سیستان‌وبلوچستان در بحرانی‌ترین وضعیت کم آبی
کد خبر: 3781346
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸

سیستان‌وبلوچستان در بحرانی‌ترین وضعیت کم آبی

گروه اجتماعی - رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان‌وبلوچستان در بحرانی‌ترین وضعیت کم‌آبی به سر می‌برد، به‌طوری که امسال نزولات آسمانی ۸۵ درصد کاهش داشته و میزان ذخایر آبی استان نیز در مقایسه با سال گذشته، کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

سیستان‌وبلوچستان در بحرانی‌ترین وضعیت کم آبی

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مجتبی پیری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان روز گذشته در نشست کارگروه تخصصی خشکسالی، گفت: سیستان‌وبلوچستان در بحرانی‌ترین وضعیت کم آبی بسر می‌برد، به‌طوری که امسال نزولات آسمانی 85 درصد کاهش داشته و میزان ذخایر آبی استان نیز در مقایسه با سال گذشته، کاهش 50 درصدی را نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها میزان حجم ذخیره آب در پشت هفت سد مخزنی این استان را به ۴۲۹ میلیون متر مکعب رسانده است، به طوری که فقط ۲۲ درصد ظرفیت این سدها آبگیری شده و ۷۸ درصد آن خالی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: سال گذشته ۱۰۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی رفت، اما امسال با توجه به خشکسالی و افزایش دما، شاهد کاهش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت محصولات هستیم.
وی با بیان اینکه معیشت بخش عظیمی از مردم استان با کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود، ادامه داد: بر اثر خشکسالی که سبب کاهش سطح زیر کشت مزارع کشاورزی استان شده است زندگی ۷۰ درصد مردم که معیشت آنان به این حوزه وابستگی دارد به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ دامپروری استان نیز با مخاطراتی نظیر کاهش جمعیت دام، شیوع بیماری‌ها، کاهش درآمد دامداران و تولید گوشت روبه‌رو می‌شود.
پیری بیان کرد: از آن جایی که در سال زراعی جدید وضعیت استان بسیار بحرانی و نگران‌کننده است و زنگ خطر به صدا درآمده، ضروری است از همه ظرفیت‌‎ها برای رفع مشکلات مردم استفاده کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: با تغییر الگوی کشت، گسترش کشت گیاهان دارویی و کشت‌های متراکم نظیر خرما و مرکبات در استان می‌توان سبب کاهش خسارت ناشی از خشکسالی شد.

انتهای پیام

captcha