معارفه‌ای که تودیع نداشت
کد خبر: 3781208
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲

معارفه‌ای که تودیع نداشت

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری، امام جمعه جدید تهران که خطبه‌های نماز جمعه او، هفته گذشته موجی از نشاط و امید را در میان جوانان انقلابی زنده کرد، حالا با تدبیر رهبر انقلاب موظف شده است رئیس جدید مرکز امور مساجد را انتخاب کند، همه می‌دانستند «تودیع» در کار نیست.

معارفه‌ای که تودیع نداشتمجتمع محراب تهران، 23 دی‌ماه 97 میزبان ائمه جمعه و جماعات تهران بود که خود را به آئین معارفه رئیس جدید مرکز امور مساجد رسانده بودند، برای خبرنگاری که همیشه به حیله‌ای از پوشش برنامه‌های صبح زود می‌گریزد، این بار انگیزه فراوانی وجود داشت که خود را به جمع خدمتگزاران مسجد ملحق کند. از ساعت 8:30 صبح رفته‌رفته خوش‌وبش‌ها در راهروهای مجتمع محراب رونق گرفت و در حالی که سرمای هوا خودنمایی می‌کرد، حاضران با چای، شیرینی و احوالپرسی، خود را گرم کردند. در آن جمع بعضی روحانیونی را شناختم که حالا محاسن‌شان سپید شده بود، برای احوالپرسی جلو رفتم و به آن‌ها «خداقوت» گفتم. آن‌ها محاسن خود را در راه خدمت به نمازگزاران خانه خدا سپید کردند و نسل به نسل، فرزندانی پاکیزه و مجاهد تربیت کردند، آنگونه که خوب خبر دارم بسیاری از شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم از مکتب ساده و پیراسته همین ائمه جماعات برخواستند.

یکی از روحانیون با خنده می‌گفت این بابرکت‌ترین مراسم معارفه‌ای است که دیده‌ام، چون تودیع و وداع ندارد! راست می‌گفت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری، امام جمعه جدید تهران که خطبه‌های نماز جمعه او، هفته گذشته موجی از نشاط و امید را در میان جوانان انقلابی زنده کرد، حالا با تدبیر رهبر انقلاب موظف شده است رئیس جدید مرکز امور مساجد را انتخاب کند، همه می‌دانستند «تودیع» در کار نیست و از استمرار اشراف حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری بر مدیریت امور مساجد، رضایت داشتند.

مراسم در ساعت 9:15 صبح با تلاوت یک روحانی قاری، حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای آغاز شد. او به زیبایی هرچه تمام‌تر آیاتی از سوره نور را تلاوت کرد و به نورانیت جلسه افزود، پس از آن نیز یک روحانی برای اجرای مراسم به تریبون رفت و تعدادی از روحانیون مرکز امور مساجد هدایت حاضران را برای جلوس در سالن به عهده داشتند، زیر لب و به شوخی به یکی از روحانیون حاضران گفتم: گویا بعد تجربه برگزاری نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، روحانیون امور مساجد خودکفا شده‌اند!، تأیید کرد و گفت درستش هم همین است!

سخنران نخستین این برنامه، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حاج علی اکبری بود که پس از بیان اشاراتی درباره روند شکل‌گیری مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار کرد: در این هفت سالی که از مسئولیت بنده و دوستانمان در مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌گذرد، عهد کردیم با نقشه راه جلو برویم و دانش مدیریت مسجد را مستند کنیم، در حال حاضر در سال اول برنامه سوم امور مساجد هستیم، خوشوقتیم که امسال تابستان، ائمه جماعات استان تهران توانستند در یک دوره تخصصی، برنامه‌ریزی برای مدیریت مسجد را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

در اثنای صحبت ایشان، ناگهان بخشی از جمعیت بلند شدند و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری از جمعیت تقاضا کرد صلواتی بفرستند؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری وارد سالن شده بود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: احیای ارزش‌های الهی در جامعه به آبادانی مساجد وابسته است، آبادانی مسجد نیز تا حد زیادی به توان مدیریتی امام جماعت بستگی دارد. از این روی، چندی پیش دانش مدیریتی مورد نیاز برای ائمه جماعات را در نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد به معرض دید قرار دادیم و فرایند انتقال این تجربه‌ به ائمه جماعات تهران و حتی کل کشور آغاز شد.

هنوز سخنان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به پایان نرسیده بود که ناگهان میکروفون صدایی ناهنجار ساطع کرد و برق سالن قطع شد؛ حاضران بلافاصله صلواتی فرستادند اما برای لحظاتی عده‌ای گمان کردند که شاید حادثه‌ای تروریستی رخ داده است، برق وصل شد و این بار نیز همه صلوات فرستادند اما جنس سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری این بار تغییر کرد، او به التهابات اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس اشاره‌ای کرد و با لحنی که به بغض آمیخته بود، گفت: به شهدا خیلی مدیونیم، هیچگاه از یاد نمی‌برم که یکی از همرزمانم در خط مقدم، نصف صورت خود را از دست داد اما همچنان به ذکر خدا و «الحمدلله»گفتن مشغول بود.

در ادامه این مراسم، رئیس دفتر مقام معظم رهبری به جایگاه سخنرانی رفت و با ابلاغ سلام رهبر انقلاب به حاضران، خشنودی و لبخند رضایت را بر صورت حاضران برانگیخت، وی سپس اظهار کرد: به حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری تبریک می‌گویم که با اعتماد مقام معظم رهبری در سنگر نماز جمعه تهران به اقامه نماز پرداختند، پس از آن روز گزارش‌های مردمی فراوانی به دست ما رسیده است که حکایت از اقبال گسترده مردم از خطبه‌های ایشان دارد. جناب حاج علی اکبری با توجه به مسئولیت جدید خود، اصرار کرد تا شخص دیگری بر مدیریت امور مساجد متمرکز شود، لذا ایشان خود حجت‌الاسلام نوری‌زاده را انتخاب و معرفی کرد. رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد، شخصیتی وارسته و دلسوز است، به ایشان نیز تبریک می‌گویم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی با بیان اینکه مواجهه ساده و جوشیدن با مردم از ویژگی‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری است، گفت: موفقیت یک امام جماعت در گروی خوش‌برخوردی با مردم و پرهیز از تجمل‌گرایی در شرایط فعلی است. چندی پیش به مسجدی برای مجلس ترحیم رفتم و مشاهده کردم که یکی از مسئولان روحانی با ماشین بسیار گران‌قیمتی به آنجا آمده بود، این‌ها پسندیده نیست. من خودم از حضرت آقا شنیدم که گفتند اگر مسائل امنیتی مانع نبود، با یک پیکان تردد می‌کردم.

سپس نوبت به اهدای حکم ریاست جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد رسید، عکاسان پرتعداد حاضر در مراسم با سرعت خود را به صدر مجلس رساندند، حجت‌الاسلام‌والمسملین محمدی گلپایگانی حکم ریاست جدید مرکز امور مساجد را که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، به حجت‌الاسلام نوری‌زاده اهدا کرد.

معارفه‌ای که تودیع نداشت

حال دیگر نوبت رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد بود که برای ائمه جماعات سخن بگوید؛ حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده متولد 1351 در شهر تالش است و سابقه تصدی مسئولیت‌های متعددی را در فعالیت‌های فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی در کارنامه دارد. او در سخنرانی خود از اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در مسجد گفت و نشان داد که برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، مهم‌ترین اولویت او برای مدیریت امور مساجد است.

رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار کرد: دشمن با ایجاد یأس و ناامیدی بین مردم و سلب اعتماد عمومی، تصمیم دارد انقلاب را تضعیف کند، امروز فرصت تبلیغ، مسجد و استفاده از ابزارهای گوناگون فرهنگی در اختیار ماست پس باید بکوشیم بینش مردم را نسبت به ارزش‌های اسلامی ارتقا بدهیم. کاهش آسیب‌های اجتماعی و تجلی اسلام انقلابی در گروی فعالیت‌‌های فرهنگی است. مهم‌ترین مکانی که مردم در آن حضور پیدا می‌کنند و مخاطب فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌گیرند، مسجد است. در صدر اسلام نیز این مکان، قلب تپنده جامعه و نخستین نهاد عینی تمدن اسلامی بود. مردم در آن دوران برای قضاوت، اظهار نظر سیاسی، برگزاری مراسم، تدریس علوم مختلف و حتی اقامت مسافران استفاده می‌کردند. متأسفانه حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس کارکرد تمدن‌سازی مسجد را تضعیف کردند و جامعه اسلامی حتی تا به امروز هم نتوانسته است، آنگونه که باید، کارکردهای اصیل مسجد را احیا کند.

حجت‌الاسلام نوری‌زاده در پایان گفت: امیدوارم با همکاری همه ائمه جماعات بتوانیم مساجد را به پایگاه پرشوری برای جوانان و فعالیت‌های فرهنگی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی تبدیل کنیم.

مراسم حدود ساعت 11 صبح به پایان رسید اما همگی می‌دانستند این آغاز فصلی جدید در مدیریت امور مساجد است؛ مرکزی که در بدو شکل‌گیری، اعتبار خود را از تدبیر رهبر معظم انقلاب یافت و سالیان متمادی به عطر حضور علمای بزرگ تهران همچون آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله انواری(رحمت‌الله علیهما) معطر شد، حالا به نهادی تبدیل شده است که حالا ظرفیت‌های سترگی دارد و مردم نیز از آن، انتظاراتی والا و بزرگ دارند؛ حضور فعال همه اقشار جامعه به خصوص جوانان در نماز جماعت، فعالیت مؤثر فرهنگی به خصوص بانوان در ذیل مسجد، پاسخگویی مؤثر به شبهات دینی توسط کارشناسان معتبر دینی و ترویج امور خیریه و کمک‌رسانی اجتماعی در مساجد و در یک کلام، انتظار تبدیل‌شدن مسجد به پایگاهی برای «همه کارهای نیک» که آرزویی امکان‌پذیر و شدنی می‌نماید. 

به قلم مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha