کاهش مهارت‌های اخلاقی و تربیتی دانشجو معلمان پس از تأسیس دانشگاه فرهنگیان
کد خبر: 3781334
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
بنیادی تصریح کرد:

کاهش مهارت‌های اخلاقی و تربیتی دانشجو معلمان پس از تأسیس دانشگاه فرهنگیان

گروه جامعه ــ یک کارشناس عرصه تعلیم و تربیت معتقد است که اگر چه تجمیع مراکز تربیت معلم و تأسیس دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ از جهاتی ارزشمند بود، گویی با تقویت مبانی علمی معلمان، به مبانی تربیت اخلاقی آنان کم‌توجهی شده است.

محمد بنیادی، کارشناس حوزه آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در ارزیابی عملکرد دانشگاه فرهنگیان به منظور تربیت معلمی که بتواند الگوی تربیتی برای دانش‌آموزان باشد، گفت: برای بررسی این موضوع باید قبل و بعد از سال ۹۰ را مورد توجه قرار داد، چراکه در این سال مراکز تربیت معلم تجمیع و دانشگاه فرهنگیان با اهداف علمی و تربیتی خاصی تأسیس شد.

وی نحوه تربیت معلم را پیش از سال ۹۰ بسیار کارآمدتر از هفت سال گذشته ارزیابی و بیان کرد: در گذشته مؤلفه‌های تربیت عملی و اخلاقی معلم بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، به طوری که می‌توان گفت پیش از سال ۹۰ در مراکز تربیت معلم افرادی گزینش می‌شدند که درصدد ارتقای سطح بینش دانش‌آموزان باشند و در این بین ملاک‌های مهم‌تر اخلاقی و تربیتی مدنظر قرار داشت. همچنین معلمان بعد از ارائه آموزش‌های دو یا چهار ساله، مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند و بنا به روحیات و اقتضائاتشان در مدارس مربوطه، مشغول به کار می‌شدند.

بنیادی تجمیع مراکز تربیت معلم و تأسیس دانشگاه فرهنگیان را در سال ۹۰ امر مبارکی دانست و گفت: اگرچه این تجمیع از جهاتی ارزشمند بود، گویی با تقویت مبانی علمی معلمان، به مبانی تربیت اخلاقی آنان کم‌توجهی شد.

تغییرات مدیریتی توان تربیت دانشجو را کاهش داد
بنیادی تعدد تغییرات در مدیریت دانشگاه فرهنگیان را طی هفت سال گذشته یک معضل جدی در عملیاتی نشدن اهداف تربیتی این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: رئیسی که کمتر از دو سال مسئولیت مدیریتی عهده‌دار باشد، نمی‌تواند سیاست‌های خاصی را دنبال و به مرحله عملیاتی شدن برساند. این تجمیع جایگاه تربیت معلم را به لحاظ مهارت‌های تربیتی اخلاقی به شدت تنزل بخشید.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۰ تاکنون هر ساله با کاهش روبرو بوده است، گفت: قرار نبود با تجمیع مراکز تربیت معلم میزان جذب نیز کاهش یابد، اما گویی با حذف مراکز تربیت معلم در عنوان و نام و تبدیل آن به دانشگاه فرهنگیان، هم بار تربیتی این روند کاهش یافت و هم هر ساله از میزان جذب با وجود نیاز بالایی که به نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد، کاسته شد.

سطح نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان را پایین نیاوریم
وی به برخی از چالش‌های پیش روی دانشگاه فرهنگیان که منجر به عدم تحقق هدف تربیت معلم با بهره مندی از مهارت‌های علمی و اخلاقی شده است، اشاره و بیان کرد: اولین عامل مربوط به نیروی انسانی و جذب صحیح استادان است. اگر استادانی همچون شهید رجایی در دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود، اما جذب هر استاد پشت هیئت علمی مانده‌ای نمی‌تواند به این دانشگاه برای رسیدن به اهداف والایش کمک کند. گزینش در تمام اجزای نیروی انسانی این دانشگاه باید به دقت انجام شود، چراکه این عوامل در کنار هم محیطی تربیتی و الگودهنده را پیش روی فردی قرار می‌دهند که قرار است وظیفه معلمی دانش‌آموزان را برعهده گیرد و خود به الگو تبدیل شود.

بنیادی دومین راهکار را مدیریت صحیح منابع علمی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خواند و گفت: دور شدن از مطالعات علوم انسانی و اسلامی و محدود شدن به علوم غربی از جمله معضلات مطرح است. ارائه علم مجرد از خالق نگاه صرفاً علمی برای دانشجویان ایجاد کرده است.

وی بر ضرورت دقت نظر بر روند فعالیت و آموزش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تأکید و تصریح کرد: اگر افزایش سطح علمی معلم محرز نشود، باید از ادامه فعالیت وی خودداری شود. استفاده از ظرف مکان و زمان، خانواده، فضای مجازی و ابزار نوین باید مدنظر معلم باشد و دانشگاه فرهنگیان بر این روند نظارت داشته باشد و صرفا به ارائه محفوظات نپردازد.

انتهای پیام
 
captcha