تازه‌های نشر قرآنی/ از «خمینی؛ انقلابی خدا» تا گفتارهای آیت‌الله مرتضی تهرانی
کد خبر: 3781267
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹

تازه‌های نشر قرآنی/ از «خمینی؛ انقلابی خدا» تا گفتارهای آیت‌الله مرتضی تهرانی

گروه ادب ــ تازه‌های نشر قرآنی در دهه دوم دی‌ماه به آثار مهم تفسیری، اخلاقی و اجتماعی اختصاص داشت که از جمله آنها می‌توان به گفتارهایی از آیت‌الله مرتضی تهرانی در کتاب «چشم‌هایت را باز کن» اشاره کرد.

تازه‌های نشر قرآنی/از «خمینی؛ انقلابی خدا» تا گفتارهای آیت‌الله مرتضی تهرانیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در ۱۰ روز دوم دی‌ماه، 142 عنوان کتاب در گروه دین در سایت خانه کتاب ثبت شده است که از این تعداد 76 عنوان چاپ اولی بوده است. از جمله این آثار می‌توان به «انسان در چالش با شیطان»، «انحراف خواص از منظر قرآن کریم»، «بررسی معناشناختی واژگان منفرد در نهج‌البلاغه»، «تربیت اسلامی کودکان در آینه احادیث»، «دانشنامه کاربردی بانکداری اسلامی»، «پایه‌های علم رجال»، «چشم‌هایت را باز کن»، «مبانی و قواعد تفسیر عرفانی» و «خمینی؛ انقلابی خدا» اشاره کرد.
او را بشناسیم! معرفت امام زمان (ع)
کتاب «او را بشناسیم» اثری از ابراهیم شفیعی‌سروستانی است که از سوی نشر «موعود عصر(عج)» با شمارگان 500 نسخه و بهای 12 هزار تومان منتشر شده است. این کتاب که دومین جلد از مجموعه کتاب‌های فرهنگ مهدویت و انتظار است، در سه فصل با عناوین ضرورت و مفهوم معرفت امام، ویژگی‌های امامان معصوم(ع) و مبانی اعتقاد به امامت به نگارش درآمده و به بررسی تفصیلی موضوع معرفت امام زمان پرداخته است.
انسان در چالش با شیطان: از منظر قرآن و نهج‌البلاغه
کتاب «انسان در چالش با شیطان» به قلم لیلا دهقانی به نگارش درآمده و از سوی نشر «زمزمه‌های روشن» با شمارگان هزار نسخه و بهای 17 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. در بخشی از این کتاب آمده است: شیطان‌شناسی یکی از مهم‌ترین نیازهای بشری برای دستیابی به اهداف تکاملی است، از این رو قرآن و نهج‌البلاغه به این موضوع توجه بسیار داشته و آیات و احادیث زیادی را به آن اختصاص داده‌اند، به هر حال شناخت شیاطین و ابزارهای آنها برای ایجاد سد راه، گامی در مسیر حرکت درست تکاملی است.
انحراف خواص از منظر قرآن کریم
کتاب «انحراف خواص از منظر قرآن کریم» نوشته مجتبی مظلومی است که از سوی نشر «عاصم» با شمارگان هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است. در این پژوهش، مطالب در چهار فصل با موضوعات مفاهیم و کلیات عوام و خواص از منظر قرآن کریم، عوامل انحراف خواص از منظر قرآن کریم و راهکارهای جلوگیری خواص بیان شده است، شیوه‌ای که در این پژوهش استفاده شده کتابخانه‌ای بوده و از آیات و روایات در بیان موضوعات بهره‌گیری شده است.
اولین معصوم
کتاب «اولین معصوم» نوشته سیدعلی‌نقی آل‌محمد است که از سوی نشر «شمیسا» با شمارگان هزار نسخه و بهای 8 هزار تومان منتشر شده است. در مقدمه کتاب آمده است؛ مطالب مندرج در این دفتر به توضیح زندگی رسول خدا(ص) پرداخته است. با این تفاوت که در این دفتر از صفحه 44 به بعد با وارد کردن قوه تخیلات نویسنده به متن حکایت‌های تاریخ حضرت نبی اکرم(ص) و ترسیم دیالوگ‌های خیالی میان شخصیت‌های داستان، پاره‌ای از شبهاتی که درباره آن حضرت در جامعه مشاهده می‌شود، برطرف کرده و جواب اقناعی داده است تا زمینه ریختن کلیات داستان زندگی حضرت ختمی مرتبت(ص) را در قالب رمان تاریخی فراهم کند.
اینک آخرالزمان! آشنایی با نشانه‌های ظهور و آخرالزمان
کتاب «اینک آخرالزمان» به آشنایی با نشانه‌های ظهور و آخرالزمان پرداخته و به قلم ابراهیم شفیعی‌سروستانی نوشته شده و از سوی انتشارات «موعود عصر(عج)» با شمارگان 500 نسخه و بهای 14 هزار تومان منتشر شده است. این اثر در هفت فصل با عناوین «آخرالزمان دور پایانی دنیا»، «بزرگترین فتنه آخرالزمان»، «نشانه‌های ظهور»، «تعیین وقت برای ظهور»، «وفا به پیمان، شرط تحقق ظهور»، «ظهور و سنت‌های الهی» و «یاران قائم (ع)» تنظیم و تدوین شده است.
باور دینی و فضیلت فکری
کتاب «یاور دینی و فضیلت فکری» با زیرعنوان تحول اخلاق باور دینی در تعامل با معرفت‌شناسی فضیلت‌گرایانه زگزبسکی به قلم امیرحسین خداپرست به نگارش درآمده و نشر هرمس آن را با شمارگان 700 نسخه و بهای 48 هزار تومان منتشر کرده است. این نوشته در نقطه تلاقی سه مقوله متمایز جای دارد؛ اخلاق، دین و معرفت‌شناسی. مسئله آن است که برگرفته و نگه‌داشت و وازنش باور دینی چگونه می‌تواند برآمده از نگرشی اخلاقی موجه و مناسب باشد. به این منظور در فصل نخست با طرح دو رویکرد عمده در معرفت‌شناسی باور دینی و خاستگاه‌های آن‌ها تمهیدات لازم برای پیشبرد بحث فراهم می‌شود. فصل دوم از چیستی اخلاق باور و پرسش‌های اساسی مرتبط با آن آغاز می‌شود و در ادامه رویکردهای اصلی به اخلاق باور دینی مطرح می‌شود. در فصل سوم ارکان دوگانه نظریه اخلاق زگزبسکی یعنی بحث از فضیلت فکری و اعتماد معرفتی به تفصیل مطرح شده است. فصل چهارم بازگشتی به اخلاق باور دینی است و در آن ضمن بررسی انتقادهای زگزبسکی علیه رویکردهای موجود، نویسنده می‌کوشد نشان دهد که چگونه می‌توان اخلاق باور دینی را از پس روایت مسئولیت باور زگزبسکی از معرفت‌شناسی فضیلت بازسازی کرد.
بررسی معناشناختی واژگان منفرد در نهج‌البلاغه
کتاب «بررسی معناشناختی واژگان منفرد در نهج‌البلاغه» نوشته کبری حیدری از سوی انتشارات «عاصم» با شمارگان 500 نسخه و بهای 14 هزار تومان منتشر شده است. نویسنده در این کتاب با استخراج واژگان متفرد که برجستگی بیشتری در بافت جمله، چه از نظر معنا و مفهوم و چه از نظر جنبه ادبی دارند، به بررسی معانی آنها با توجه به کتب لغت و شروح موجود و مقایسه هر یک از این واژگان با واژگان مترادف هم حوزه‌اش پرداخته است و با توجه به معانی به دست آمده، تفاوت و فرق معنایی واژگان متفرد با سایر مترادفات در حوزه معنایی خاصش را ذکر کرده و از این رهگذر به علت استفاده این واژگان متفرد در بافت کلامی مخصوص خود و گستره مفهومی خاص و منحصر به فرد هر واژه و ابعاد زیبایی شناختی کلام حضرت دست یافته است.
بررسی منابع و گستره علم امام در آیات و روایات
کتاب «بررسی منابع و گستره علم امام در آیات و روایات» نوشته پریسا فرهادی است که از سوی نشر «عاصم» با شمارگان 500 نسخه و بهای 14 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. این کتاب از چهار فصل اساسی و یک فصل پایانی تشکیل شده است که در فصل اول به بررسی کلیات بحث و مفهوم‌شناسی پرداخته می‌شود. در فصل دوم به اهمیت و فلسفه و منابع علم امام پرداخته و این منابع را به سه دسته با واسطه ملک، بی‌واسطه و علوم انتقالی از پیامبر تقسیم کرده و در ادامه به گستره علم امام پرداخته که شامل علم به گذشته و آینده، علم به صنایع و علوم طبیعی، علم به دین و دانش‌های پنهان و ... است.
تربیت اسلامی کودکان در آینه احادیث
کتاب «تربیت اسلامی کودکان در آینه احادیث» نوشته ناهید هاشم‌زاده از سوی نشر «ییلاق قلم» با شمارگان 500 نسخه و بهای 19 هزار و 500 تومان منتشر شده است. در این اثر، بسته کاملی از احادیث مربوط به تربیت کودکان تهیه شده که حاصل گردآوری 100 حدیث است. همچنین صفحه‌نگاری جالب و کم بودن متن آن موجبات لذت بردن مضاعف مخاطبان از خواندن احادیث و آشنایی با کلام معصومین را فراهم کرده است. این کتاب ویژه والدین است و تلاش شده کاربرد عملی احادیث ذکر شده، در قالب یک یا چند عبارت ساده، در انتهای احادیث و در قسمت نتیجه حدیث بیان شود تا پیام آن راحت‌تر و در زمان کمتر درک شود. مؤلف در این بخش به دنبال ساده‌سازی مفهوم حدیث و نه تفسیر و توضیح حدیث بوده است.
در آسمان همت: بررسی همت و اراده از منظر آیات و روایات
کتاب «در آسمان همت» نوشته مریم یعقوب‌پور است که با شمارگان هزار نسخه و بهای 18 هزار تومان از سوی نشر «عاصم» روانه بازار نشر شده است. در این کتاب سعی شده اهمیت و جایگاه، آثار، موانع و اسباب تقویت همت بررسی شود و در آخر چشمه‌ای از مصادیق و الگوهای واقعی همت معرفی شده است. به گفته نویسنده، این نوشتار، اولین تحقیقی است که تاکنون این‌گونه به ابعاد مختلف همت پرداخته است. در گذشته نیز پژوهش‌هایی در این این زمینه بوده و به رشته تحریر درآمده است، اما در آن پژوهش‌ها یا به گوشه‌ای از یک بعد آن پرداخته شده و یا مسائل دیگری بیان شده است.
دانشنامه کاربردی بانکداری اسلامی
دانشنامه کاربردی بانکداری اسلامی از سوی حسن بشیر تدوین و تنظیم شده و از سوی نشر «کتاب رواق اندیشه» با شمارگان هزار نسخه و بهای 20 هزار تومان منتشر شده است. این دانشنامه برای مستندسازی تعریف واژه‌ها، مفاهیم، نظریات و رویکردهای گوناگون کار بدیعی است که برای نخستین بار در کشور طراحی و اجرا شده است.
قضاوت عادلانه: پندها و حکایت‌هایی از عطار
کتاب «قضاوت عادلانه» از سوی شقایق علی‌پور گردآوری شده و نشر «واش» آن را با شمارگان 2 هزار نسخه و بهای 10 هزار تومان منتشر کرده است. هدف این مجموعه چند جلدی که با عنوان فرعی پندها و حکایت‌های خواندنی تهیه و تنظیم شده است، بیشتر معرفی آثار فاخر و ارزشمند گذشتگان به نوجوانان و جوانان امروزی است تا اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند با این آثار بسیار مفید، ارتباط بهتری برقرار کنند. «قضاوت عادلانه» پندها و حکایاتی از عطار است که اثری خواندنی را برای این گروه سنی به وجود آورده است.
قواعد فقهی و کاربردهای آن در مدیریت و سازمان
کتاب «قواعد فقهی و کاربردهای آن در مدیریت و سازمان» نوشته ابوطالب خدمتی به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با شمارگان هزار نسخه و بهای 16 هزار تومان روانه بازار نشر شد. این کتاب دو بخش دارد: بخش اول، کلیات فقه و قواعد فقهی است و بخش دوم، معرفی برخی از قواعد فقهی و کاربردهای آنها در سازمان و مدیریت است، از جمله: قاعده ضمان ید، قاعده قرعه، قاعده لاضرر، قاعده اتلاف‌، قاعده شرط‌، قاعده اهم و مهم، قاعده حرمت اعانه بر اثم، قاعدۀ نفی عسر و حرج‌ و قاعده احسان.
پایه‌های علم رجال
کتاب «پایه‌های علم رجال» اثر علامه عبدالهادی فضلی با ترجمه میثم مطیعی و سیدمجتبی عزیزی از سوی انتشارات «سمت» با بهای 15 هزار تومان منتشر شد. این کتاب به عنوان منبع اصلی درس (علم رجال) به ارزش ۲ واحد تدوین شده است. علاوه براین کتاب حاضر برای دانشجویان مقطع دکتری، طلاب حوزه‌های علمیه و علاقمندان علوم حدیثی منبعی مفید و قابل استفاده است. ترجمه و تحقیق این کتاب از سوی میثم مطیعی و سیدمجتبی عزیزی از سال ۱۳۹۴ با مجوز رسمی «لجنة مؤلفات سماحة الشیخ عبدالهادی الفضلی» که مسئولیت حفظ و نشر آثار این عالم برجسته را بر عهده دارد، آغاز شده که در پاییز ۹۷ به مرحله نهایی و چاپ رسیده است.
این اثر محصول مشترک انتشارات سمت و انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) است که با توجه به نبود منبع درسی برای درس علم رجال در دانشگاه‌های کشور، می‌تواند خلأ موجود در این زمینه را برطرف کند.
چشم‌هایت را باز کن
کتاب «چشم‌هایت را باز کن» جدیدترین اثر درباره سخنان مرحوم آیت‌الله مرتضی تهرانی با موضوع اخلاق اسلامی است که به همت جمعی از نویسندگان و توسط دفتر وی تهیه شده و با إعمال اصلاحات توسط آیت‌الله مرتضی تهرانی در دوران حیاتش منتشر شده است. مجموعه حاضر از میان گفتارهای آیت‌الله حاج‌شیخ‌مرتضی تهرانی انتخاب شده و چه سعادتی که بعد از استخراج برای معظم‌له خوانده شده است و تک تک کلماتی که در متن پیش رو آمده است، پس از اعمال اصلاحات ایشان، در این اوراق گنجانده شده است. منابعی که این جملات از میان آنها انتخاب شده نیز در ذیل هر صفحه آورده شده، تا اگر سالکی به تأمل بیشتری احتیاج داشت، راه باز باشد که خود بارها گفت راه تا قیام قیامت بازاست؛ اگر رهروش باقی باشد.
توحید ذاتی و وحدت وجود از نگاه کلام
کتاب «توحید ذاتی و وحدت وجود از نگاه کلام» اثر حجت‌الاسلام محمدحسن قدردان قراملکی عضو هیئت علمی گروه کلام و دین‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه، از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بهای 25 زهار تومان به زیور چاپ آراسته شده است. شناخت حقیقت توحید ذاتی از معماهایی است که کشف راز آن در حد قامت انسان نیست، اکثر متکلمان و امروزه مکتب تفکیک تعمیم حقیقت توحید وجودی به جهان هستی را برنتافته و آن را مخالف مبانی خداشناسی مثل خالقیت و تنزه خدا از مخلوق توصیف کرده‌اند. (نظریه کثرت و تباین وجود).
فلاسفه، عرفا و جمعی از متکلمان توحید ذاتی را به توحید وجودی تفسیر کرده‌اند، به این معنی که وجود حقیقی به وجود الوهی منحصر است، حقیقتا «توحید وجودی» به خداوند متعلق است و غیر خدا اصلا وجودی ندارد تا به وصف وجودی حتی ناقص و متناهی متصف گردد، بلکه آن چه به ظاهر «وجود» می‌نماید، نمود، ظهور و تجلی حق تعالی هستند. این کتاب بعد از تبیین و تحلیل مبانی و ادله دو دیدگاه متفاوت به تقریر و اثبات نظریه همسان‌انگاری حقیقت وجود الوهی با جهان هستی(وحدت هستی و وجود) پرداخته است.
مبانی و قواعد تفسیر عرفانی
کتاب «مبانی و قواعد تفسیر عرفانی» نوشته حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر، عضو هیئت علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سوی مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر با بهای 38 هزار تومان به زیور طبع آراسته شده است.
تفسیر عرفانی سطوح و ساحات معنایی آیات را از راه تدبر با عقل قویم و شهود از طریق قلب سلیم در معرض افکار و انظار اهالی معرفت قرآنی قرار می‌دهد. سه نکته اسـاسی در تفسیرعرفانی عبارتند از؛ تفسیر عرفانی عبور از ظاهر به باطن آیات با تحفظ بر ظاهر خواهد بود. تفسیر عرفانی همانا تأویل قرآن است و در تفسیر عرفانی دو عنصر زیرساختی: تدبر و سیر و سلوک، حضور فعال دارند.
برخی پیش‌نیازهای تفسیر
کتاب «برخی پیش‌نیازهای تفسیر» اثر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمد یزدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در زمان حیات وی مجال انتشار نیافت. این اثر با قیمت ۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان حوزه تفسیر قرآن قرار گرفته است.
در کتـاب حاضر مجموعه چهار گفتار مرتبط با نیازمندی‌های تفسیر گنجانده شده است: در گفتار نخست تأکید شده قرآن کتابی تمام رمز و راز نیست که مرجعی برای رمزگشایی به مخاطبان معرفی کرده باشد. در گفتار دوم بیان شده برخی آیات اذعان دارند مردم حتی کافران و مجرمان می‌توانند از قرآن بهره‌مند شوند و برخی دیگر، اقوام خاصی را که در خود زمینه‌هایی را فراهم آورده باشند، از هدایت‌های قرآن بهره‌ور خوانده‌اند. در گفتار سوم، گوشه‌هایی از استعمال واژه‌ها در اشعار جاهلی بررسی می‌گردد تا روشن شود در فهم قرآن به دانستن آنها نیازی نیست. در پایان نیز گفتار چهارم، به راه برون‌رفت از برخی چالش‌های تفسیر می‌پردازد.
«خمینی؛ انقلابی خدا»
کتاب «خمینی؛ انقلابی خدا» پیرامون شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(ره) در ایتالیا به چاپ رسید. این اثر ۲۸۴ صفحه دارد و مؤلف آن به زندگانی حضرت امام خمینی(ره) به ویژه ابعاد مختلف خانوادگی و عرفانی ایشان اشاره دارد. در بخشی دیگر از این کتاب، مطالبی درباره شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(ره) و کرامت انسانی که با اندیشه‌های بلند الهی و تلاش‌های صادقانه خویش، مسیر تاریخ را دگرگون کرد و سر منشاء تحولات عظیمی در ایران و جهان شد، آمده است.
درآمدی بر تربیت هیجانی و عاطفی از منظر قرآن کریم
کتاب «درآمدی بر تربیت هیجانی و عاطفی از منظر قرآن کریم» به قلم حجت‌الاسلام علیجان کریمی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بهای 55 هزار تومان منتشر شد. بخش مهمی از بعد روحی انسان را هیجانات و عواطف او تشکیل می‌دهد؛ از این رو قرآن کریم برای تربیت آنها اهمیت خاصی قایل است. در این کتاب ماهیت و انواع هیجانات و عواطف انسان و روش‌های تنظیم و کنترل آنها با نگاه به قرآن بررسی شده است. بخش قابل توجهی از نوشتار به معرفی مفاهیم ناظر به هیجانات و عواطف در قرآن کریم اختصاص یافته و در این راستا فهرستی مشتمل بر بیش از ۱۸۰ مورد از مفاهیم هیجانی با مستندات قرآنی ارائه شده است.
انتهای پیام

captcha