برخوردهای سلیقه‌ای مانع نهادینه شدن حجاب می‌شود
کد خبر: 3780681
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳

برخوردهای سلیقه‌ای مانع نهادینه شدن حجاب می‌شود

گروه فرهنگی - مدرس حوزه علمیه زینبیه سراوان گفت: برخوردهای سلیقه‌ای با مسئله حجاب، از نهادینه شدن این ارزش اسلامی و انسانی جلوگیری می‌کند؛ متأسفانه دولت‌های مختلف در این رابطه افراط و تفریط دارند و اصل اعتدال رعایت نمی‌شود.

خدیجه دهواری، مدرس حوزه علمیه زینبیه سراوان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: حجاب و عفاف از مؤلفه‌های اساسی در سبک زندگی اسلامی است؛ آیات و روایات بسیاری را می‌توان یافت که در آن‌ها بر رعایت حجاب و حفظ عفاف تأکید شده است.
وی با اشاره به تفاوت معنایی دو واژه عفاف و حجاب، بیان کرد: حجاب به معنای پوشش ظاهری است، اما عفاف یک خصلت است که ریشه در حیا دارد؛ با این حال، هر دو در یکدیگر تأثیرگذار هستند؛ هر چه فرد عفاف بیشتری داشته باشد، حجاب او کامل‌تر است و از سوی دیگر، فردی را که بی‌حجاب است، نمی‌توان عفیف دانست.
مدرس حوزه علمیه زینبیه سراوان افزود: عفاف یک حالت درونی است و مصادیق مختلفی دارد، مانند عفاف در رفتار و عفاف در گفتار. جایی که خداوند خطاب به زنان پیامبر(ص) و در واقع خطاب به همه زنان مسلمان می‌فرماید «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (احزاب، 32)، پس به‌گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگویید» اشاره به عفاف در گفتار دارد؛ همچنین در قرآن کریم، به راه رفتن دختران شعیب اشاره شده است که نمونه‌ای از عفاف در رفتار است.
وی اظهار کرد: در مسئله تهاجم فرهنگی، برای اینکه به حجاب حمله کنند، ابتدا عفاف را هدف قرار می‌دهند، یعنی سعی می‌کنند حیا و عفاف را که شکل کامل‌تری از حیاست، کمرنگ کنند، بنابراین کسی که حیا ندارد، لزومی نمی‌بیند پوشش خود را حفظ کند.
دهواری با اشاره به قوانین موجود در رابطه با حجاب در کشورمان، بیان کرد: در جمهوری اسلامی، قوانینی وضع شده که می‌گوید باید با کسانی که پوشش آنان مغایر با ارزش‌های اسلامی است، برخورد شود، اما رویکرد دولت‌ها در رابطه با این قوانین، همراه با افراط و تفریط است.
وی افزود: برخوردهای سلیقه‌ای با مسئله حجاب، از نهادینه شدن این ارزش اسلامی و انسانی جلوگیری می‌کند؛ متأسفانه دولت‌های مختلف در این رابطه افراط و تفریط دارند و اصل اعتدال رعایت نمی‌شود.
مدرس حوزه علمیه زینبیه سراوان عنوان کرد: حجاب از مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود، زیرا کم اهمیت جلوه دادن آن، مقدمه‌ای برای ترویج ضد ارزش‌ها می‌شود، اما باید رویکرد اعتدال داشت و برای ترویج حجاب، برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha