شما اعتبار دهید، ما مطالعه می‌کنیم
کد خبر: 3780204
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷
مدیر شکایات میراث فرهنگی خطاب به نماینده مردم شوش:

شما اعتبار دهید، ما مطالعه می‌کنیم

مدیر کل دفتر بررسی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: مسئولان شوش اگر قصد اجرای پروژه‌ی عمرانی را در این شهر دارند، باید خود هزینه‌هایش را تامین کنند. تامین اعتبار بررسی‌های مطالعاتی نیز بر عهده‌ی مدیریت شهری است؛ نه میراث فرهنگی.

شما اعتبار دهید، ما مطالعه می‌کنیم

به گزارش ایکنا، به نقل از ایسنا، به دنبال صحبت‌های سید راضی نوری ـ نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی ـ در خطبه نماز جمعه ۱۴ دی مبنی بر این‌که «اگر میراث فرهنگی می‌خواهد پروژه‌ی جاده کمربندی در شوش را به جای پل روگذر شوش - اندیمشک اجرایی کنید، خود باید پول بدهند و کارشان را انجام دهند.»

با انتشار این صحبت‌ها، رحمت‌الله رئوف - مدیر کل دفتر بررسی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی - در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به این صحبت‌ها اعتراض می‌کند و می‌گوید:  ما یک سرزمین به وسعت حدود جغرافیایی ایران داریم که همه جای آن آثار وجود دارد. اگر قرار باشد در هر نقطه ای از کشور یک پروژه اجرا شود و سازمان میراث فرهنگی که تمام پول و اعتبار خود را از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مصوبه مجلس شورای دریافت می‌کند، بخواهد با این ارقامِ سنگین و پیچیدگی‌ها، کاری را انجام دهد، چند درصد از کارها را می‌تواند انجام دهد؟

او با طرح این پرسش که آیا ارتباط، تعریف معنادار و تعادلی بین پولی که به سازمان میراث فرهنگی به عنوان بودجه پرداخت می‌شود و موضوع فعالیت‌های عمرانی کشور وجود دارد و یک تعریف معنادارو جود دارد؟ ادامه می‌دهد: هرگز این طور نبوده است. هر پروژه برای انجام کار خود مانند پروژه‌های سد سازی پیش‌بینی‌هایی دارد، مطالعات فرهنگی انجام می‌شود، اعتباراتی را تامین می‌کند و پژوهشگاه ما آن کار را انجام می‌دهد.

وی که مجری آیین‌نامه حفاظت از میراث فرهنگی مصوب شورای امنیت کشور نیز هست، پروژه‌ی احداث راه شوش را نیز شامل این پروژه‌ها می‌داند و می افزاید: بنابراین شهرداری، شورای شهر، امام جمعه، فرماندار و استاندار باید همگی دست به دست هم دهند و اعتبارات لازم را تامین کنند تا پژوهشگاه میراث فرهنگی بتواند به طور کامل منطقه را بررسی کند.

او با بیان این‌که مسئولیتِ ادامه مسیر، در زیرگذر، راه و هر طرحی که بخواهد در آن منطقه اجرا شود را به عهده سازمان میراث فرهنگی نمی‌داند و ادامه می‌دهد: سازمان میراث فرهنگی متولی آثارتاریخی است. دولت این وظیفه را به عهده ما گذاشته تا در حدود قانونی که ما نظارت کنیم کار غیرقانونی نشود، ما نیز در حدود قانونی وظایفِ خود عمل می‌کنیم، اگر فرای قانون‌کسی بخواهد کار غیرقانونی کند ما ابزار جلوگیری از این کارها را نداریم، سازمان میراث فرهنگی فقط وظایف خود را انجام می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: میراث فرهنگی، سازمانی است که قانون را اجرا می‌کند. کسانی که باید با این موارد برخورد کنند، یا کمکی داشته باشند  و حتی اعتبارات را برای رخ دادن پروژه‌ها تامین کنند، مسئولان استانی هستند.

رئوف با تاکید بر این‌که تا زمانی‌که سازمان میراث فرهنگی اعتبارات لازم را در اختیار نداشته باشد، نمی‌تواند کار درستِ علمی را انجام دهد، می‌گوید: در پاسخ به صحبت‌های مطرح توسط مسئولان شهر شوش، باید گغت که تامین اعتبار این نوع پروژه‌ها به عهده کسی است که آن پروژه‌ها را اجرا می‌کند نه میراث فرهنگی.

انتهای پیام

captcha