فناوری اطلاعات در کنار امنیت؛ چاشنی کار گردشگری
کد خبر: 3780620
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹

فناوری اطلاعات در کنار امنیت؛ چاشنی کار گردشگری

گروه دانشگاه ــ مدرس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گردشگری غذای روح انسان است و هر اندازه به این حوزه اهمیت بیشتری داده شود، سلامت روح آدمی تضمین می‌شود، گفت: می‌توان زیرساخت‌هایی لازم همچون به‌کارگیری فناوری اطلاعات در کنار امنیت را چاشنی حوزه گردشگری کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، در سومین مرحله از سلسله نشست‌های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران، بیست و پنجمین نشست با موضوع گردشگری و تحول دیجیتالی در ایران برگزار شد که طی آن مرتضی یادگاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مژگان رضایی و مریم السادات میرمجیدی، مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان دانشجویان و حاضرین به پرسش و پاسخ و طرح نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر طرح در ابتدای نشست با ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های مرکز از ابتدا تاکنون گفت: این مرکز سالانه ۳۰۰ اردوی علمی-فرهنگی را توسط واحد‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور برگزار می‌کند، همچنین از دیگر برنامه‌های این مرکز برگزاری دوازده دوره همایش ملی خلیج فارس، تدوین کتب، فصلنامه‌ها و ... است.
 
وی همچنین از برگزاری سلسله نشست‌های علمی-تخصصی با تمرکز بر مسائل مربوط به گردشگری و ارائه راهبرد‌های مشخص در این خصوص از مهر سال ۹۴ خبر داد و افزود: تاکنون ۲۴ نشست از این مجموعه نشست‌ها در دو مرحله برگزار شده است و بیست و پنجمین نشست با موضوع «گردشگری و تحول دیجیتالی در ایران» در حال برگزاری است.
 
یعقوب‌زاده هدف از برگزاری این نشست‌ها را جریان سازی و ایجاد دغدغه و انگیزه سفر از لحاظ علمی در میان دانشجویان دانست و افزود: در پایان هر سال مجموعه سخنرانی‌ها در قالب کتاب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

فناوری اطلاعات در کنار امنیت؛ چاشنی کار گردشگری
در ادامه مژگان رضایی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و ابتدا با ارائه تعریفی از گردشگری گفت: گردشگری غذای روح انسان محسوب می‌شود و هر اندازه به این حوزه اهمیت بیشتری داده شود، سلامت روح آدمی تضمین می‌شود، در این میان، می‌توان، زیرساخت‌هایی لازم همچون به‌کارگیری فناوری اطلاعات در کنار امنیت را چاشنی حوزه گردشگری کرد.

رضایی همچنین گردشگری الکترونیک را محرک چرخه اقتصاد برشمرد و افزود: گردشگری الکترونیک در ایران در بازه زمانی ۱۰ ساله به شدت مخاطبان خود را جذب کرده است و این از جمله مواردی است که درآمدزاست و چرخه اقتصادی را به گردش در می‌آورد. بخش آلودگی هوا، بخش حمل و نقل، بخش رغبت افراد به خرید و بازدید از اماکن گردشگری، خرید‌های الکترونیکی مثل خرید بلیط و رزرو هتل مسائلی است که می‌توانیم با فناوری اطلاعات بخش عمده آن را حل کرده و اهمیت این حوزه را به شدت افزایش می‌دهد. برای مثال ترکیه از این عامل به بهترین نحو استفاده کرده است و توانسته چرخه اقتصادی را به حرکت در بیاورد.

در ادامه مریم السادات میرمجیدی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص گردشگری الکترونیک و تحولات آن در ایران و جهان گفت: استفاده از فناوری‌های نوین برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز به گردشگران که در عین حال بهینه و مقرون به صرفه است، گردشگری الکترونیک خوانده می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگری الکترونیک نقطه عطفی بین گردشگر و فناوری اطلاعات است ادامه داد: این دو پدیده می‌تواند یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای درآمدزایی و اشتغالزایی در جهان باشد. در حال حاضر گردشگری الکترونیک در بخش درآمدزایی هم‌رده درآمد‌های نفتی در جهان قرار گرفته است که به آن صنعت گردشگری گفته می‌شود و زمانی که با فناوری اطلاعات آمیخته شود به آن صنعت گردشگری الکترونیک گفته می‌شود.
 
میرمجیدی گردشگری الکترونیک را مقوله‌ای بین تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: برای رونق بخشیدن به بازار‌های رسمی و سنتی کشور با استفاده از تبلیغات و بازاریابی نیاز به تجارت الکترونیک بیش از پیش مشاهده می‌شود.
 
این مدرس دانشگاه علاوه بر اهمیت گردشگری الکترونیک در بحث درآمدزایی، در پایان برخی از مزایای گردشگری الکترونیک را برشمرد که عبارتند از: کمک به توسعه اقتصادی مناطق جهان مخصوصا مناطق کمتر توسعه یافته، عدم پیمودن مسافت‌های طولانی برای مناطقی که نیازمند پیمایش زیاد هستند، امکان سفر به مناطق مختلف جهان بدون در نظر گرفتن مرز‌های سیاسی و مذهبی، حفاظت از مواریث فرهنگی به دلیل عدم ارتباط مستقیم با این اماکن، کاهش صف‌های طولانی، صرفه جویی در وقت و هزینه.

مرتضی یادگاری، مدرس دانشگاه تهران آخرین سخنران این نشست بود که با ارائه تعاریف دقیقی از گردشگری و e-tourism بحث خود را آغاز کرد و گفت: گردشگری الکترونیک به افراد این امکان را می‌دهد پیش از آن که سفر خود را آغاز کنند، به صورت الکترونیکی و از طریق ابزار‌های اینترنتی وارد محل مورد نظرشان شده و با دسترسی به گزارش‌ها، مقالات، کتاب‌ها و ... درباره آن مکان، مزایا و معایب این سفر را دریابند و به راحتی در مورد سفر تصمیم‌گیری کنند.
 
وی با اشاره به اینکه واژه گردشگری الکترونیک چند سالی است که در ایران به گوش می‌رسد، اما در سایر نقاط جهان بیش از ۱۵ سال است که جایگاه ویژه‌ای برای خود دست و پا کرده است افزود: گردشگری خود یکی از بزرگترین صنعت‌های دنیاست که برای برخی کشور‌ها به عنوان بزرگترین منبع درآمد و یک ثروت ملی به شمار می‌آید و این امر موجب شده است تا تقریبا تمام کشور‌های دارای این صنعت به مقوله الکترونیکی کردن آن توجه خاصی داشته باشند.
 
یادگاری گردشگری الکترونیک را حاصل ترکیب دو حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات دانست که هر دو پدیده از متداول‌ترین نوع فعالیت‌های درآمدزا و مولد فرصت‌های شغلی در جهان امروزی به شمار می‌روند و در بیان جامع‌تر می‌توان گفت گردشگری الکترونیک عبارت است از فن تلفیق روش‌های کسب و کار الکترونیکی و فناوری اطلاعات در شیوه‌ها و ابزار‌های تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری به جهت تامین نیاز‌های گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر و اشاره به تمامی خدماتی دارد که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آن‌ها استفاده می‌کردند و امروزه می‌توانند به صورت الکترونیکی و از طریق فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشد.

لزوم به روز رسانی سایت‌های گردشگری در بحث e-tourism
این مدرس دانشگاه اطلاع رسانی شفاف، دقیق و به روز در حوزه الکترونیک را بسیار مهم برشمرد و گفت: در حوزه IT زمان خیلی مهم نیست، اگر از دنیا عقب هستیم خیلی نگران کننده نیست و آن چیزی که اهمیت دارد نتیجه مطلوب و اطلاع‌رسانی دقیق و به روز در این حوزه است، برای مثال گردشگری که وارد ایران می‌شود نیاز به اطلاعات دقیق سفر در لحظه دارد این درحالی است که خیلی از سایت‌های ایران به روز نیست. جهانگردی که قصد سفر به کشور را دارد اگر نتواند به موقع دیتا دریافت کند، قاعدتا رغبت کمتری برای سفر‌های بعدی پیدا می‌کند.
 
وی صدور به موقع ویزای الکترونیکی، ارائه تصویر جغرافیایی از مقصد، پیش‌بینی آب و هوا، اختلاف زمانی، نوع پول، نحوه تبدیل ارزی، نرخ مکالمات تلفنی، لینک‌های مفید برای گردشگری و همچنین اطلاع رسانی به زبان‌های زنده دنیا را از جمله مهم‌ترین مواردی دانست که باید در سایت‌های گردشگری به روز و موجود باشد.
 
یادگاری امکان رزرو و خرید الکترونیکی بلیط، ارائه بسته‌های پیشنهادی از طریق تور‌های الکترونیکی شامل حمل و نقل، محل اقامت، بلیت و ... امکان رزرو و اجاره وسایل نقلیه را از مهم‌ترین سرویس‌های مهم در گردشگری الکترونیک عنوان کرد. با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین محصولات گردشگری الکترونیک، ارائه دقیق، شفاف و معتبر است، لذا یک وب‌سایت گردشگری باید اطلاعات مورد نیاز گردشگران را در مورد قیمت و زمان بلیت‌ها، آدرس و قیمت هتل‌ها و ... تامین کند. به طور کلی در گردشگری الکترونیک گردشگر باید به تمامی اطلاعات مرتبط با محصولات گردشگری دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه این اطلاعات باید به طور دائم به روزرسانی شوند. علاوه بر این، در برخی موارد در وب‌سایت گردشگری الکترونیک این امکان را برای گردشگر وجود دارد که با کسب اطلاعات در مورد مقصد مورد نظر، تجربه یک سفر مجازی و بازدید الکترونیکی از آن را کسب کند. هر چند صفر مجازی سفر لذت واقعی را ندارد، اما در شرایطی که به علت مشکلات مالی، فرهنگی و ... امکان سفر حقیقی وجود نداشته باشد، چنین تجربه‌ای را برای گردشگر جالب خواهد بود.

اعتماد، سرویس مهم در گردشگری الکترونیک
یادگاری پاسخ‌دهی آنلاین در بحث گردشگری الکترونیک را یکی از مهم‌ترین موارد جذب گردشگر دانست و همچنین وجود comment‌های واقعی و درج نظرات مخاطبین در سایت‌های گردشگری را عامل مهمی در صداقت سایت مقصد عنوان کرد.

وی همچنین، کمک به توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته به مدد بازاریابی و تبلیغات در جهت جذب گردشگر، عدم نیاز به پیمودن مسافت‌های طولانی و خسته کننده در گردشگری مجازی، کاهش ساخت و ساز‌های بی‌مورد جهت سکونت مسافران، انجام بازدید‌های علمی و همایش‌های مختلف با کمک ابزار‌های الکترونیکی همچون ویدئو کنفرانس‌ها، اشتغال‌زایی، ایجاد رقابت در زمینه هت‌لداری و اقامتگاه‌ها و بهبود خدمت‌دهی و امکانات رفاهی مکان‌های تفریحی و گردشگری، کاهش ترافیک و تردد‌های غیرضروری و ... را مهم‌ترین مزایای گردشگری الکترونیک عنوان کرد.

وی در پایان سخنان خود دو وب سایت گردشگری جهانی expedia.com و Airbnb.com را به عنوان سایت‌های معتبر جهانی برای معرفی ظرفیت‌های اقامتی، قابلیت‌های گردشگری و معرفی جذابتی‌های تاریخی کشور‌های مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طریق این سایت‌ها می‌توان در میلان ایتالیا، محل اقامت ارزان و یا در بانکوک تایلند، تور‌های تفریحی ارزان قیمت پیدا کرد.
در پایان نشست حاضرین به ارائه نظرات و پرسش‌های خود از اساتید پرداختند و هریک از اساتید به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند.

سلسله نشست‌های چشم انداز صنعت گردشگری در کشور با تلاش مرکز گردشگری علمی–فرهنگی دانشجویان ایران و سایر دستگاه‌ها با تمرکز بر مسائل مربوط به گردشگری و ارائه راهبرد‌های مشخص در این خصوص از مهر سال ۹۴ شروع شده و تاکنون ۲۴ نشست از این مجموعه نشست‌ها در دو مرحله برگزار شده است. این نشست روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران جهاد وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار شده است.
 
انتهای پیام
captcha