ابراز نگرانی از ورود افراد به حیطه پزشکی با عناوین دینی
کد خبر: 3781530
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶

ابراز نگرانی از ورود افراد به حیطه پزشکی با عناوین دینی

گروه سلامت ــ نشست هم‌اندیشی «نظام سلامت در اسلام و چالش‌های پیش رو»، به منظور بررسی راهکارهای مقابله با چالش‌های حوزه طب سنتی و مکمل؛ در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت برگزار شد.

ابراز نگرانی از ورود افراد به حیط پزشکی با عناوین دینیبه گزارش ایکنا  به نقل از وبدا، نشست هم‌اندیشی «نظام سلامت در اسلام و چالش‌های پیش رو»، با حضور مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و نمایندگانی از حوزه‌های مرتبط و تصمیم‌گیر کشور برگزار شد.
 
در این نشست که در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از ورود افراد غیر پزشک به حوزه درمان با استفاده از عناوین مذهبی، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، استفاده از عناوینی مانند طب اسلامی، طب روایی، طب‌الائمه، طب‌الصادق، طب‌الرضا و ...، بعد وسیعی پیدا کرده و افراد بسیاری به صورت غیر مجاز در این زمینه تربیت می‌شوند که چالش‌ها و نگرانی‌های بسیاری را از به خطر افتادن سلامت مردم و لطمه به اعتقادات دینی آن‌ها ایجاد کرده است.

وی افزود: به منظور یافتن راهکاری مناسب برای مقابله با این معضل، کارگروهی در دفتر طب ایرانی تشکیل داده و با بهره‌گیری از محضر مراجع بزرگوار و استادان علوم قرآن و حدیث، به یک نتیجه مشترک رسیدیم که مکتبی جدا به نام طب اسلامی و دیگر عناوین مذهبی به غلط رایج شده وجود نداشته و آموزه‌ها و روایاتی کاربردی در حوزه سلامت در اسلام وجود دارد که بهره‌گیری مناسب از آن‌ها در دستور کار متخصصان طب سنتی ایرانی بوده و هست.

خدادوست با اشاره به تاکید بزرگان علوم قرآن و حدیث مبنی بر نیاز به اثبات سندیت و دلالت روایات و احادیث موجود، گفت: توجه نکردن به این چالش بزرگ و برخورد نکردن با افرادی که با هدف سودجویی مالی در شبکه‌های وسیع مجازی و غیر مجازی به این حوزه وارد شده‌اند، به باور‌های دینی و اعتقادات مذهبی مردم صدمه می‌زند و باید از تمامی متولیان حاکمیت نظام در این زمینه کمک گرفت که در حیطه وظایف خود به این حوزه ورود کنند.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به قوانین و اسناد بالادستی موجود، تاکید کرد: در مملکتی زندگی می‌کنیم که قوانین آن به صراحت، تنها پزشکان پروانه‌دار را مجاز به مداخله در امر درمان دانسته که این خود راه را برای جلوگیری از ورود افراد غیر پزشک به این حوزه کاملا مشخص کرده است.
 
در ادامه این نشست، مرتضی مجاهدی، دبیر کارگروه نظام سلامت اسلام، توضیحاتی از اقدامات انجام در این کارگروه از ابتدای تشکیل تا کنون داده و جهانپور سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و دیگر اعضای حاضر در جلسه نیز با اعلام نظرات و پیشنهادات خود، ظرفیت‌های حوزه تحت سرپرستی خود را برای کمک به رفع این چالشها، بیان کردند.

گفتنی است، در نشست هم‌اندیشی «نظام سلامت در اسلام و چالش‌های پیش رو»، نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان علوم پزشکی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تهران، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرارگاه جنگ نرم سپاه پاسداران، شورای سلامت سازمان صدا و سیما، بسیج دانشجویی کشور و نمایندگانی از حوزه‌های مرتبط وزارت بهداشت، حضور داشتند و مقرر شد برگزاری این نشست‌ها تا رسیدن به راهکاری جامع، ادامه پیدا کند.
انتهای پیام
captcha