به‌کارگیری آثار برگزیده ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی در حرم رضوی
کد خبر: 3781206
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

به‌کارگیری آثار برگزیده ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی در حرم رضوی

گروه فرهنگی - مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: آثار برگزیده این دوره از دو سالانه تذهیب‌های قرآنی در قسمت‌های مختلفی حرم مطهر رضوی به کار برده خواهد شد.

به‌کارگیری آثار برگزیده ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی درحرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی چمی‌گو، دبیر ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی، شامگاه گذشته، 23 دی ماه در مراسم اختتامیه ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی که در محل موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: امسال طبق قولی که همکاران در چاپ و انتشارات آستان قدس به ما دادند، تصمیم بر این شد که بهترین اثری که در حوزه تذهیب برگزیده می‌شود مورد استفاده قرار گیرد و همچنین در حوزه فرش هم که امسال به این دوره از دو سالانه اضافه گردید، مقرر شد که از طرح برگزیده این جشنواره فرشی بافته و در موزه آستان قدس رضوی قرار داده شود، همچنین در بخش کاشی‌های سنتی هم از طرح برگزیده این دوره بهره‌برداری‌هایی انجام خواهد گرفت.
وی ادامه داد: خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد و هنر تذهیب‌های قرآنی نیز یکی از جلوه‌های زیبای هنر است که در بهترین راه‌ها توسط هنرمندان این مرز و بوم استفاده می‌شود و این باعث افتخار ما است که همه هنرمندانی که در این راه اثری در حوزه تذهیب قرآن و آرایه‌های هنری خلق کرده‌اند در مکان‌های مقدس مذهبی مانند حرم امام رضا(ع)، حرم مطهر امام حسین(ع) و سایر مکان‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دبیر ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان این آثار را در کاخ‌ها، موزه‌ها و اماکن دیگری هم استفاده کرد که خوشبختانه این امر به مرحله عملی خود رسیده و در حال حاضر نیز از این هنر در اینگونه مکان‌ها استفاده می‌شود. در واقع باید گفت که هنرمندان این عرصه مورد لطف امام رضا(ع) هستند و این توفیق نصیب آن‌ها شده که برای قرآن و مکان‌های مقدسی قلم زنند و از هنرشان در این مسیر استفاده کنند.
چمی‌گو با اشاره به تفاوت‌هایی که این جشنواره در سال جاری نسبت به سال‌های دیگر داشته است خاطرنشان کرد: ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی در سال جاری تفاوت چشمگیری نسبت به دوره‌های گذشته داشته است اما ما در این دو حوزه در ابتدای راه هستیم و بنا به توصیه‌ای که اساتید به ما داشتند این راه می‌تواند برای سال‌های آینده راهگشا باشد تا ما بتوانیم از این هنر زیبا و ماندگار هنرمندان این عرصه بهره‌مند شویم.
دبیر ششمین دو سالانه تذهیب‌های قرآنی عنوان کرد: همچنین تفاوت دیگری که امسال در جشنواره به وجود آمد این بود که با وجود اینکه در سال‌های گذشته ورکشاپ‌های علمی و هنری در مشهد برگزار می‌شد اما امسال بدین صورت بود که برای اولین بار این ورکشاپ‌ها در استان‌های دیگر هم که در این جشنواره شرکت داشتند برگزار شد و مورد استقبال علاقه‌مندان به این هنر قرار گرفت.
وی تاکید کرد: با این تواصیف و موفقیت‌هایی که تا حدودی توانسته‌ایم در این راه کسب کنیم، بنا داریم که این رویه‌ای را ادامه دهیم تا بتوانیم در این مسیر موفق عمل کنیم.
مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اظهار کرد: بنا است که در سال آینده حداقل 30 ورکشاپ در استان‌های کشور برگزار شود، به گونه‌ای که هر استان میزبان حداقل یک ورکشاپ باشد. البته این ورکشاپ‌ها نیز در واقع در جمع دانشجوانی که علاقه‌مند فعالیت در این زمینه هنری هستند دنبال می‌شود تا از این طریق به نوعی به معرفی این جشنواره کمک شده باشد و از علاقه‌مندان این عرصه نیز در دو سالانه‌های آینده نیز استفاده شود و آن‌ها آمادگی لازم را برای شرکت در جشنواره‌های آینده به دست آورند تا آثار خود را برای ورود به مرحله داوری ارسال کنند.
چمی‌گو گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که جشنواره هفتم و هفتمین دو سالانه طراحی سنتی و تذهیب‌های قرآنی از فردا آغاز به کار خواهد کرد تا علاقه‌مندان این هنر فرصت کافی داشته و برنامه‌هایی را برای خود در نظر داشته باشند تا در دو سالانه آینده شرکت کنند و آثار خود را ارسال نمایند، چرا که این هنر، هنری نیست که بتوان در طی مدت کوتاهی به آن پرداخت و اثری را خلق کرد، بلکه باید مدت زیادی را صرف این کار کرد تا بتوان اثری فاخر را تولید شود.

انتهای پیام

captcha