صفت‌های ابوذر در رسانه‌ها جاری شود
کد خبر: 3781220
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

صفت‌های ابوذر در رسانه‌ها جاری شود

گروه جامعه ــ در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر که امروز ۲۴ دی‌ماه برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزیدگان در بخش‌های مختلف بر این نکته که راستگویی، صداقت، عدالت‌خواهی و عدالت‌جویی از جمله صفت‌های ابوذر بود که در کار رسانه باید مورد توجه قرار گیرد، تأکید شد.

‌‌به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر، امروز ۲۴ دی‌ماه، با حضور سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مسستضعفین، حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان، مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه و جمعی از شخصیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی کشور در حوزه هنری برگزار شد.

بصیری در ابتدای این همایش با بیان اینکه این جشنواره با هدف ارتقا و غنی‌سازی تولیدات انقلابی‌محور رسانه‌ها، ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی در جهت شکل‌دهی مفاهیم ارزشی در فضای مجازی و رسانه‌های کشور و حمایت از خبرنگاران و پدیدآوردندگان آثار فاخر رسانه‌ای برگزار شد، تصریح کرد: فضای رقابتی ایجاد شده به واسطه این جشنواره باعث دمیدن روح نشاظ در رسانه‌های کشور شد به طوری‌که این موضوع امروز حلقه مفقوده فضای مطبوعات و رسانه‌ها به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در این دوره ۹ قالب خبر، مقاله، عکس خبری، موشن‌گرافی، تیتر، گزارش، تصویر، مستند و کاریکاتور برای ارائه آثار منتشرشده در مطبوعات، خبرگزاری‌های و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در نظر گرفته شد. محور‌های در نظرگرفته‌ شده برای چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر شامل مقاومت، دفاع مقدس، مسائل صنفی خبرنگاران، بسیج و حوزه‌های اقدام، بصیرت و دشمن‌شناسی، اقتصاد مقاومتی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، خدمات اجتماعی و محرومیت‌زدایی و دستاورد‌های ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی بود.
 
بیش از ۲۰ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد
 
وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، گفت: از این تعداد ۹۰۰ اثر انتخاب و از بین این تعداد نیز برگزیدگان معرفی و تقدیر شدند. این استقبال نشان از فعالیت چشمگیر رسانه‌های کشور در زمینه معرفی دستاورد‌های انقلاب اسلامی و مشارکت در این جشنواره دارد.

حسین‌انتظامی، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دیگر سخنران این همایش با بیان اینکه ما در کار رسانه بیش از هرچیزی به اخلاق رسانه‌ای نیاز داریم، گفت: اخلاق حرفه‌ای وابسته به کار رسانه‌ای است. ما در این حوزه مشکلات بسیاری داریم و درواقع متغیر بحرانی کار ما اخلاق حرفه‌ای است. تصویری که از رسانه‌های امروزی به جامعه ارائه می‌شود، توسط خود ما صورت می‌گیرد؛ لذا باید در این حوزه اصول حرفه‌ای کار رسانه و خبرنگاری را رعایت کنیم.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/10/24/1181151_827.jpg

رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه نام این جشنواره برای ما بسیار مهم و ارزشمند است چرا که ابوذر چند خصلت ویژه برای کار ما داشت، گفت: راستگویی و صداقت در خبر از جمله این ویژگی‌هاست. دروغ در رسانه امروز به بنیان‌های اخلاقی جامعه و جایگاه رسانه و خبرنگاران آسیب می‌رساند. صفت دیگر ابوذر عدالت‌خواهی و عدالت‌جویی بود. در کار رسانه باید به این موضوع توجه کنیم، اگر از مسیر این موضوعات کار کنیم و بر شفافیت تمرکز کنیم، به موفقیت می‌رسیم.
 
در بخش دیگری از این همایش سردار غلام‌حسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن بیان اینکه دریافت ۲۰ هزار اثر و انتخاب ۹۰۰ مورد ویژه از این تعداد چیز کمی نیست، گفت: چنین حرکت‌هایی و برگزاری چنین جشنواره‌هایی مصداق بارز حرکت در خط انقلاب اسلامی است. هرکدام از این جوانان برگزیده می‌توانند همانند رزمندگان عملیات کربلای پنج باشند. البته که کار این‌ها سخت‌تر از رزمندگان دفاع مقدس است، چرا که این‌ها روز و شب باید به هوش باشند و در فضای رسانه‌ای از انقلاب دفاع کنند.

مرحله جدید دشمنی

غیب‌پرور با اشاره به اینکه امروز دشمنی نظام استکبار با جمهوری اسلامی وارد مرحله جدیدی شده است، ادامه داد: گستاخی و عریانی آن‌ها بیشتر شده است. آینده متعلق به انقلاب اسلامی است و این انقلاب برای مستضعفینی است که ۴۰ سال است با استکبار نبرد می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: امروز با وجود مشکلات اقتصادی و اشتغالی و امثال آن از حرکت خود باز نمانده‌ایم و هیچکدام از این مشکلات ما را از حرکت در مسیر انقلاب اسلامی متوقف نخواهد کرد. امروز ما به یک اسوه و الگو برای مستضعفان عالم تبدیل شده‌ایم. بخشی از این موضوع وظیفه اصحاب رسانه است که باید ویژگی‌های این الگو را تشریح کنند.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/10/24/1181161_182.jpg

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: اصحاب رسانه، باید نظام استکبار را درست بنویسند و تبیین کنند، نه اینکه آن را درشت بنویسند، چرا که امروز دومینوی سقوط و فروپاشی استکبار آغاز شده است. آن‌ها نه عزت و نه استقلال ما را می‌خواهند و نه حاضرند حضور قطعی ما را به رسمیت بشناسند.

غیب‌پرور با اشاره به دستاورد‌های ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: راه استمرار حیات انقلاب اسلامی، خودباوری است. داشته‌های ما بسیار است و امروز که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب گذشته، ما بد هیچکس را نخواستیم و برای همه خوبی و عزت خواستیم. همین امور باعث شد که تمامی ویژگی‌های انقلاب در نظام جمهوری اسلامی متبلور شود.

مانند خانواده رفتار کنیم

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن محقق نمی‌شود مگر با تکیه بر حکومت دینی و پیروی از ولایت مطلقه فقیه، گفت: امروز اگر چه در بعضی‌ها از حوزه‌ها مشکل داریم، اما باید مانند یک خانواده رفتار کنیم و خودزنی نکنیم و بدانیم که دشمن جدی است و به کمتر از فروپاشی جمهوری اسلامی قانع نیست؛ لذا باید با جدیت دستاورد‌های انقلاب اسلامی را بیان کنیم و این بیان به نفع انقلاب ماست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: اصحاب رسانه باید حقایق را با تدبیر بیان کنند، چرا که امروز جامعه ما نیازمند امیدآفرینی است و اگر دائماً همه معایب را بیان کنیم در انتها چیزی جز بی‌انصافی نخواهد ماند در حالی‌که کشور ما ثروت معنوی بسیاری دارد که هر کسی از این ثروت استفاده کند می‌تواند در اوج باشد.

بسیج ترجمان انسان‌های مؤمن و انقلابی است
 
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در این مؤسسه، در بخش دیگری از همایش گفت: هیچکس تصور اینکه انقلاب اسلامی پیروز شود را نداشت، اما پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ بود که دنیای سکولار را با شوک مواجه کرد و این انقلاب، تاریخ‌ساز شد. امروز کینه‌توزی‌های دشمنان انقلاب شتاب بیشتری گرفته است و چون بسیج ترجمان انسان‌های مؤمن و انقلابی است، این کینه‌توزی‌ها را خنثی کرده.

وی با تأکید بر اینکه بسیج برای یک قشر نیست و جای خالی آن در رسانه خالی بود و با زحمات بسیجیان، این جای خالی پر شد، تصریح کرد: امروز همه دوستان عرصه رسانه باید پنج واحد عملیات روانی بخوانند؛ چراکه در عملیات روانی، نظریه‌ای مبنی بر مارپیچ سکوت داریم که یک کریدر است و دیدگاهی را که دشمن می‌خواهد به عنوان اقلیت نشان دهد وارد این کریدر می‌کند؛ لذا یکی از خطرناکترین ترفند‌های دشمن این مسئله و ما می‌توانیم با این ترفند مقابله کنیم.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/10/24/1181168_377.jpg

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه دشمن سعی می‌کند با ترفند‌های مختلف نگاه ما را منحرف کند و ما نباید فریب آن‌ها را بخوریم، افزود: مسائل منطقه، مسائل داخلی ماست و با جریانی در عرصه رسانه روبرو هستیم که تابلوی خودی دارد، اما شناسنامه‌اش خودی نیست. این جریان شناسنامه ۴۰۰ ساله دارد و نیازی به تولید محتوا ندارد و از آن چیزی که موجود است، استفاده می‌کند.
 
مشکلات امروز کشور ما به خاطر انقلاب نیست
 
شریعتمداری با بیان اینکه ما امروز به نقطه ایده‌آل نرسیدیم، اما گام‌های بلندی برای رسیدن به آن برداشتیم، اظهار کرد: مشکلات امروز کشور ما به خاطر انقلاب نیست و نباید این مشکلات را به انقلاب نسبت داد، بلکه مشکل نسخه لیبرالیستی است که برخی برای ما تجویز کرد‌ه‌اند؛ لذا از تکیه و حرکت در مسیری که در آن قرار داریم روی بر نمی‌گردانیم.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/10/24/1181178_471.jpg

به گزارش ایکنا؛ در پایان چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر ضمن تقدیر از خانواده دو شهید دفاع مقدس از برگزیدگان آثار ارائه شده به این جشنواره در بخش‌های مختلف تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام
captcha