دولت حوزه فرهنگ را بی‌اهمیت تصور نکند/ لزوم هماهنگی نهادهای فرهنگی در تقسیم کار
کد خبر: 3781632
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۱
حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی:

دولت حوزه فرهنگ را بی‌اهمیت تصور نکند/ لزوم هماهنگی نهادهای فرهنگی در تقسیم کار

گروه سیاسی ــ عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر ضرورت حمایت ویژه دولت از حوزه فرهنگ، گفت: نهادها و سازمان‌های فرهنگی با بودجه‌ای که در اختیار دارند باید در تقسیم کارها هماهنگ عمل کنند تا توان همدیگر را افزایش دهند، نه اینکه کار هم را خنثی کنند.

«مظلومیت حوزه فرهنگ» عبارتی است که غالباً در هنگام ارائه لایحه بودجه از طرف دولت به مجلس از سوی کارشناسان و نخبگان فرهنگی و برخی نمایندگان مجلس به کرات در همه سال‌ها شنیده شده است. کم بودن بودجه حوزه فرهنگ در قیاس با سایر حوزه‌ها مسئله‌ای است که ربطی به شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی ندارد و در شرایط گشایش و شکوفایی نیز همواره حوزه فرهنگ در آخرین اولویت قرار داشته است.

لذا مناسب است چرایی تبدیل حوزه فرهنگ به اولویت آخر دولت‌ها و مجالس مختلف، با وجود تأکید فراوان بر فرهنگی بودن انقلاب اسلامی، مورد بحث و بررسی کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گیرد.

مقوله فرهنگ باید از خانواده جدی گرفته شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده اسبق مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره برخی انتقادات در مورد کم‌توجهی به حوزه فرهنگ در لایحه بودجه 98، گفت: به عقیده من مسئله فرهنگ باید از خانواده جدی گرفته شود و خانواده‌ها همان قدر که نگران خوراک، پوشاک و سلامت فرزندان خود هستند، به مسائل فرهنگی مانند اخلاق، آموزش، تربیت و رشد فکری آنها نیز اهتمام بورزند و به اندازه کافی برای این حوزه هزینه کنند. در غیر این صورت چنین فرزندی اگر بزرگ هم شود، اساساً دغدغه حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی و اخلاقی را نخواهد داشت و صدها نهاد فرهنگی هم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی افزود: مسئله دیگر اینکه دولت نیز باید به حوزه فرهنگ توجه ویژه‌ای کند و این حوزه را بی‌اهمیت تصور نکند. برای نمونه مساجد، کلاس‌های قرآن، محافل مذهبی و اخلاقی ذیل حوزه فرهنگ تعریف می‌شود و لازم است برای تقویت آنها هزینه شود. اگر به این مجامع و محافل چه به لحاظ بود‌‌جه‌ای و چه به لحاظ برنامه‌ریزی و اثرگذاری توجه نشود، کم‌کم ارتباط نسل جوان نیز با آنها قطع می‌شود و در چنین شرایطی امکان بروز و ظهور انواع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در نسل جوان افزایش می‌یابد. در نتیجه این بی‌توجهی دولت، جامعه نیز چندان به مساجد و امثال آن توجه نمی‌کند و بودجه لازم نیز در اختیار آنها گذاشته نمی‌شود.

دستگاه‌های فرهنگی توان هم را خنثی نکنند

اکرمی اظهار کرد: نکته سوم این است که دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی متأسفانه وظایف و کارهای‌شان را به همدیگر حواله می‌دهند. پول در این حوزه فراوان است و دستگاه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بودجه زیادی در اختیار دارند و باید در تقسیم کارهای فرهنگی با هماهنگی عمل کنند و به طور متناسب به مسجد، دانشگاه، حوزه، مدرسه و ... توجه کنند تا این مجموعه‌های فرهنگی توان همدیگر را افزایش دهند نه اینکه کار هم را خنثی کنند.

حجت‌الاسلام اکرمی درباره برخی انتقادات مبنی بر چرایی تخصیص بودجه به نهادهای دینی مانند حوزه علمیه از سوی دولت، گفت: حوزه‌های علمیه وابسته به بودجه‌های دولتی نیستند و کمک دولت برای بیمه طلاب و ساختمان حوزه‌هاست. در حال حاضر هم شهریه طلاب را مراجع، علما و مردم می‌دهند و این تصور اشتباهی است که دولت بودجه حوزه‌های علمیه را می‌دهد. حتی کمک‌های مردم به حوزه‌ها در قالب خمس و امثال آن بسیار کمتر شده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: اگر هر نهادی به سهم خودش به فرهنگ توجه کند، یقیناً بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود. اگر انسان‌ها درست تربیت شوند، دیگر نیازی نیست که اعتبارات زیادی به زندان‌ها، دادگاه‌ها و ... اختصاص داده شود. در واقع چون در بخش فرهنگ کم می‌گذاریم و کم‌کاری می‌کنیم، مجبور می‌شویم در جای دیگری هزینه کنیم.

انتهای پیام

captcha