اهمیت بازتولید معارف مورد نیاز جامعه در مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3781426
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

اهمیت بازتولید معارف مورد نیاز جامعه در مؤسسات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: آنچه در ارائه فعالیت‌های قرآنی به جامعه مهم است نحوه به روزسازی آن است زیرا شئون جامعه تغییر کرده است. اینکه چگونه معارف قرآنی که از قرن‌ها پیش نیز وجود داشته با توجه به نیاز مردم به روز رسانی کنیم مسئله مهمی است.

اهمیت فرآوری معارف مورد نیاز جامعه در مؤسسات قرآنیمحمدجواد استادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: ما برای رسیدن به فرآوری مناسب به واسطه‌ها نیاز داریم تا معارف قرآنی را با همین نوع نگاه و نیاز جامعه گسترش دهند، اصلاً به همین دلیل مراکزی با عنوان مؤسسات قرآنی تأسیس شده است؛ مؤسسات قرآنی فعالیت‌های محدودی ندارند به بیان دیگر مؤسسات می‌توانند در تمام عرصه‌ها وارد شوند اما باید رویکرد قرآنی داشته باشند.

وی با بیان اینکه توسعه معارف قرآنی به شکل مردمی و نهادی یک امر خطیر و مهم است، افزود: فعالیت‎ها، معارف و مفاهیم قرآنی در جمهوری اسلامی اصل است، تأکید مقام معظم رهبری هم بر استقرار سبک زندگی اسلامی در جامعه است برای تحقق این امر یکی از اولویت‌های مهم فعالیت‌های قرآنی است یعنی اینکه ما ارزش‌ها و معارف قرآنی را به‌روزرسانی کرده و برای لایه‌های مختلف زندگی افراد جامعه در دسترس قرار دهیم.

45 مؤسسه قرآنی مناسب شهر 4 میلیون نفری نیست
استادی ادامه داد: 45 مؤسسه ‌قرآنی دارای مجوز در سطح شهر مشهد فعالیت می‌کند که شاید تمامی این مؤسسات نیز به طور کامل فعال نباشند در واقع این تعداد مؤسسه برای شهر مشهد که حدود ۴ میلیون جمعیت دارد، مناسب نیست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با بیان اینکه عرصه‌های فرهنگی بسیار گسترده است، افرود: با توجه به مأموریت‌هایی که برای مؤسسات قرآنی تدوین شده عدد مؤسسات فعال قرآنی در مشهد عدد مطلوبی نیست ما باید شرایطی را فراهم کنیم که تعداد مؤسساتی که از ما مجوز می‌گیرند، افزایش یابد شرایطی را فراهم کنیم که فعالیت این مؤسسات در شهر مشهد اثرگذار به طور طبیعی در این شهر پر رنگ‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی فعالیت‌هایی از جمله آموزش‌های عمومی و تخصصی، پژوهشی، مدیریتی و کار تبلیغی و ترویجی را در دستور کار دارند، افزود: به طور طبیعی ما در حالت ایده‌آل تولید محتوای قرآنی مؤثر مؤسسات قرآنی نیستیم، البته حدود ۱۵ مؤسسه قرآنی در سطح مشهد تولیدات قرآنی متنوعی دارند اما آنچه قابل توجه است ارائه و تولید محصولات قرآنی است که متناسب با نیاز جامعه نیست و تولیدات قرآنی بسیار کمتر از نیاز ما در سطح جامعه دیده می‌شود‌.

استادی اظهار کرد: برای تولید محتوای قرآنی سطح نیاز و مخاطب ما گسترده است و ضعف بسیاری در بخش تولید احساس می‌شود، یک دلیل آن برمی‌گردد به مسائل مالی و متأسفانه ما درآمدزایی مناسبی در مؤسسات قرآنی نداریم؛ این مسئله باید در جامعه ما به یک فرهنگ تبدیل شود که مردم همانگونه که برای سایر بسترهای فرهنگی هزینه می‌کنند در فعالیت مؤسسات قرآنی نیز مشارکت داشته باشند، در واقع مؤسسه قرآنی باید پلن‌های کسب درآمد از محل هزینه کرد مردم برای خود داشته باشد.

حل شدن مشکلات اقتصادی مؤسسات با فعالیت روزآمد
وی گفت: البته حمایت‌هایی را دولت از مؤسسات قرآنی دارد اما این‌ها حداقلی است، مؤسسات قرآنی به درآمد اقتصادی نیازمندند، البته زمانی که ما بتوانیم با فرآوری محصولات قرآنی مورد نیاز و زبان روز مردم کار کنیم، این نیاز اقتصادی در مؤسسات قرآنی نیز حل خواهد شد و مردم خود در این راه هزینه می‌کنند.

استادی با اشاره به مسائل پیش روی مؤسسات قرآنی در تولید محتوای مناسب افزود: مسئله‌ای دیگری که وجود دارد این است که نیاز به مفاهیم فرآوری‌شده قرآنی در سطح جامعه وجود دارد اما خود مردم به این نیاز آگاه نیستند ساختارها و مدیریت فرهنگی ما وظیفه دارد تا این نیازها را به مردم یادآوری کند تا مردم نیز برای رفع نیاز خود حرکت کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد ادامه داد: مسئله بعدی در حوزه فعالیت مؤسسات قرآنی استفاده کم نهادها و ارگان‌ها از این بسترهای فرهنگی است، باید به شرایطی برسیم که بین همه نهادهای دولتی و حتی خصوصی که فعالیت قرآنی دارند واگذاری فعالیت‌ها به مؤسسات قرآنی انجام شود چرا که واسپاری فعالیت‌های قرآنی نهادها به مؤسسات یکی از راه‌های حمایت از برنامه‌های قرآنی موجود است.

وی با اشاره به نگاه متمرکز مؤسسات قرآنی به مباحث آموزشی اظهار کرد: ما در سطح شهر مشهد با همین ظرفیت مؤسسات قرآنی و با این حجم کار موجود و موازی برخورد نمی‌کنیم، البته این انتقاد درستی است که ما باید یک توازن میان فعالیت‌های قرآنی مؤسسات ایجاد کنیم و اداره ارشاد به‌عنوان هدایتگر و سیاستگذار باید توزیع مناسبی در این زمینه ایجاد کنند.

نیاز مؤسسات قرآنی مشهد به وحدت رویه و تقسیم‌کار
استادی بیان کرد: ما باید در ضمن نشست‌های هم‌اندیشی با مسئولان مؤسسات قرآنی، به نسبت نیازهای موجود در سطح جامعه یک تقسیم کار انجام دهیم، البته یک چنین خلأیی در حال حاضر وجود دارد که ما یک وحدت رویه و هم‌اندیشی در رابطه با فعالیت مؤسسات قرآنی نداریم.

وی گفت: مشهد یکی از قطب‌های فعالیت‌های قرآنی در کشور است و این ظرفیت وجود دارد که تمام بخش‌های فعالیتی در مؤسسات قرآنی شهر مشهد فعال شود و با همراهی و همدلی مؤسسات قرآنی و تلاش نهادهای مربوطه می‌توانیم شاهد شکوفایی مطلوبی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام

captcha