مطالب ویژه صفحات معارفی رسانه‌ها برای ولادت حضرت زینب(س)
کد خبر: 3780623
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

مطالب ویژه صفحات معارفی رسانه‌ها برای ولادت حضرت زینب(س)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها در کنار خبرهای منتشر شده قرآنی بیش از هر خبر دیگری به مناسبت امروز یعنی سالروز ولادت حضرت زینب(س) پرداخته‌اند.

مطالب ویژه صفحات معارفی رسانه‌ها برای ولادت حضرت زینب(س)

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 22 دی‌ماه بیش از هر خبر و مناسبت دیگری به ولادت حضرت زینب(س) پرداخته‌اند. خبرگزاری فارس به بازخوانی سخنان یکی از مراجع عظام تقلید در مورد ویژگی‌های حضرت زینب(س) پرداخته است. تسنیم نیز جزء معدود خبرگزاری‌هایی بوده است که پیام مقام معظم رهبری به انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا را در صفحه معارفی خود بازنشر داده است.
ایسنا از برگزاری نمایشگاه بانوی بی‌نشان در ایام فاطمیه دوم در تهران خبر داده است و ایرنا نیز از راهیابی فیلم‌نامه «دست‌ها» به قلم «سیامک احمدی» به جشنواره «عالم رحمت» ترکیه خبر داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی موضوع «وقف» در آیات و روایات پرداخته است و خبرگزاری مهر نیز تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت 14) صفحه قرآن و متون دینی را به روزرسانی نکرده است.
خبرگزاری کتاب ایران نیز به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) به بررسی کتاب‌های منتشر شده با موضوع آن حضرت طی دو سال اخیر پرداخته و خبرگزاری میزان نیز با یکی از اساتید تاریخ اسلام در مورد زندگی حضرت زینب(س) گفت‌وگویی انجام داده است.
در ادامه به خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها نگاهی گذرا انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی و تا زمان تهیه این گزارش (ساعت 14) به مناسبت روز ولادت حضرت زینب(س) به دلایل معروف شدن آن حضرت به «عقیله بنی‌هاشم» و حال و هوای حرم آن حضرت در روز ولادت پرداخته است.
در بخشی از این گزارش که به بازخوانی سخنان آیت‌‌الله «جوادی آملی» از مراجع عظام تقلید درباره مقام و منزلت این بانوی بزرگوار پرداخته شده است، می‌خوانیم: «در باب سرّ اشتهار آن بانو به عقیله بنی‌هاشم باید گفت؛ برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند؛ برخی عاقلند و عقل برای آنها به صورت حال است، یعنی وصف دیرپا نیست، بلکه گاهی هست و گاهی نیست؛ برخی عاقلند و عقل برای آن‌ها به منزله یک وصف ملکه است و برخی عاقلند و عقل برای آن‌ها به منزله فصل مقوّم است. کسانی که عقل برای آن‌ها به منزله فصل مقوّم است، به تمام معنای کلمه، عقیله‌اند. حسین بن علی (ع) «عقیلة بنی هاشم» است و زینب کبرا (س) نیز «عقیلة بنی هاشم»؛ این «تاء»، تای مبالغه است، نه تای تأنیث».
این خبرگزاری در خبر دیگری به معرفی محافل شادی به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) در تهران پرداخته است و پس از آن از برگزاری نشست علمی کرسی ترویجی «فقه عفاف، حلقه مفقوده در تبویب فقه» خبر داده است. این نشست به همت نمایندگی قم بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با حضور عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و همچنین جمعی از محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه برگزار شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم امروز پیام مقام معظم رهبری به انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا را با تیتر «بی‌نیاز کردن کشور از بیگانگان جهاد فی سبیل‌الله است» منتشر کرده است. در بخشی از این پیام آمده است؛ «دانشجویان امروز ما -در هر نقطه‌ی جهان- این فرصت را خواهند داشت که به این مجموعه‌های مؤمن و خدوم بپیوندند و کشور را از بیگانگان کاملاً بی‌نیاز کنند. این حرکت آنگاه که با نیت صادقانه و خدایی انجام گیرد، جهاد فی سبیل الله است. شما جوانان انجمن‌های اسلامی می‌توانید پیش‌گامان و راهبران این جهاد باشید. توفیق روزافزون شما را از خداوند خواهانم».
تسنیم همچنین از برگزاری نشست علمی کرسی ترویجی «فقه عفاف، حلقه مفقوده در تبویب فقه» که در قم برگزار شده است را با تیتر «راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزه، ابتکار رهبر انقلاب بود» مخابره کرده است. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «علی راد» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشسته گفته است؛ «برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی، آزاداندیشی و ترویجی در حوزه‌های علمیه، از دقت نظر و ابتکار رهبر معظم انقلاب است».
تسنیم همچنین در خبر دیگری به دیدار اخیر جمعی از کارکنان بنیاد «دعبل» با «سیدمحمد موسوی‌سجاسی» از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و پیرغلام حسینی پرداخته است. وی در بخشی از سخنان خود در این دیدار که با حضور «مرتضی طاهری» مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) صورت گرفته، گفته است: «من به یاد ندارم که اشعار را از روی کاغذ خوانده باشم و همیشه از حفظ شعر می‌خواندم».
«حضرت زینب(س) در معرفی نقشه‌های دشمن صراحت داشت»، «سرود بنی‌فاطمه در مدح عقیله بنی‌هاشم(س)»، «انجمن اربعین اروپا فراخوان داد»، «تلاوت احمدی‌وفا در کرسی نفحات‌‌القرآن»، «وصیت شهید قرآنی جامعه قرآنی: کنار شهدای حزب جمهوری دفنم کنید»، «آیین گل‌آرایی ضریح حضرت زینب(س) + عکس» و «حضرت زینب(س) به ما فهماند مقابل حکومت جور نباید ترسید + فیلم» از دیگر عناوین خبری خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «کریم مومنی» مدرس مرکز تخصصی امامت در مورد حضرت زینب(س) و ویژگی‌های بارز آن حضرت انجام داده است. این کارشناس مذهبی در گفت‌وگوی خود معرفت به امام زمان را بارزترین ویژگی حضرت زینب(س) عنوان کرده است.
علاوه بر این خبرگزاری دانشجویان ایران در گزارشی به وجوه شخصیتی حضرت زینب(س) پرداخته و «عامل به وظیفه بودن» را به عنوان یکی از وجوه شخصیتی آن حضرت معرفی کرده است.
ایسنا در خبرهای امروز از برگزاری نمایشگاه «بانوی بی‌نشان» نیز خبر داده است. این نمایشگاه همزمان با ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) دهم تا ۲۱ بهمن ماه مصادف با ایام فاطمیه دوم در مجتمع فرهنگی مذهبی جامعه سیاوشانی‌ها برگزار می‌شود. این نمایشگاه از بخش‌های گوناگون تشکیل شده است که روایتگر تاریخ از حضرت آدم(ع) تا عصر معاصر و بیان سیره زندگی پیامبران الهی و اهل البیت(ع) بخشی از آن است.
«آغاز طرح فضاسازی و ساماندهی بیت امام خمینی(ره)» و «بصیرت‌ حضرت زینب(س) عاشورا را ماندگار کرد» دو عنوان خبری دیگر خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه و در روز 22 دی‌ماه است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی صفحه معارف را با مخابره دو خبر به روزرسانی کرده است. ایرنا در یکی از خبرهای خود از برگزاری برپایی برنامه‌های جشن و سرور مردم قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) خبر داده است.
این خبرگزاری در خبر دیگر خود از راهیابی فیلم‌نامه «دست‌ها» به قلم «سیامک احمدی» به جشنواره «عالم رحمت» ترکیه خبر داده است. جشنواره عالم رحمت کشور ترکیه برای پنجمین سال متوالی در تاریخ 16 فوریه 2019 (27 بهمن ماه) در شهر استانبول برگزار می‌شود. این جشنواره در مورد زندگی حضرت محمد(ص) و پیام‌های جهانی ایشان و با هدف آگاهی رسانی و حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه برگزار می‌شود و موضوع پنجمین دوره این جشنواره «برادری» است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز 22 دی‌ماه و تا زمان تهیه این گزارش هشت خبر را بر روی خروجی قرار داده است که عمده آنها با موضوع ولادت حضرت زینب(س) است.
«اگر بخواهیم حضرت زینب(س) را بشناسیم باید امام علی(ع) را بشناسیم/ وقتی امام حسین(ع) از عقیله بنی هاشم التماس دعا دارد»، «ویژگی‌های بارز حضرت زینب(س)/ خصایصی که فقط محدود به صبوری و ایستادگی نیست»، «مولودی محمود کریمی در شب ولادت حضرت زینب(س) + فیلم» و «مولودی ولادت حضرت زینب(س) با نوای علی اکبرزاده فرج + فیلم» از جمله عناوین خبری باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع ولادت حضرت زینب (س) است.
علاوه بر اینها، از برپایی نمایشگاه بانوی بی‌نشان در شهر تهران نیز خبر داده شده و در ادامه نیز حدیثی از رسول اکرم(ص) در مورد روزی حلال منتشر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌‌وگویی با یکی از کارشناسان مذهبی به بررسی برخی آیات و روایات با موضوع وقف پرداخته است. در بخشی از این گفت‌وگو که با تیتر «توجه به موضوع وقف در آیات و روایات، بیش از دیگر اعمال حسنه است» منتشر شده، آمده است: «وقف یکی از بهترین اعمال است. این مقدار تاکیدی که در آیات و روایات نسبت به مسئله‌ی وقف شده است، کمتر در موضوعات دیگر به چشم می‌آید. وقف موارد استفاده‌ی متعددی دارند. این روز‌ها وقف بیشتر برای اقامه عزا دیده می‌شود؛ البته که این وقف‌ها هم خوب است، اما ما به وقف‌هایی در زمینه‌های قرآنی هم نیاز داریم. تهیه مصحف شریف و اهدای آن از ضروریات وقف این روز‌های جامعه‌ ماست».
این خبرگزاری همچنین در مطلبی که آن را از خبرگزاری مهر نقل کرده به برگزاری یکصد و چهل و سومین جلسه شرح و تفسیر نهج‌البلاغه «محسن اسماعیلی» در مجموعه فرهنگی سرچشمه پرداخته است. اسماعیلی در بخشی از صحبت‌های خود در این جلسه که به تفسیر خطبه «شقشقیه» اختصاص یافته؛ گفته است؛ «سیاستمدار مسلمان نباید منافع و اغراض شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح دهد یا چون حق خود را پایمال شده می‌داند، به ایجاد خطر برای اصل حکومت و مردم رضایت دهد».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) گزارشی با موضوع کتاب‌های منتشر شده درباره حضرت زینب(س) طی دو سال اخیر منتشر کرده و در ادامه خبرهای امروز خود نیز دو کتاب با موضوع حضرت زینب(س) معرفی کرده است. «بانوی نینوا» و «چهل منبر زینبی» عنوان این دو کتاب است.
این خبرگزاری همچنین از آیین رونمایی از نسخه خطی قرآن کریم، اثر سیدعلی موسویان هنرمند و خطاط برجسته که روز جمعه 21 دیماه با حضور جمعی از علما و روحانیون در حسینیه مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی در قم برگزار شد، گزارشی مخابره کرده است. تیتر این گزارش به صحبت‌های آیت‌الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اختصاص یافته است.
خبرگزاری کتاب امروز همچنین از مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیستمین همایش کتاب سال حوزه و پایان‌نامه سطح 4، در روز پنجشنبه چهارم بهمن 97 در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء شهر مقدس قم خبر داده است.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه گفت‌وگویی با «محمدحسین رجبی دوانی» استاد تاریخ اسلام با موضوع حضرت زینب(س) انجام داده است. این استاد دانشگاه در گفت‌وگوی خود به نقش بسیار مهم حضرت زینب(س) در ارتباط با سعادت و هدایت جامعه اشاره کرده است.
خبرگزاری مهر نیز تا زمان تهیه این گزارش خبری بر روی صفحه قرآن و متون دینی بارگذاری نکرده است.

انتهای پیام 

captcha