آماده مبادله نسخه‌های خطی آستان قدس برای بررسی بین ادیانی هستیم
کد خبر: 3780238
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۲

آماده مبادله نسخه‌های خطی آستان قدس برای بررسی بین ادیانی هستیم

گروه معارف - مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: آمادگی داریم نسخه‌های خطی موجود در آستان قدس رضوی را به منظور بررسی در موضوعات بین ادیانی مبادله کنیم.

آماده مبادله نسخه‌های خطی آستان قدس برای بررسی بین ادیانی هستیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان‌حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی دیروز، ۲۰ دی ماه در نشست تخصصی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که با حضور نماینده پاپ از کشور فرانسه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ضروری است از نسخ خطی این مجموعه در زمینه بررسی موضوعات بین ادیانی استفاده شود و درباره اهمیت مراکز مقدس، بر اساس آموزه‌های عیسوی و نبوی تحقیق و فعالیت صورت گیرد؛ در واقع این کاری است که اگر عیسی مسیح(ع) و امام رضا(ع) نیز امروز حضور داشتند، آن‌ها هم انجام می‌دادند.
 
وی در معرفی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به کاردینال‌های فرانسوی با اشاره به جایگاه و اهمیت بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی پشتوانه پژوهشی و تحقیقاتی این نهاد در زمینه علوم اسلامی است. نیمی از محققان این مرکز اساتید حوزه‌های علمیه کشور و محققان دانشگاه‌های کشور هستند که محصول تحقیقات ایشان 4000 طرح علمی و پژوهشی در موضوعاتی مانند علم حدیث، کلام، سادات و مفاخر اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی، فرهنگ و شیوه حیات رضوی، انقلاب و تمدن نوین اسلامی و... است. 
 
مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: همچنین بیش از 117 اثر از آثار این مرکز پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی افتخارات زیادی را از آن خود کرده است. بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی به غیر از پژوهش‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، همایش‌های علمی، کرسی‌های نظریه پردازی و... را طی سال برگزار می‌کند. در کنار این، دریافت پیشنهادات برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی که بتواند در حل مسایل مختلف فرهنگی، خدماتی و مدیریتی کشور، به ویژه آستان قدس رضوی، کمک کند از دیگر فعالیت‌های این نهاد است که می‌توان به آن‌ اشاره کرد.

گنجینه نفیس آثار خطی کتابخانه آستان قدس رضوی
وی اظهار کرد: خوشبختانه این بنیاد در ترجمه آثار فاخر تجربه‌ای طولانی دارد. در حقیقت ما مدعی هستیم که اگر اثری در هر زمینه‌ای از‌ مذهب مسیحیت در ایران منتشر شده، ما آن اثر را هم شناسایی کرده و هم برای آن مقاله تهیه کرده‌ایم. به طور کلی این بنیاد یکی از منحصر به فردترین مراکز اسلامی در زمینه تصحیح و احیای نسخه‌های خطی است. همچنین در کنار گنجینه نفیس آثار خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، بیش از 100 هزار نسخه خطی بسیار زیبا، آن هم به جز نسخه‌های خطی قرآن کریم، در این مجموعه به ودیعه نهاده شده است.
 
مرویان‌حسینی خاطرنشان کرد: گروه احیای بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی توانسته بیش از 100 هزار اثر از میان هزاران نسخه خطی را شناسایی و در مورد آن تحقیق کرده و نتایج آن‌ را نیز منتشر کند. 

به دنبال ایجاد اندیشه‌‌های ناب اسلامی هستیم
وی با اشاره به رسالت اصلی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: ما در این مرکز به دنبال ایجاد اندیشه‌‌های ناب اسلامی و بررسی تفکرات اهل بیت(ع) و معرفی آن به جهان هستیم و در این مسیر فروتنانه و خالصانه از هر سخن حکیمانه‌ای از هر کسی استقبال و استفاده خواهیم کرد.
 
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در دنیای امروز نظریه‌ها و مکاتب متعددی ارائه شده و امروز، دنیا بیش از هر زمانی نیازمند پیام الهی است؛ بر همین اساس باید مسیر بازگشت فطرت انسان به خویش در سایه راهنمایی مردان خدا صورت گیرد. در این راستا ما باید بیش از گذشته با یکدیگر گفت‌وگوی دانش جویانه داشته باشیم. در واقع اسلام و مسیحیت در کنار یکدیگر بخش عظیمی از جهان دینی و معنوی را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین به نظر ما رویکرد قرآن به دین مسیحیت مثبت و تحلیل گرایانه است. در قرآن کریم آمده مسیحیان مودت و دوستی بیشتری با مسلمانان از خویش نشان می‌دهند و این امر در زمان پیامبر(ص) نیز مشاهده می‌شد و در حال حاضر هم این مسئله وجود دارد که می‌تواند روز به روز گسترش پیدا کند. در همان دوره 8 سال دفاع مقدس شاهد بودیم که جوانان مسیحی مانند مسلمانان غیرتمندانه از کشور خویش دفاع کردند و از همین جهت خاندان شهدای مسحیی مانند خاندان شهدای مسلمان، برای ما و مقام معظم رهبری عزیز و محترم هستند.
 
وی با اشاره به اشتراکاتی که میان مسلمانان و مسیحیان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این 2 مذهب مشترکات فراوانی در زمینه‌هایی چون توحید، اعتقاد به منجی، آرمان عدالت، ایمان به انبیای الهی، عقاید وحیانی، تلاش برای پیوند بین دنیا و آخرت، نماز، دعا و احترام به مراکز مقدس دارند. همچنین موضوعاتی مانند الحاد، اندیشه‌های سکولار، خشونت نسبت به زنان و کودکان، افراط‌گرایی مذهبی و فروپاشی نظام خانواده از جمله تهدیدات مشترک برای اسلام و مسیحیت است. در واقع تنها فاصله ما و مسیحیان در روش‌‌ها، سلیقه‌ها و زبان‌هاست. از این منظر ما همواره می‌توانیم در موضوعات مختلف و با توجه به مشترکات، همکاری‌های عملی با یکدیگر داشته باشیم.

تفاهم در قالب گفت‌وگوهای بین ادیانی
مرویان‌حسینی با اشاره به برگزاری کنفرانس تربیت دینی تصریح کرد: کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی معتقد است که همراهی ادیان الهی می‌تواند با تسهیل تربیت دینی رنج بشر را کم کند و راه تربیت و هدایت او را به سوی دنیایی زیباتر و آرامش بخش‌تر هموار کند و مناسبانت اجتماعی بشر را انسانی‌تر کرده و علم را در میان بشر گسترش دهد. در اینگونه نشست‌ها باید در قالب گفت‌وگوهای بین ادیانی با هم تفاهم کنیم که پژوهش‌های مشترکی را برای انتقال معنویت به نسل‌ها، خانواده‌ها و جامعه با یکدیگر داشته باشیم.
 
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خطاب به مسیحیان حاضر در این نشست خاطرنشان کرد: همانگونه که شما از فضای مجازی که در اختیار فرهنگ آلوده است، نگران هستید، ما هم برای حفظ نسل خود این نگرانی‌ را داریم. پس بیاییم در این زمینه پژوهش‌ها و فعالیت‌های مشترکی را انجام دهیم و روش‌های مشترک دینی را استخراج کنیم. ما معتقدیم تربیت دینی، تربیتی تجربی است؛ یعنی نمونه‌های عملی را ارائه می‌کند. تورات و انجیل و قرآن کریم است که انسان‌های والایی را در عرصه‌های اجتماعی بشر به عنوان اسوه‌ها و الگوهای عملی به انسان تشنه امروز معرفی می‌کند؛ در واقع تربیت دینی امری مناسکی است.
 
وی عنوان کرد: به عنوان نمونه یکی از این الگوها حضرت رضا(ع) است که در میان اسما و القاب خود به دو صفت بیشتر معروف بود؛ عقلانیت و رحمت. به نظر ما دو رکن اصلی تربیت دینی را باید در همین 2 صفت جستجو کرد. امروز در بین نظریه‌های تعلیم و تربیت مانند تربیت تحمیلی، رسمی، تصنعی، تقلیدی، ماشینی و تربیت‌های بریده از معنویت و اخلاق و تربیت های سکولار، هیچیک صفات عقلانیت و رحمت ضروری نمی دانند در حالی که عقلانیت است که زمینه انتخاب آزادانه انسان را فراهم می‌کند و رحمت است که عشق و احساس را به روابط انسانی می‌بخشد. این دو صفت از برکات انبیای الهی است.
 
انتهای پیام
captcha