وقتی قرآن در شورای فرهنگ عمومی خوزستان جایگاهی ندارد/ جلساتی که بی‌ثمر به پایان رسیدند
کد خبر: 3780820
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳
ایکنا بررسی می‌کند؛

وقتی قرآن در شورای فرهنگ عمومی خوزستان جایگاهی ندارد/ جلساتی که بی‌ثمر به پایان رسیدند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در پی عدم برگزاری جلسات «شورای توسعه فرهنگ قرآنی» در استان خوزستان و همچنین تشکیل شورای فرهنگ عمومی استان بدون حضور رسانه‌ها، مباحث مربوط به فعالیت‌های قرآنی در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح نمی‌شود. بنابراین مشخص نیست که مباحث مربوط به کلام وحی کجا و در چه جلسه‌ای باید مصوب، پیگیری و محقق شود.

وقتی که قرآن در شورای فرهنگ عمومی خوزستان جایگاهی ندارد/ جلساتی که بی‌ثمر به پایان رسیدند

به گزارش ایکنا از خوزستان، تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که مقام ریاست شورای توسعه فرهنگ قرآنی را نیز براساس قانون برعهده خواهد داشت، منجر شده تا این فکر ایجاد شود که آیا برنامه‌ای برای ساماندهی شوراهای قرآن استانی وجود دارد یا خیر؟

مطابق آیین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیر این شورا برای مدت سه سال از میان صاحب‌نظران برجسته امور قرآنی کشور از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی) انتخاب و منصوب می‌شود.

شیوه نامنظم تشکیل جلسات شورای قرآن خوزستان
بنابر گزارشی که در تاریخ 7 بهمن 96 بر خروجی ایکنا خوزستان قرار گرفت روند برگزاری شورای قرآن استان خوزستان بررسی شد که در نتیجه آن شیوه نامنظم برگزاری این شورا و همچنین بی‌حاصل بودن این جلسات مبرهن و واضح بود.

با توجه به جایگاه شورای قرآن در تصمیم‌گیری سیاست‌های قرآنی و توزیع بودجه برای برنامه‌ها برگزاری نشست‌های منظم و مدون و نتیجه‌بخش مهم است اما استان خوزستان از این نعمت محروم بوده و هست. آخرین جلسه شورای قرآن استان خوزستان به تاریخ 28 مردادماه سال جاری بازمی‌گردد که آن جلسه هم نتایج قابل توجهی به دنبال نداشت. بنابراین می‌طلبد ریاست جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی نگاهی عمیق و نتیجه بخش به وضعیت شورای قرآن در استان‌ها داشته باشد. خوزستان در حوزه فعالیت‌های قرآنی نهادهای دولتی رتبه 30 از 31 استان را به دست آورده و این یعنی فاجعه برای استانی که استعداد و ظرفیت بسیار بالایی دارد.

سالهاست که قرار است در شورای قرآن استان طرح جامع فعالیت‌های قرآنی تدوین شود و به تصویب برسد که هر جلسه شورای قرآن از آماده بودن این طرح خبر داده می‌شود اما همچنان بی حاصل جلسه تمام می‌شود.

عدم ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی از سوی شورای قرآن استان
عدم ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی از سوی شورای قرآن استان به مرکز باعث عدم اختصاص بودجه به فعالیت‌های قرآنی می‌شود. بر این اساس باید فکری به حال این وضعیت بشود. از شورای قرآن استان خوزستان و نظم در برگزاری و همچنین تصمیم‌گیری و خروجی آن خبری نیست. شاید ریاست جدید شورای توسعه بتواند کاری کند و گرهگشای این ماجرای چندین ساله باشد.

در حال حاضر شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان چند مدتی است که با حضور اعضای آن و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود که در پایان آن اگر صلاحدید این گونه ایجاب کند بخشی از موارد مطرح شده رسانه‌ای می‌شوند‎؛ اگرچه در همان اخباری که جسته و گریخته از شورای فرهنگ عمومی رسانه‌ای می‌شود از فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی خبری نیست. البته با پیگیری‌های خبرنگار ایکنا از طریق اعضای حاضر در جلسه هم مشخص شده که در آن بخش رسانه‌ای نشده هم مطلب و صحبتی از فعالیت‌های قرآنی نمی‌شود. 

آنچه همواره از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درباره برگزاری جلسات شورای قرآن خوزستان بیان می‌شود‏، هماهنگی این اداره‌کل به عنوان دبیر شورا با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار است. 

در روند برگزاری جلسات شورا آنچه که به چشم می‌آید عدم حضور همه اعضا در جلسات است تا آنجا که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در جلسه شورای قرآن در تاریخ 8 آبان سال 95 گفت: «انتظار می‌رود در همه جلسات به ویژه جلسات مربوط به گسترش فرهنگ قرآنی همه اعضا با طیب خاطر و اشتیاق حضور پیدا کنند.» 

همچنین حجت‌الاسلام بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، هم با تصریح به اینكه متأسفانه فاقد یک طرح جامع قرآنی در استان هستیم، اظهار كرد: مشکل ما در فعالیت‌های قرآنی چشم‌انداز نیست؛ چشم‌اندازها برای آن است که ما را از اهداف کلان آگاه کند، اما ما را به برنامه نمی‌رسانند.

همه این اظهارنظرها از این موضوع حکایت دارد که جلسات شورای قرآن استان خوزستان که حال نامش به «شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان» تغییر یافته بی‌ثمر و بی‌نتیجه تشکیل شدند و به پایان رسیدند. 

به نظر می‌رسد با شرایط موجود و عدم برگزاری جلسات «شورای قرآن» یا «شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان» یا با هر نام و عنوان دیگری باید فکری برای تقویت آن شود و یا اینکه عدم برگزاری همیشگی آن اطلاع‌رسانی عمومی شود. 

انتهای پیام 

captcha