متهم کردن اهل تقوا به ریا خصلت منافق است
کد خبر: 3781087
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸

متهم کردن اهل تقوا به ریا خصلت منافق است

گروه فعالیت‌های قرآنی - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که یکی از خصوصیات منافقان این است که مؤمنان و اهل تقوا را به ریاکاری متهم می‌کنند، گفت: منافقان چون احساس کمبود دارند اهل تقوا را به ریاکاری متهم می‌کنند.

متهم کردن اهل تقوا به ریا خصلت منافق استمهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح نکات تفسیری آیات نهم و دهم سوره آل‌عمران با مضمون «رَبَّنا لاتُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّابُ رَبَّنا إِنَّکَ جامِعُ النّاسِ لِیَوْم لا رَیْبَ فیهِ إِنَّ اللّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ» اظهار کرد: راسخون به تمام آیات الهی ایمان دارند و در مقام عمل به‌دنبال محکمات می‌روند.
وی به وجود دعا در فراز پایانی آیه نهم سوره آل‌عمران با ترجمه «خدایا ما را بعد از هدایت گمراه نکن» اشاره کرد و گفت: در این آیه هدایت به خدا نسبت داده شده است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که مشخص شدن تاویل آیات در قیامت در دو جای قرآن آمده است، اضافه کرد: در آیات ۵۳ سوره اعراف و ۳۹ سوره یونس آمده است که در قیامت تاویل آیات مشخص می‌شود این در حالی‌است که هر چیزی که به انسان عرضه شود اما باطن و غیب آن را درک نکند، تاویل دارد.

قیامت محلی برای تاویل آیات است

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که از سیاق آیات مشخص می‌شود که قیامت محلی برای تأویل آیات است، اضافه کرد: تا زمانی که قیامت برپا نشود نمی‌توان به چگونگی اجرای دادگاه عدل الهی پی برد.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که اکثریت اهل بهشت انسان‌های ساده هستند و پیچیده نیستند و به معاد و قیامت ایمان دارند، یادآور شد: کسانی‌که کفر ورزیدند هیزم جهنم هستند.
وی به وجود رابطه تکذیب آیات الهی و اعتماد به مال و فرزند اشاره کرد و با ذکر این مطلب که مال و فرزند احساس نیاز به خدا را برطرف نمی‌کند، ادامه داد: وقتی انسان مال و فرزند دارد چون احساس غنی بودن می‌کند، گاهی از خدا غافل می‌شود.
ویسکرمی با اشاره به این‌که خدا به‌وسیله گناهان انسان را عقوبت می‌کند، ادامه داد: گناهانی که از انسان جدا نمی‌شود منشا عذاب هستند مثلاً حسد در همه حال همراه انسان است و انسان را عذاب می‌دهد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که آیه دهم سوره آل‌عمران به چنگ بدر اشاره دارد، بیان کرد: در جنگ بدر کفار مؤمنان را دو برابر می‌دیدند هر کس کور باطنی نباشد می‌داند که خداوند به مؤمنان کمک کرد.

وقتی خطری جامعه اسلامی را تهدید می‌کند نفاق ایجاد می‌شود

این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که در جنگ بدر اموال مؤمنان مصادره شده بود و پیامبر(ص) نیز کاروان‌های آنان را مصادره کرد، ادامه داد: در جنگ بدر به‌دلایلی نفاق بروز کرد وقتی خطری جامعه اسلامی را تهدید می‌کند نفاق ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به این‌که به استناد آیات قرآن مشرکان در جنگ بدر مؤمنان را دو برابر می‌دیدند، ادامه داد: خداوند متعال در چشم دشمنان تصرف می‌کند.

ویسکرمی جنگ بدر را نمونه پیروزی مؤمنانی دانست که در زمانی‌که شرایط نیز مهیا نیست به خدا امید و توکل دارند، یادآور شد: چیزهایی که خداوند وعده داده در آخرت محقق می‌شود همان‌طور که در جنگ بدر وعده الهی محقق شد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که یکی از خصوصیات منافقان این است که مؤمنان و اهل تقوا را به ریاکاری متهم می‌کنند، ادامه داد: منافقان چون احساس کمبود دارند اهل تقوا را به ریاکاری متهم می‌کنند.

انتهای پیام

captcha