انجمن شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح شد
کد خبر: 3780742
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

انجمن شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح شد

گروه جهاد و حماسه ــ آیین افتتاحیه انجمن شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با عنوان «شکوه شعر» شامگاه شنبه، 22 دی‌ماه، در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

انجمن شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آیین افتتاحیه انجمن شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با عنوان «شکوه شعر» شنبه شب، با حضور علی‌اصغر جعفری مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، عبدالجبار کاکایی، محمود اکرامی‌فر، سعید بیابانکی، علی‌محمد مودب و مصطفی محدثی خراسانی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
علی‌اصغر جعفری در ادامه این مراسم با بیان اینکه با ایجاد انجمن شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فصل جدیدی از فعالیت‌های شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رقم خواهد خورد، اظهار کرد: یکی از ثمرات انقلاب به اعتقاد من ارائه مکتب ادبی فاخر از شعر فارسی است که امروز نه تنها در ایران بلکه در جهان می‌درخشد.
وی افزود: خوشبختانه شاعران انقلاب و دفاع مقدس پیش‌قراولان نهضت عظیم انقلاب بودند. ما در همه فراز و فرودهای انقلاب ملت، جای پای شاعران انقلاب را می‌بینیم که در دفاع مقدس مشهود است. شعر انقلاب در دفاع مقدس به بالندگی غیرقابل وصفی رسید که فرزانگی ویژه‌ای برای آن رقم خورده است.
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: امروز در بعثت انقلاب زمان آن رسیده که شعر انقلاب نیز بعثت خود را آغاز کند. تمام مفاهیم ارزشی دفاع مقدس در بیان شاعران موج می‌زند اما امروز نیازمندی‌های جدیدی وجود دارد که نسل جوان تشنه آن هستند.
جعفری بیان کرد: در طول این ۴۰ سال بزرگان زیادی در شعر انقلاب وجود داشتند که جای آن‌ها خالی است و البته شاعران بزرگ دیگری وجود دارند که به نظر می‌آید باید ظرفیت‌های جدیدی برای آنچه کاشته‌ایم پیش‌بینی کنیم تا برای آیندگان ریل‌گذاری درستی انجام شود تا پارادایم درستی از مفاهیم ارزشی درست کنیم.
وی ادامه داد: انسجام و ایجاد تشکل‌های ادبی که با حضور و دست و تدبیر شاعران باشد لازم بود. امروز از هر روزی بیشتر نیازمند چنین انجمن‌هایی هستیم، چرا که دشمن در پی تبلیغ ناکارآمد و ناامیدی جلوه دادن کشور است. دشمن می‌خواهد نسل ما را ناامید کند بنابراین وظیفه بزرگی برداشته داریم.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: امروز ما در نقطه عطف بزرگی قرار داریم. ایجاد انجمن شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جز ضرورت‌های هدایت نسل جون برای آینده است. ما امیدواریم این موزه این افتخار را داشته باشد تا با ایجاد زمینه به مجموعه‌های فرهنگی فعال در زمینه آرمان‌های کشور کمک کند.
سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم با بیان اینکه بخشی از انتقال مفاهیم عاشورا با زبان شعر شکل گرفته است، گفت: شک نداریم که بخشی از کاری که حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا انجام دادند با زبان شعر بود. امام جعفر صادق (ع) بارها از شاعران خواستند برای اهل بیت(ع) شعر بگویند و فرمودند هر کسی در بیان مصیبت اهل بیت (ع) شعر بگوید خداوند خانه‌ای در بهشت به او خواهد داد.
وی افزود: شعر هم مانند سایر پدیده‌های عالم ظاهر و باطنی دارد. ظاهر شعر همان کلمات منظوم و زیبا و شیواست. اما باطنی دارد که تحولی در انسان‌ها به وجود می‌آورد و مایه رسد و کمال می‌شود.
اوحدی ادامه داد: شعر دفاع مقدس نشأت گرفته از شعر آیینی کربلا و شعری است که باطن آن بر پاره‌های تن جانبازان عزیزی می‌نشیند که همه چیزشان را فدا کردند که جامعه مسیر کمالش را طی کند. حتماً شعر دفاع مقدس و شعر انقلاب برگرفته از ایثارگری‌های شهدایی است که با هیچ بیان دیگری عظمت آن‌ها به تصویر کشیده نمی‌شود.
علیرضا قزوه، شاعر انقلابی کشورمان در ادامه این مراسم گفت: شب گذشته حوالی ساعت 2 – 3 شب خواب مرحوم سیدحسن حسینی را دیدم که یک خواب تکراری بود. قبلاً وقتی خواب سید را می‌دیدم به او می‌گفتم «تو شهید شعری!» و او سرتکان می‌داد.
وی افزود: این‌دفعه او روی صندلی نشسته بود و من گفتم «صدای مرا خوب می‌شنوی؟» و دوباره گفتم «تو شهید شعری!» اما این بار فقط سکوت کرده بود و گریه می‌کرد. نمی‌دانم تعبیر این خواب چیست؟! ولی از دوستان می‌خواهم یاد سیدحسن را پررنگ‌تر زنده نگه‌ دارند.
قزوه در ادامه بیان کرد: یک مجموعه از تفسیر بیدل سید حسن حسینی را با دشواری آماده کرده‌ایم که خواهش می‌کنم مجموعه‌های مختلف آن را چاپ کنند، چرا که فکر می‌کنم یکی از ناراحتی‌های او به همین دلیل باشد. حوزه هنری خانه آخر او بود و البته خانه همه ماست؛ چرا که ما حوزه هنری را پایگاه انقلاب می‌دانیم و هرچه داریم به واسطه آن است.
قزوه با تاکید براینکه باید فضای شعر انقلاب را زنده نگه داشت، گفت: داشتم فکر می‌کردم این پرچم را چطور می‌شود بالاتر گرفت. من همیشه با این داشته‌های کم، فکر می‌کنم، باید کارهایی در حد افق‌های بین‌المللی انجام داد. 40 سال است که از انقلاب می‌گذرد و ما باید مدار بالا را برویم، البته باید در مدار کشورخودمان هم کار کنیم.
وی جریان ادبی انقلاب را به درختی تشبیه کرد که نیازمند مواظبت است و افزود: جریان ادبی ما همانند نهالی بوده که تنومند شده، اما همچنان نیازمند مراقبت است؛ چرا که هنوز آدم‌هایی زیر سایه آن آتش روشن می‌کنند و هنوز سوالات تکراری که آیا شعر انقلاب هم داریم! شعر انقلاب از همه هنرها جلوتر است.
این شاعر برجسته گفت: اگر سبکی در هنر انقلاب ایجاد شود، ادبیات و شعر این کار را می‌کند و بیشترین زحمت را کشیده است.
وی در ادامه این غزل را خواند:
دسته گل‌ها دسته‌دسته می‌روند از یاد‌ها
گریه کن،‌ ای آسمان! در مرگ طوفان‌زاد‌ها
سخت گمنامید، اما،‌ ای شقایق‌سیرتان!
کیسه می‌دوزند با نام شما شیاد‌ها
با شما هستم که فردا کاسه سرهایتان
خشت می‌گردد برای عافیت‌آباد‌ها
غیر تکرار غریبی، هان، چه معنا می‌کنید
غربت خورشید را در آخرین خردادها؟
با تمام خویش نالیدم چو ابری بی‌قرار
گفتم:‌ ای باران که می‌کوبی به طبل بادها!
هان، بکوب، اما به آن عاشق‌ترین عاشق بگو:
زنده‌ای،‌ای زنده‌تر از زندگی! در یاد‌ها
مثل دریا ناله سر کن در شب طوفان و موج
هیچ چیز از ما نمی‌ماند مگر فریادها
عبدالجبار کاکایی، شاعر کشورمان نیز در این مراسم با اشاره به خاطرات یوسفعلی میرشکاک اظهار کرد: خاطرات میرشکاک ثابت می‌کند که شعر انقلاب بسترساز بود و امیدوارم همچنان بسترساز بماند. نگاه انسانی در سال ۱۳۶۵ در جنگ از زمره رفتارهای بسترساز شعر انقلاب بود که علی‎رغم تسلط نگاه ایدئولوژیک در شعر انقلاب اما همچنان عدم غفلت از نگاه انسانی در شعر به چشم می‌خورد.
این شاعر در توضیح غزلی گفت: به تأسی از آن فضا، غزلی گفته‌ام که حکایت زبان حال مادری است که با قاب عکس فرزند شهیدش صحبت می‌کند.
به شوق خلوتی دگر که روبراه کرده‌ای
تمام هستی مرا شکنجه گاه کرده‌ای
محله مان به یمن رفتن تو روسپید شد
لباس اهل خانه را ولی سیاه کرده‌ای
چه روزها که از غمت به شکوه لب گشوده‌ام
و نا امید گفته‌ام که اشتباه کرده‌ای
چه بارها که گفته‌ام به قاب عکس کهنه‌ات
دل مرا شکسته‌ای! ببین! گناه کرده‌ای
ولی تو باز بی‌صدا، درون قاب عکس خود
فقط سکوت کرده‌ای، فقط نگاه کرده‌ای
حسین اسرافیلی، مدیر انجمن شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این مراسم گفت: ادبیات فارسی یک ادب نجیب و متعهدانه از گذشته تا امروز بوده که از بنیانگذاران ادب جهان بوده است. امروزه در برخی از انجمن‌ها و مجامع ادبی اتفاقاتی رخ می‌دهد که اگر ما خودسازی و بدنه تفکر فرهنگیان را نسازیم خیلی راحت هویت خودمان را در برخورد با ادب بی‌شرم جهانی از دست خواهیم داد.
وی ادامه داد: در مجموعه فعالیت‌های امروز ادبیات، جای انجمنی که به ارزش‌ها،آرمان‌ها و پیوند ادب گذشته توجه کند خالی بود، اینکه گاهی برخی برای عقب نماندن از دیگران به رنگ و بوی انجمن‌ها در می‌آیند و شعرهای عریانی را وسعت و گسترش می‌دهند، خطرناک است.
مدیر انجمن شاعران انقلاب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: جایگاه انجمنی که ارزش‌های پاک انسانی و ادامه دهنده این ادبیات و انتقال دهنده کرامت‌های دینی به نسل جوان باشد، کم بود. با دوستان که صحبت شد لزوم ایجاد انجمن شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس احساس شد. نشست‌هایی برای تنظیم آیین نامه‌‌ای و مراحل آن انجام شد.
انتهای پیام

captcha