ابن‌حسام خوسفی؛ شاعری ناشناخته در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3780806
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

ابن‌حسام خوسفی؛ شاعری ناشناخته در خراسان‌جنوبی

گروه فرهنگی ـ استاد دانشگاه بیرجند گفت: ابن‌حسام خوسفی، شاعری آیینی است که با وجود اشعار زیبایش ناشناخته است.

شاعر آیینی بی نشان

مرادعلی واعظی، استاد دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، درخصوص شخصیت ابن‌حسام خوسفی، اظهار کرد: محمد فرزند حسام‌الدین‌حسن، معروف به ابن‌حسام، شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری در سال 760 شمسی متولد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به محل زادگاه ابن‌حسام، بیان کرد: زادگاه ابن‌حسام، شهر خوسف است كه از بخش‌های فعلی بیرجند و از قدیمی‌ترین آبادی‌های قهستان به شمار می‌رود.

واعظی اظهار کرد: ابن حسام شاعری صاحب فضل و مردی وارسته و قانع بود که روزها از صبح تا شام به كار كشاورزی اشتغال داشته و هم چنین اشعار خود را در همین مواقع یادداشت می‌کرد.

وی افزود: ابن‌حسام بر اثر اعتقاد راسخی كه به ولایت اهل‌بیت(ع) و دوستی پیامبر(ص) داشته، پیوسته به مدح و منقبت آنان پرداخته و قدرت شاعری خود را در این موارد به طورمطلوب نشان داده است.

این استاد دانشگاه درخصوص هنرنمایی ابن‌حسام در وصف شعرهایش، بیان کرد: ابن‌حسام در انواع شعر هنرنمایی و طبع‌آزمایی كرده و با خلق مضامین و كلمات خوش‌آهنگ و نشاندن آن‌ها در جای مناسب به توصیف آسمان و صور كواكب و صحنه‌های طلوع و غروب آفتاب و مناظر طبیعت به وجه اعجاب‌انگیزی پرداخته است.

واعظی با اشاره به آثار ابن‌حسام خوسفی اظهار کرد: از جمله آثار وی دیوان ابن حسام خوسفی و خاوران‌نامه است که این دیوان شامل 10 هزار و 844 بیت شعر و در مدح خاندان حضرت محمد(ص) است.

وی گفت: ابن حسام خاوران نامه را كه به سبك شاهنامه سروده شامل 22 هزار و 500 بیت شعر است كه در وصف دلاوری‌های حضرت علی(ع) و یاران آن حضرت به رشته نظم درآورده است.

زمینه معرفی ابن‌حسام خوسفی فراهم شود
این استاد دانشگاه با بیان عملکرد دستگاه‌های فرهنگی استان درخصوص این شاعر بزرگ، اظهار کرد: ابن‌حسام در سطح کشور و هم چنین استان باید بیشتر به لحاظ فرهنگی، گردشگری مورد توجه دستگاه‌ها قرار گرفته و همچنین درخصوص شعر آیینی و مذهبی تلاش بیشتری انجام گیرد.
واعظی با بیان راهکارهای جذب جوانان به سوی فعالیت‌های هنری مانند سرودن شعر، اظهار کرد: انجمن‌های شعر استان باید با ارائه امکانات به شاعران و هم‌چنین تشویق و چاپ آثارشان باعث جذب شدن جوانان به انجام فعالیت‌های هنری در استان شوند.

وی با بیان پیشنهادی برای معرفی این شخصیت‌ها در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، یادآور شد: مسئولان فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان می‌توانند با گنجاندن زندگینامه و آثار شخصیت‌های بزرگ در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استان، آنان را بیشتر با این گونه شخصیت‌ها آشنا کرده و باعث الگو گرفتن آنان از شاعران و اندیشمندان استان شوند.

انتهای پیام

captcha