بحران آب در یزد/ تسهیل مسیر صرفه‌جویی با کلام روحانیون
کد خبر: 3780228
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

بحران آب در یزد/ تسهیل مسیر صرفه‌جویی با کلام روحانیون

گروه اجتماعی - روحانیون که قشری مبلغ و مکلف به هدایت جامعه بنابر دستورات دینی هستند، از کلامی شیوا و آمیخته با دین نیز برخوردارند که این کلام خود راهکاری برای ارتقای فرهنگ جامعه در زمینه مصرف بهینه از آب است.

بحران آب در یزد/ تسهیل مسیر صرفه‌جویی با کلام روحانیوندر قرآن کریم، آب، رزق الهی است و باید از آن به جا استفاده شود، آب که در قرآن با عنوان «ماء» یاد می‌شود ماده‌ای حیات بخش بوده و به طور مستقیم و غیرمستقیم عنوان و بر اهمیت آن نیز تأکید شده است به طوری که خدواند در آیه «وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرً...» انسان را به وجود آمده از آب عنوان می‌کند.
ضرورت حفاظت از منابع آبی در برخی آیات با تاکید بر لازمه صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف نیز به صورت غیرمستقیم آمده است.
با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله در استان یزد نقش روحانیون و مبلغان و مبلغات نیز موثر و غیرقابل انکار است چرا که از بدو تولد اسلام، سخنوری و کلام شیوای پیامبر عامل تسهیل ایمان به خداوند و مسلمان پروری شد و همیشه سخن نافذ و زیبا تاثیر بیشتری بر روح و روان مردم می‌گذارد و مردم را هدایت می‌کند.
روحانیون که قشری مبلغ و مکلف به هدایت جامعه بنابر دستورات دینی هستند، از کلامی شیوا و آمیخته با دین نیز برخوردارند که این کلام خود راهکاری برای ارتقای فرهنگ جامعه در زمینه مصرف بهینه از آب است.

روحانیون در مدیریت مصرف آب آستین همت بالا زدند

حجت‌الاسلام محمد شمس، مدیر حوزه علمیه استان یزد در این زمینه در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به نقش روحانیون در ارتقای فرهنگ جامعه اظهار کرد: این قشر فرهنگی از آنجایی که نسبت به ارتقای سطح فرهنگی جامعه و آموزه‌های دینی رسالت دارند و همچنین از جنس مردم و همیشه در بین آنها هستند، می‌توانند تأثیر بسزایی بر افراد بگذارند.
وی اضافه کرد: رجوع به نحوه زندگی روحانیون و طلاب بارزترین نمونه تامل برانگیز برای یک جامعه محسوب می‌شود به طوری که می‌توان از نوع پوشش، دخل و خرج و موارد دیگر از روحانیون به عنوان افرادی که همیشه با در نظر گرفتن صرفه جویی زندگی می‌کنند، یاد کرد.
این مسئول با بیان این که روحانیون در زمینه آموزش به عموم نیز اقدام کرده‌اند گفت: این قشر برای ارتقای سطح فرهنگ مردم در زمینه صرفه جویی از آب، از اقداماتی نظیر آموزش چهره به چهره و دیگر اقدامات بهره می‌گیرند.
وی در مورد ائمه جماعت به ویژه در مدارس نیز به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار و مهم یاد کرد و افزود: آن‌ها علاوه بر آموزش بین دو نماز و حتی انجام وضو با یک لیوان آب به آیات، احادیث، روایات و خاطرات رهبر انقلاب و شهدا نیز رجوع کرده و آن ها را برای مردم یادآوری می‌کنند از سوی دیگر این قشر حتی بر منبر مراسم‌های عمومی و روضه‌ها نیز از اهیمت مسئله آب غافل نمی‌شوند و علاوه بر یادآوری برخی مسائل روز، به آب نیز اشاره می‌کنند.
هر چند در زمینه فرهنگسازی جامعه استفاده از ظرفیت روحانیون یک مسئله ضروری است اما به کارگیری این قشر فرهنگی نیز همانطور که در قرآن بر اهمیت مشورت و همفکری تاکید شده، همت دستگاه‌ها را می‌طلبد چرا که آموزش دو جانبه و با هم فکری هم، تاثیر بیشتری دارد.
از طرفی توجه به نظرات کارشناسی روحانیون، طلاب و نخبگان این حوزه ضمن توجه به رعایت مسائل دینی، در کشور اسلامی ایران از اهمیت قابل توجهی برخوردار است به ویژه زمانی که مسئله‌ مهمی مانند آب به بحرانی برای یک جامعه تبدیل می‌شود و فرهنگسازی در صدر این جامعه قرار می‌گیرد.

نقش تأثیرگذار روحانیون در ارتقای فرهنگ مصرف بهینه آب

محمد حسین شرعیاتی، رئیس روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز در این زمینه در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به نقش تاثیرگذار و مهم روحانیون و مبلغان دینی در ارتقای فرهنگ مصرف بهینه آب در بین شهروندان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته جلسه‌ای با روحانیون و ائمه جماعت یزد برگزار و ضمن اعطای کتابی در خصوص وضعیت منابع آب موجود کشور و استان و روش‌های نوین صرفه جویی به آن‌ها، خواستار نهادینه کردن فرهنگ درست مصرف آب توسط آن ‌ها در جامعه شدیم.
وی اضافه کرد: ارتقای این فرهنگ مستلزم همت تمامی اقشار فرهنگی جامعه به ویژه اقشاری با حضور پررنگ در میان مردم مانند ائمه جمعه و روحانیون است.

گزارش: فاطمه رهبر

انتهای پیام

captcha