تربیت هزاران فعال قرآنی، واقعه بزرگ تمدنی است
کد خبر: 3780472
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
نماینده جامعه المصطفی العالمیه در هند:

تربیت هزاران فعال قرآنی، واقعه بزرگ تمدنی است

گروه بین‌الملل ــ نماینده جامعه المصطفی العالمیه در هند اظهار کرد: یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل، تربیت ده‌ها هزار نفر از اساتید، مربیان، قاریان و حافظان قرآن بوده است که یک تحول و رویداد بزرگ تمدنی و فرهنگی به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، نماینده جامعه المصطفی العالمیه در هند در گفت‌وگو با ایکنا درباره برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره بين‌المللی «قرآن و حديث المصطفی» که در 20 دی (10 ژانویه) به کار خود پایان داد،‌ اظهار کرد: این رویداد معنوی در دو مرحله مقدماتی و نهایی، به صورت سراسری در سطح حوزه‌های علمیه، مراکز قرآنی و دارالقرآن‌های هندوستان برگزار شد .

وی درباره مرحله مقدماتی توضیح داد: این مرحله از ابتدای مهرماه سال جاری و در میان طلاب و قرآن‌آموزان در سراسر هند برگزار شده است. بیش از هزار نفر طلبه از 53 حوزه علمیه و 13 دارالقرآن و مؤسسه قرآنی در سه رشته ترتیل، قرائت و حفظ قرآن این جشنواره شرکت کردند. این افراد از 9 استان در این رویداد شرکت کرده بودند.

صالح از نظارت مرکز قرآن و حدیث نورالمصطفی بر این جشنواره یاد و اظهار کرد: پس از پایان مرحله مقدماتی و مشخص شدن نفرات ممتاز در هر یک از رشته‌ها، زمان برگزاری مرحله نهایی با حضور داوران تعیین و از سوی مرکز قرآن و حديث نورالمصطفی در دهلی (پایتخت هند) آغاز شد .

به گفته وی، در این مرحله 70 نفر از طلاب و قرآن‌آموزان با کسب امتیاز لازم به مرحله نهایی راه یافتند. این افراد به صورت فشرده در دو نوبت صبح و عصر به رقابت با یکدیگر پرداختند و در نهایت 9 نفر، موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم رشته‌های تعیین شده در این دوره از مسابقات شدند.

صالح از حضور علی چگنی (سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند) در این جشنواره که در مرکز «امامیه حال» دهلی برگزار شد خبر داد و افزود: امروز در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد توسعه فراگیر معارف قرآنی و تربیت جوانان و طلاب حوزه‌های علمیه توسط جامعه المصطفی هستیم. این رشد، توسعه دانش و مهارت‌های قرآنی در دوران پیش از انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل بی‌سابقه بوده است .

وی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی نمایندگی جامعه المصطفی در هندوستان، تاکنون ده‌ها دارالقرآن در سطح حوزه‌های علمیه تأسیس شده است. همچنین به بیش از 30 مؤسسه و دارالقرآن وابسته به این جامعه، ‌ده‌ها نفر از استادان و فارغ‌التحصیلان اعزام شده‌اند.

نماینده المصطفی در هند ادامه داد: علاوه بر دروس رسمی تفسیر و علوم قرآن که علاوه بر رشته‌های تحصیلی در مدارس تدریس می‌شود، کلاس‌های آموزش مهارت‌های قرآنی برای تقویت تلاوت صحیح، مفاهیم قرآن و حفظ نیز برای طلاب مدارس برگزار می‌شود .

وی با اشاره به سیاست اصولی جامعه المصطفی در ترویج و توسعه معارف قرآنی در سطح بین‌الملل گفت: یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل، تربیت ده‌ها هزار نفر از اساتید، مربیان، قاریان و حافظان قرآن بوده است که یک تحول و رویداد بزرگ تمدنی و فرهنگی به شمار می‌آید.

صالح با یادآوری نقش طلاب و فارغ‌التحصیلان المصطفی در توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جهان، اظهار کرد: از مهمترین افتخارات المصطفی این است که دانش‌آموختگان این نهاد حوزوی و بین‌المللی، امروز از منادیان و پرچمداران اتحاد مذاهب اسلامی در سطح جهان هستند و با هدف متعالی سعادت بشریت به ترویج نوع‌دوستی، صلح و عدالت که برخاسته از تعالیم قرآن کریم است می‌پردازند.

نماینده المصطفی همچنین افزود: یکی از هدف‌های بزرگ قرآن کریم که انبیای الهی رسالت اجرای آن را برعهده داشتند، حاکمیت دین و تعالیم قرآنی در سطح جوامع بوده که یک اصل انکارناپذیر در اسلام است. ما در قرن حاضر شاهد بودیم که امام خمینی(ره)  نشان داد که این امر قابل تحقق است و امروز با زعامت مقام معظم رهبری، این انقلاب با اقتدار و ثبات مثال‌زدنی به پیش می‌رود.

وی  گفت: در پایان این مراسم از برگزیدگان این دوره از مسابقات شامل 9 نفر از برگزیدگان و مدیر مؤسسه یادبود امام خمینی(ره) به عنوان بهترین مدیر قرآنی تجلیل به عمل آمد و لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام

captcha