اما نیازمند توجه بیشتر و نگاهی نو از طرف خیران به این مسئله هستیم.
چه خوب است چنان چه می‌توانیم به‌تنهایی وقفی را برای حل مشکلات اجتماع به ثبت برسانیم و چنان چه خود قادر به ایجاد یک وقف نیستیم، در وقف‌های جمعی چون ساخت بیمارستان تخصصی سرطان جنوب کشور مشارکت داشته باشیم.
انتهای پیام

captcha