هویت؛ گم‌گشته جوان عصر مدرنیته/ نماز را از غربت بیرون بیاوریم
کد خبر: 3781580
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
کارشناس حوزوی:

هویت؛ گم‌گشته جوان عصر مدرنیته/ نماز را از غربت بیرون بیاوریم

کانون خبرنگاران نبأ ــ آمنه لطفیان سرگزی با بیان اینکه گم‌گشته جوان عصر مدرنیته، هویت است، گفت: هویت اجتماعی سالم و پایبندی به دین، جوان را همواره در برقراری روابط اجتماعی، موفق می‌کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ کارگاه آموزشی «پنجره‌ای به‌سوی تعالی و کمال بر پایه نظام اندیشه و علوم اسلامی» با حضور جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی، 25 دی‌ماه در امامزاده چهل اختران قم برگزار شد.
آمنه لطفیان سرگزی، مدیر کانون فرهنگی تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی با اشاره به اینکه روابط اجتماعی و انتخاب دوستان لایق یا نالایق، از مراحل سرنوشت‌ساز تربیتی است و در ساختمان فکری و شخصیت یکدیگر اثر دارند، گفت: چه بسیار فرزندان پاک از خانواده‌های مذهبی که با دوستان ناپاک منحرف شدند و چه بسیار فرزندان تبهکاری که با انتخاب دوستان خوب، عوض شدند و به رشد و تکامل رسیدند.
وی با بیان اینکه انتخاب دوست و روابط سالم اجتماعی با دوستان می‌تواند یکی از عوامل مهم تربیتی و تداوم تربیت‌های صحیح به‌شمار آید، افزود: انسان در میان همه عوامل، انتخاب‌گر است، می‌تواند انتخاب بد نکند و از سرمایه‌های عقل، فکر و عاقبت‌اندیشی بهره‌مند شود.
مدرس مرکز تخصصی نماز کشور، بیان کرد: انبیاء و اولیاء در محیط جهل‌زده و فاسد برخاستند و با تلاش و پیکار مداوم، جوان‌ها و جوامع بشری را متحول کرده و به‌سوی خداوند متعال رهنمون شدند.
لطفیان سرگزی با اشاره به موضوع جوان و هویت دین‌مدار و اینکه گم‌گشته جوان عصر مدرنیته، هویت است، گفت: بحران هویت، یعنی عدم توانایی فرد در هر رده سنی، برای قبول نقش‌هایی که جامعه از او انتظار دارد؛ مثل ناتوانی در یافتن شغل، دوری از فضای جامعه و... . هویت اجتماعی سالم و پایبندی به دین، جوان را همواره در برقراری روابط اجتماعی، موفق می‌کند.
وی با طرح این پرسش که چرا در آموزش و پرورش چند هزار گروه سرود داریم ولی گروه اذان نداریم و اینکه چرا اتاق بعضی مدیران قشنگ‌تر از نمازخانه مدارس است؟ بیان کرد: باید نماز را از غربت بیرون بیاوریم. نماز پشت ستون ممنوع است؛ تبلیغ نماز به اندازه‌‌ای تأثیر دارد که یک کشاورز الجزایری نیز با نماز خواندن در مزرعه خود، یک دانشمند فرانسوی را مسلمان کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با اشاره به اینکه احکام اسلام هماهنگ با توان و امکانات انسان است، گفت: کودک شدیداً مقلد است و دامنه تقلیدش دائماً وسیع می‌شود. هفت سال نخست، مرحله اعتماد و اطمینان است؛ اطمینان به پدر و مادر و هر کسی که به او محبت کند، هر سخنی که از آنها بشنود، به منزله وحی منزل است و آن را درست می‌پندارد. بنابراین، میل به همانندسازی در او قوی است و اگر والدین را اهل عبادت و اقامه نماز ببیند، دوست خواهد داشت مانند آنان عمل کند.
لطفیان سرگزی با اشاره به مراحل تکامل انسان در اسلام، افزود: کودک با جامعه و محیط زندگی خود نمی‌تواند جدا و بیگانه باشد، در بازی، در گردش، کلاس درس و با محیط زندگی خود، در تماس مستقیم است. والدین در تداوم زندگی باید کودکان را به عادات نیکو و کارهای خوب، وفاداری، ایثارگری، بخشش، جود و کرم، عادت دهند.
وی ادامه داد: همه انسان‌ها چون دارای فطرت سالم و صفت عادت، تمرین و تکرار هستند، اگر در هر کار مشکلی به تمرین توجه کنند، همه مشکلات به‌زودی آسان شده و راه تربیت و کنترل غرایز حیوانی هموار می‌شود.
لطفیان سرگزی یادآور شد: در سراسر فرهنگ اسلام چیزی به‌عنوان خلقت بد یا فطرت زشت، نداریم همان‌گونه که در آیه 79 سوره مبارکه نساء آمده است «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا؛ هرچه از خوبی‌ها به تو مى‌‏رسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى‌‏رسد از خود توست و تو را به پيامبرى براى مردم فرستاديم و گواه بودن خدا بس است». بنابراین، بدی‌ها و نقص‌ها و زشتی‌ها همه از ماست، نظام آفرینش گناهی ندارد.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha