دو جلد از مجموعه «تبیان در شناخت زبان قرآن» منتشر شد
کد خبر: 3781455
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

دو جلد از مجموعه «تبیان در شناخت زبان قرآن» منتشر شد

گروه معارف - دو جلد از کتاب‌های «تبیان در شناخت زبان قرآن» شامل لغت و نحو، به قلم حجت‌الاسلام محمد سلطانی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان در دی‌ماه سال جاری منتشر شده است.

دو جلد از مجموعه «تبیان در شناخت زبان قرآن» منتشر شد

حجت‌الاسلام محمد سلطانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: هدف از تألیف این کتاب‌ها این است که دانشجویان علوم اسلامی در رشته‌های فلسفه و کلام، علوم قرآن و حدیث و معارف اسلامی بتوانند زبان عربی را به منظور فهم متون اسلامی درک کنند، در واقع هدف از تألیف این کتاب‌ها با آنچه در رشته زبان عربی به صورت تخصصی پیگیری می‌شود، متفاوت است.
وی افزود: متون موجود به ویژه در مورد نحو عربی نواقصی دارند، از جمله اینکه بر شناخت جمله و نحو آن تأکید نداشته و حالت درسنامه‌ای ندارند، همچنین در برخی موارد به نظریات شاذ و ثابت نشده یا مطالبی می‌پردازند که زیاد در متون اسلامی کاربرد ندارد؛ بنابراین، با توجه به این نواقص و نیز گستردگی و دشواری این متون، متنی را به زبان عربی تألیف و شش دوره در گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان تدریس کردم. این متن چهار فصل دارد با عناوین جمله اسمیه، جمله فعلیه، آنچه در هر دو جمله اسمیه و فعلیه می‌آید و مباحث نحوی که در تفسیر قرآن تأثیرگذار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: بعد از تدریس این متن برای دانشجویان کارشناسی علوم قرآن و حدیث، متوجه شدم که آنها می‌توانند آیات قرآن را اعراب‌گذاری کرده، جمله‌بندی کنند، جمله‌های اسمیه و فعلیه و ارکان جمله را بشناسند و در واقع می‌توانند به طور کامل مسائل نحوی متن قرآن و حدیث را درک کنند. این متن به صورت سریالی در شناخت زبان قرآن و در بخش نحو به چاپ رسید. هر بخش درسنامه دارد که برای تدوین آن از نمونه‌های فصیح در قرآن استفاده شده و تمرین‌های مربوط به هر درس نیز برگرفته از نهج‌البلاغه است.
حجت‌الاسلام سلطانی اضافه کرد: کتاب لغت این‌گونه نیست که در آن لغات عربی معنا شده باشد، بلکه در شش فصل ویژگی‌ها و تفاوت‌های زبان عربی، خصایص زبان عربی، تأثیر گذشت زمان بر زبان عربی و ارتباط زبان فارسی و زبان عربی مورد بررسی قرار گرفته است؛ در واقع بخش لغت به دانشجو کمک می‌کند که بتواند از کتاب‌های لغت استفاده کرده و وارد جهان لغت عربی بشود.
وی بیان کرد: در تألیف کتاب نحو، از روش نحو جمله استفاده کردم که در حال حاضر در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشورهای عربی از این روش برای آموزش نحو استفاده می‌کنند و دیگر از روش سنتی که بر اساس اعراب رفع و نصب و جر پیش می‌رود، استفاده نمی‌شود، بلکه نحو به واحدهای کوچک‌تر تقسیم شده که هر واحد، جمله نام دارد و ابتدا و انتهای هر جمله و اسمیه یا فعلیه بودن آن باید بر اساس نشانه‌ها شناخته شود. بعد از اینکه متن به جملات تقسیم شد، ارکان و اجزای هر جمله‌ای شناخته می‌شود. در کتاب لغت نیز ویژگی‌های کلی لغت زبان عربی مورد بررسی قرار گرفته و در واقع درآمدی برای آشنایی دانشجویان با لغت عربی و استفاده از منابع لغت عربی است.
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در حال تدوین کتاب بلاغت هستم که شاید در میان چهار جلد مجموعه «تبیان در شناخت زبان قرآن»، مهمترین بخش به حساب بیاید، چون نتیجه سه بخش قبلی یعنی لغت، نحو و صرف در بلاغت آشکار می‌شود و در واقع، بلاغت پایان علوم عربیه است و تأثیر بسیار زیادی در فهم قرآن و حدیث دارد. بعد از کتاب بلاغت، تدوین کتاب صرف در دستور کار قرار می‌گیرد که به ساخت‌های دشوار صرفی در قرآن و حدیث می‌پردازد.
انتهای پیام

 

captcha