تولید مستند خادم‌القرآن عبدالحسین وجودی در لرستان
کد خبر: 3780746
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵

تولید مستند خادم‌القرآن عبدالحسین وجودی در لرستان

گروه فرهنگی - با توجه به نام‌گذاری هفته قرآن و عترت لرستان به‌ نام خادم‌االقرآن مرحوم عبدالحسین وجودی، مستند وی در لرستان تولید می‎شود.

تولید مستند خادم‌القرآن در لرستان تولید می‎شود.به گزارش ایکنا از لرستان، برای دومین سال متوالی هفته قرآن و عترت لرستان از اواخر دی‎ماه جاری آغاز و اختتامیه آن نیز طی دهه فجر به میزبانی شهرستان بروجرد برگزار می‎شود.
در این دوره 14 جشنواره فرهنگی، هنری و قرآنی با موضوع قرآن و عترت برگزار و همچنین مسابقات قرآنی در شش رشته ویژه بانوان و آقایان برگزار می‌شود.
مرحوم حاج غلامحسین وجودی از مربیان برجسته قرآنی استان لرستان بودند که از خود امام خمینی(ره) دستور داشتند که جلسات قرآن را رواج دهند، و به‌نوعی تمام اساتید قرآنی استان در حال حاضر از شاگردان این خادم‌القرآن هستند به همین مناسبت هفته قرآن و عترت استان لرستان و به‌عنوان یادمان مروج‌القرآن، حاج غلام‌حسین وجودی، نام‌گذاری شده است.به همین مناسبت مستندی از زندگی این استاد قرآنی ساخته شده و در آئین اختتامیه هفته قرآن و عترت لرستان پخش خواهد شد.

آشنایی با مرحوم وجودی مؤسس مکتب‌القرآن «انصارالحجه» لرستان

غلام‌حسین وجودی در سال 1301 در شهرستان بروجرد در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. وی با علمای اعلام مراوده بسیار داشت به‌گونه‌ای که حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی لقب «مشهدی غلام‌رضا مقدس» را به آن مرحوم داده بودند، همچنین حاج شیخ علی بخارایی، از عارفان و علمای معروف آن دوران، از دوستان بسیار نزدیک مرحوم بود.
حاج غلام‌حسین وجودی از سن پنج سالگی فراگیری قرآن‌کریم را در مکتب آشیخ حسن آغاز کرد. در سن 9 سالگی وارد مدرسه رازانی اولین مدرسه رسمی بروجرد شد و به تحصیل علم پرداخت، ایشان هم‌زمان با تحصیل به فراگیری هنر ورشوسازی نزد مرحوم آسید حسن گدازگر نیز مشغول بود و از سن 12 سالگی در مجالس و محافل مذهبی به مداحی اهل‌بیت(ع) می‌پرداخت.
ایشان بین سال‌های 1318 تا 1325 در محضر حاج‌آقا ابوالحسن مستجاب جلسات قرائت قرآن را برگزار می‌کردند و هم‌زمان به تحصیل علوم قرآنی و فقه و اصول علاقه وافری نشان می‌دادند.
حاج غلام‌حسین وجودی تحت راهنمایی‌های مرحوم آشیخ عباس قمی مداح و مرحوم میرزا ذاکر هم‌چنان به مداحی در هیئت یخچال بروجرد ادامه می‌داد که در این مسیر با سوابق و شایستگی‌هایی که از خود نشان داده بود، مرحوم احمد ذاکر ایشان را به‌عنوان شاگرد خود پذیرفتند و در سال 1323 ازدواج کرد.
وی در سال 1327 به خرم‌آباد مهاجرت کرد و هم‌زمان با اشتغال به شغل ورشو فروشی، در هیئت انصارالحسین(ع) که مؤسسان آن حاج علی‌اصغر قبادی و مرحوم مظلوم بودند به نوحه‌خوانی و مداحی اهل‌بیت(ع) می‌پرداخت.
تشکیل جلسه قرائت قرآن و بیان احکام
ایشان طرح‌هایی نو به هیئت ارائه می‌دادند، یکی‌از طرح‌های ایشان که مورد استقبال قرار گرفت تشکیل جلسه قرائت قرآن و بیان احکام بود. هم‌زمان با این فعالیت‌ها به همراه شیخ محمد یزدی که در ماه رمضان آن سال‌ها مجالس وعظ و خطابه داشت خدمت آیت‌الله کمالوند می‌رسیدند.
حاج غلام‌حسین وجودی جلسات قرآن را در خرم‌آباد در ماه رمضان سال‌های 1327 تا 1330 در محضر آیت‌الله کمالوند برگزار می‌کرد و در مسجد حوزه کمالیه خرم‌آباد در هماهنگی و نظم دادن به مراسم روضه و ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) فعالیت داشت.
سال 1340 که آیت‌الله کمالوند وفات یافت حاج‌آقا وجودی جهت شرکت در مراسم تشییع جنازه به قم می‌روند و در آنجا برای بازگو کردن پاره‌ای از مسائل به حضور مرحوم حضرت امام خمینی(ره) مشرف شدند، آن‌جا امام(ره) از فعالیت هیئات از ایشان سؤال فرمودند و پس از ارائه گزارش مختصری از وضعیت فعالیت‌های مذهبی در خرم‌آباد از سوی حاج‌آقا وجودی، حضرت امام(ره) به ایشان توصیه می‌کنند که به جوانان و نوجوانان بپردازند و آن‌ها را هدایت کنند.
در بازگشت به خرم‌آباد تصمیم گرفت بنا به فرمایش حضرت امام(ره) جلسه قرائت قرآن برای نونهالان و نوجوانان تأسیس کند که این هیئت با تأیید شهید حجت‌الاسلام سید فخرالدین رحیمی «مکتب‌القرآن انصارالحجه» نام‌گذاری شد، این مکتب در ابتدا هفته‌ای سه بار، شب‌های شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در منزل شخصی حاج‌آقا وجودی تشکیل می‌شد.
از سال 1358 به بعد به‌عنوان داور مسابقات قرآن از طرف امور تربیتی، ارشاد اسلامی، جهاد سازندگی، نیروی انتظامی، فرمانداری و ... دعوت می‌شد و در کنار ایشان افرادی‌که عمدتاً از اعضای سابق جلسه مکتب‌القرآن بودند حضور داشتند.
ثمره سال‌ها زحمات حاج غلام‌حسین وجودی، پرورش جوانان توانا و پاک و همچنین قاریان توانایی است که در سطوح عالی کشوری و بین‌المللی صاحب نام هستند، قاریانی مانند حاج جهانبخش فرجی، حاج بهروز رضوی، حاج محمد شاهرخی، حاج شفیع مؤمن، حاج حسن‌رضا مرادی، آقای حسن رشیدی، مرحوم مجید شاهین و سایر قاریان مطرح سطح استان ایشان در مردادماه سال 82 دار فانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.

انتهای پیام

captcha