تدوین سند توسعه و برنامه راهبردی اقتصادی شیراز با محوریت اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3781288
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲

تدوین سند توسعه و برنامه راهبردی اقتصادی شیراز با محوریت اقتصاد مقاومتی

گروه سیاست و اقتصاد ـ شهردار شیراز سومین سند توسعه و برنامه راهبردی اقتصادی این كلان‌شهر را با محوریت اقتصاد مقاومتی به شورای این کلان‌شهر تقدیم کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، حیدر اسكندرپور، شهردار شیراز امروز، ٢٤ دی در صحن علنی شورای شهر شیراز ضمن ارائه لایحه برنامه سوم شهرداری این كلان‌شهر، گفت: این برنامه متناسب با شرایط بدبینانه، میانی، خوب و خوشبینانه، شرایط اقتصادی حاكم بر كشور و محدودیت‌های ناظر در حوزه مدیریت یكپارچه شهری پیش‌بینی و تعریف شده است.
وی افزود: برنامه‌ریزی عملیاتی پیش‌بینی شده در این برنامه برای پنج سال آینده در حالتی بدبینانه بر مبنای درآمد ١٨ هزار تومانی بوده و در حالت خوشبینانه این عدد درآمدی به ٢٧ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
شهردار شیراز همچنین از دامنه كشش برنامه متناسب با حالت‌های مختلف درآمدی و تنظیم بودجه سنواتی سخن گفت و افزود: برنامه پنج ساله سوم با تكیه بر ارزش‌ها، قابلیت‌ها و چشم‌اندازهای توسعه‌ای تعریف شده است.
اسكندرپور از تبیین نیازهای شهروندان با سه رویكرد توسعه، حفاظت و محرومیت زدایی در این برنامه خبر داد و گفت: در تعریف برنامه توسعه سوم تلاش شده تا زیست پذیری، شفافیت، كاهش نابرابری، عدالت محوری و حركت به سمت حكمرانی مطلوب به عنوان مهمترین اهداف دنبال شود.
وی نحوه تنظیم برنامه را هدف گرا و مسئله گرا معرفی كرد و گفت: برنامه در پنج محور فرهنگی اجتماعی، اقتصادی مالی، محیط زیست سلامت، حمل و نقل و مدیریت شهری تنظیم شده است.
شهردار شیراز با تاکید براینکه پرهیز از كلی گویی از مهمترین ویژگی‌های این برنامه است، سنگ بنای برنامه سوم توسعه شهرداری شیراز را مشاركت شهروندان عنوان و اضافه کرد: تلاش ما برای تحقق این برنامه، زیست پذیری شهر است .
وی همچنین از توسعه نامتوزان كلان‌شهر شیراز سخن گفت و افزود: با بررسی بخش‌های مختلف شهری با رویكرد تبعیض مثبت تلاش كردیم به بخش‌هایی از شهر كه توجه لازم نشده، بیش از گذشته دقت شود.
شهردار شیراز قابل سنجش بودن برنامه را یكی از امتیازات مهم برنامه سوم توسعه شهرداری شیراز دانست و گفت: برنامه از نظر كمی و كیفی قابل سنجش و پایش است.
اسكندرپور توجه به هوشمندسازی را از مهمترین محورهای مهم ث برنامه سوم توسعه شیراز در راستای حفظ كرامت انسانی و عزت شهروندان عنوان كرد و گفت: اصلاح فرآیندها بهترین پاسخ به نیاز جامعه است.
وی با بیان اینكه به دنبال كم رنگ كردن حضور فرد در تصمیم گیری‌ها هستیم، اظهار كرد: شهرداری الكترونیك می‌تواند اصلاح كامل فرآیندها را دنبال كند تا جایی كه تا پایان برنامه پنجم تمام مراحل صدور پروانه ساختمانی هوشمند شود.
شهردار شیراز با تصریح براینكه حمل و نقل شهری امروز در تمام كلانشهرها به یك ماموریت ویژه تبدیل شده است، گفت: توجه به حمل و نقل عمومی، توسعه مترو و استفاده از خطوط بی آر تی، تراموا در این برنامه با رویكرد خاص پیش‌بینی شده است.
اسكندرپور با بیان اینكه در دهه ٤٠ نزدیك به ٢٥ درصد از حمل و نقل عمومی شیراز با استفاده از دوچرخه انجام می‌شده، گفت: امروز كمتر از ٢ دهم درصد از سهم حمل و نقل عمومی كلانشهر شیراز مربوط به كلانشهر شیراز است.
انتهای پیام

captcha