احیای ارزش‌های اخلاقی در گروی آبادانی مساجد است
کد خبر: 3780749
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری:

احیای ارزش‌های اخلاقی در گروی آبادانی مساجد است

گروه جامعه ــ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در آئین معارفه رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه در دوران مسئولیت خود ادبیات خدمت به خدمت‌گزاران و نمازگزاران مسجد را دنبال کرده است، گفت: احیای ارزش‌های الهی در جامعه در گروی آبادانی مساجد است.

به گزارش ایکنا؛ آیین معارفه رییس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد، امروز یکشنبه ۲۳ دی‌ماه با حضور ائمه جماعات استان تهران و شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و حجت‌الاسلام نوری‌زاده، رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد در محل مجتمع محراب برگزارشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری در این مراسم اظهار کرد: دوستان ما از روز نخست سعی کردند با برنامه‌ریزی و استفاده از تجارب پیشین کار را جلو ببرند، ما با مرکزی مواجه بودیم که با اعتبار بخشی رهبر حکیم انقلاب و با حضور شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله انواری تاسیس شده بود، همت شخصیتی مثل آقای ابراهیمی هم بر این اعتبار افزود و مرکز رسیدگی به امور مساجد را به جایگاه مهمی تبدیل کرده بود.

وی افزود: در این هفت سالی که از مسئولیت بنده و دوستانمان در مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌گذرد، عهد کردیم با نقشه راه جلو برویم و دانش مدیریت مسجد را مستند کنیم، در حال حاضر در سال اول برنامه سوم امور مساجد هستیم، خوشوقتیم که امسال تابستان، ائمه جماعات استان تهران توانستند در یک دوره تخصصی، برنامه‌ریزی برای مدیریت مسجد را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: احیای ارزش‌های الهی در جامعه به آبادانی مساجد وابسته است، آبادانی مسجد نیز تا حد زیادی به توان مدیریتی امام جماعت بستگی دارد. از این روی، چندی پیش دانش مدیریتی مورد نیاز برای ائمه جماعات را در نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد به معرض دید قرار دادیم و فرایند انتقال این تجربه‌ به ائمه جماعات تهران و حتی کل کشور آغاز شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی از رویکردهای اصلی مرکز در این چند سال اخیر بوده است، از چند سال پیش خادمان و ائمه جماعات را مورد توانمندسازی و آموزش قرار دادیم، اخیرا هم دوره‌هایی آموزشی و تخصصی برای هیئات امنا آغاز کردیم. 

وی با بیان اینکه این جلسه محل ارائه آمار و ارقام نیست، تصریح کرد: خدا را شاهد می‌گیرم که در مدت مسئولیت، ادبیات خدمت را دنبال کردیم، ممکن است به خاطر کمبود امکانات کوتاهی هم کرده باشیم و شرمساری ما به جای خود باقی است اما در زمینه تکریم خدمت‌گزاران و نمازگزاران مسجد هرآنچه داشتیم، به میدان آوردیم. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری یادآور شد: رئیس جدید مرکز امور مساجد از خاندان سیادت، جوان و بانشاط است و تعلق مبنایی به مسیر رهبری و انقلاب دارد، ما برای خدمت به مسجد در خدمت ایشان هستیم و مطمئن هستیم افقی بسیار روشن پیش‌ روی مساجد است. 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با قدردانی از همه ائمه جمعه و جماعات استان تهران اظهار کرد: علمای معزز تهران راهنمایی‌های فراوانی‌ برای مرکز امور مساجد داشته‌اند و ما همواره از محضر آن‌ها بهره‌های فراوانی برده‌ایم، همچنین همه ارگان‌های مختلف به خصوص سپاه سرافراز، اداره اوقاف، اداره ارشاد، استانداری و بخش‌های مختلف امنیتی به ما محبت داشتند و یاری‌رسانمان بودند.

وی در پایان یادآور شد: به لطف خدای متعال توانستیم در دوره مسئولیت خود از سرمایه عنایت و حمایت رهبر عالی‌قدر انقلاب بهر‌مند شویم، از فرصت استفاده می‌کنم و از طرف خودم و سایر همکارانم، خالصانه و عاشقانه از محضر ایشان تشکر می‌کنم، دفتر مقام معظم رهبری هم با مدیریت حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی عنایت خاصی نسبت به این مجموعه و مساجد داشتند، همچنین از معاونان محترم دفتر مقام معظم رهبری به ویژه دکتر ایروانی که در جلسه حضور دارند، تشکر می‌کنم.

مسجد؛ عرصه فعالیت‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه این مراسم با تبریک ولادت ایام حضرت زینب(س) اظهار کرد: خداوند متعال را شاکرم که در ادامه خدمتم، توفیق یافتم خدمتگزار خانه خدا و همه دست‌اندرکاران مسجد باشم، از عنایت و موافقت مقام معظم رهبری نسبت به این امر، تشکر می‌کنم. همچنین از استاد ارجمندم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری که این مسئولیت خطیر را بر دوش شاگرد خویش قرار دادند، سپاسگزارم. امیدوارم بتوانیم دستاوردهای گذشتگان را حفظ کنیم و شأن مسجد را پاس بداریم.

وی در ادامه با اشاره مجدد به شخصیت والای حضرت زینب(س) اظهار کرد: ایشان تمام خون‌های کربلا را به پیام تبدیل کرد، در کار فرهنگی نباید از خون شهدا غافل شویم، زینب کبری(س) وسائل مادی در اختیار نداشت اما با بهره‌گیری از خون شهدای کربلا، فرهنگسرای عاشورایی را خلق کرد. لازم است به خون شهدا، رشادت جانبازان و دستاوردهای جنگ تحمیلی توجه بیشتری داشته باشیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: دشمن با ایجاد یأس و ناامیدی بین مردم و سلب اعتماد عمومی، تصمیم دارد انقلاب را تضعیف کند، ما وظیفه داریم، امروز فرصت تبلیغ، مسجد و استفاده از ابزارهای گوناگون فرهنگی در اختیار ماست پس باید بکوشیم بینش مردم را نسبت به ارزش‌های اسلامی ارتقا بدهیم.

وی یادآور شد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و تجلی اسلام انقلابی در گروی فعالیت‌‌های فرهنگی است. مهم‌ترین مکانی که مردم در آن حضور پیدا می‌کنند و مخاطب فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌گیرند، مسجد است. در صدر اسلام نیز این مکان، قلب تپنده جامعه و نخستین نهاد عینی تمدن اسلامی بود. مردم در آن دوران برای قضاوت، اظهار نظر سیاسی، برگزاری مراسم، تدریس علوم مختلف و حتی اقامت مسافران استفاده می‌کردند. متأسفانه حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس کارکرد تمدن‌سازی مسجد را تضعیف کردند و جامعه اسلامی حتی تا به امروز هم نتوانسته است، آنگونه که باید، کارکردهای اصیل مسجد را احیا کند.

حجت‌الاسلام نوری‌زاده در پایان اظهار کرد: امیدوارم با همکاری همه ائمه جماعات بتوانیم مساجد را به پایگاه پرشوری برای جوانان و فعالیت‌های فرهنگی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی تبدیل کنیم.

برای مشاهده گزارش تصویری مراسم اینجا کلیک کنید!

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha