جشنواره «تسنیم»؛ نمونه‌ای از سبک زندگی ایرانی اسلامی
کد خبر: 3781765
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

جشنواره «تسنیم»؛ نمونه‌ای از سبک زندگی ایرانی اسلامی

گروه فرهنگی ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جشنواره «تسنیم» را می‌توان نمونه‌ای از سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست.

جشنواره «تسنیم»؛ نمونه‌ای از سبک زندگی ایرانی اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، شامگاه گذشته، 25 دی‌ماه در مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم کوتاه، فیلم‌نامه نویسی و عکس «تسنیم» که در محل پردیس سینمایی اطلس برگزار شد، اظهار کرد: مفتخریم که در جوار بارگاه امام رضا(ع) جشنواره‌ای را که هنرمندان با نگاه جوان و با رویکرد جوان گرایی برگزار کردند که می‌توان آن را به نوعی نمونه‌ای از سبک زندگی ایرانی اسلامی به شمار آورد، بر همین اساس عنوان «تسنیم» که برای این جشنواره انتخاب شده است، در واقع اشاره به بستری از معارف اسلامی و قرآنی دارد که در فضای ایرانی به رشد و بالندگی خود رسیده است.
وی ادامه داد: اسلامی که اکنون از آن سخن به میان می‌آید در واقع اسلامی است که در ایران، فرهنگی را تولید کرد؛ فرهنگی که به دنبال خود هنر و رسانه را داشت و آن‌ها را به سمت جلو پیش برد و منجر به این امر شد که ما اکنون بتوانیم با زبانی زیبا و معقول از معارف الهی، اخلاقی، کرامت اخلاقی، جامعه‌ای سازمان‌مند و با ثبات سخن بگوییم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: همواره قرآن، متن الهی و آسمانی است. اما با این وجود، تنها یک متن الهی نیست، بلکه مبدا یک تمدن بوده است و البته تنها مبدا یک تمدن هم نیست بلکه الهام‌بخش و نو به نو برای فضاهای معاصر است و این جنبه اعجاز و نامتناهی بودن و معجزه جاودانه قرآن است که می‌توان به آن اشاره داشت.
مروارید تصریح کرد: اگر این معجزه جاودانه را در کتب آسمانی و در کنار ادیان دیگر که اسلام به عنوان دین خاتم دارای کمالات ادیان سابق و حکمت آن معارف است؛ بیاوریم و همچنین بتوانیم در سال‌های آینده در گفت‌وگوی اسلام و ادیان دیگر و گفت‎وگوی بین قرآن و کتب آسمانی این دستاورد هنری را داشته باشیم، تسنیم یک جنبه بین‌المللی و جهانی پیدا خواهد کرد و از این رو می‌توان شاهد برگزاری بین‌المللی این جشنواره در سال‌های آینده باشیم.

توجه ما به قرآن تنها نباید مناسکی باشد
وی خاطرنشان کرد: همانطور که مشاهده می‌شود ما به جنبه‌هایی از قرآن توجه داریم اما این توجه تنها نباید در راستای جنبه‌های مناسکی و معرفی باشد، چرا که توجهی که در دوران معاصر به آن نیازمند هستیم، توجه به صورت مندی هنرمندانه معارف قرآنی است و باید به این امر مهم و ضروری نیز توجه داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: در این میان نیز امام رضا(ع) فرموده‌اند«اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بفهمند، از ما تبعیت خواهند کرد». در واقع خطاب امام رضا(ع)، کل مردم و عموم جهان است، آن حضرت اشاره به فطرت پاک انسان که جهانی است دارند؛ بدین منظور که اسلام و قرآن منحصر به قوم خاص و جغرافیای خاصی نیست، بلکه نیازهای جهانی را مورد نظر قرار داده و توجه و تاکید بر صورت‌بندی زیبای معارف نیز دارد.
مروارد تأکید کرد: بنابراین اگر ما به عنوان پیروان آن حضرت، بخواهیم از ایشان تبعیت کنیم حتما باید با صورت‌بندی زیبا به این مسائل بپردازیم و با این دید به آن‌ها نگاه کنیم، همانگونه که در این دوره از جشنواره شاهد آن بودیم.
وی یکی از ویژگی‌ها و مختصات جشنواره تسنیم را حضور جوانان دانست و گفت: جوانان ما هم اکنون در نظام جمهوری اسلامی دارای قدرت نرم هستند و البته ظرفیت نهفته این نظام نیز به شمار می‌آیند و اکنون نیز پس از چهار دهه که به ظرفیت وجودی جوانان، به نگاه و نقادی جوان توجه شده اقدام بسیار ارزشمندی است چرا که جوانان از خود مردم هستند و نگاهی که آنان دارند می‌تواند چشم‌انداز ایران را بسازد که در واقع این ویژگی جوانان توانست خود را در این جشنواره ثابت کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه استقبالی که امسال در این دوره از جشنواره صورت گرفت بی‌نظیر و البته دور از انتظار بود، خاطرنشان کرد: اینکه در چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران، این رویکرد جوان و این رویش‌های جدید با نگاه هنری می‌تواند آرمان‌های انقلاب اسلامی را براساس مطالبات جوانان، براساس نقادی و تعهدی که در وجود هنرمندان نهادینه شده است را در فضای مشهد با یک رویکرد ملی به نمایش بگذارد؛ اتفاق بسیار خوبی بود.
مروارید با اشاره به اینکه امیدوارم که این بستری که امروز فراهم شده برای سال‌های آینده نیز گسترش پیدا کند و ما شاهد رشد و افزایش کیفیت آثار در سال‎های آینده باشیم، تاکید کرد: همچنین باید به نکته مهم دیگری که در این راستا وجود دارد، اشاره کرد که در واقع زبان هنر که زبان جهانی است و زبان بیان زیبایی شناسانه مفاهیم است و یکی از دستاوردهای این جشنواره محسوب می‌شود که در مشهد به این آموزه ارزشمند عمل شده است.

کاش ظرفیت برای انتخاب‌های بیشتری وجود داشت
در ادامه یکی از کارگردانان برجسته سینما طی سخنانی اظهار کرد: کاش ظرفیت‌های بیشتری برای انتخاب‌ برترین‌های بیشتری وجود داشت.
محمدعلی باشه آهنگر  عنوان کرد: امسال در این دوره از جشنواره فیلم‌های بسیار خوبی را داشتیم، اما کاش این ظرفیت وجود داشت تا آثاری را که در مدت سه سال تولید شده بودند به نمایش گذاشته شود و ما داوری کنیم. بر همین اساس باید نهادهای متولی ظرفیت سه ساله را هم در نظر گرفته می‌گرفتند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر من شرمنده آن دست از افرادی شدم که فیلم‌های خوبی را ساخته و ارسال کرده بودند، اما متاسفانه فضای نمایش و حضور آن‌ها در بخش مسابقات و داوری مهیا نشد و ما موفق به انتخاب آن‌ها به عنوان برگزیده نشدیم.
این کارگردان برجسته سینما ادامه داد: در این میان مهم‌ترین عنصری که در انتخاب برترین‌ها وجود داشت، توجه به موضوع جشنواره بود. بدین منظور شاید ممکن بود که فیلمی در شرایط فیلم‌نامه و کارگردانی مفهوم و ایده به عنوان برتری داشت نسبت به فیلم‌هایی که به داوری راه یافتند اما در واقع باید گفت که فاصله‌ای با موضوع جشنواره داشت که این امر مهم نیز باید در نظر گرفته شود.
باشه آهنگر خاطرنشان کرد: اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر شرایط و بضاعتی که در دست داشتیم بیشتر بود قطعا ما نیز در مقابل می‌توانستیم توجه بیشتری به آن دست از افرادی که اثرشان برگزیده و یا به مرحله داوری راه نیافت؛ داشته باشیم، اما اینکه به مشهد و به پابوس امام رضا(ع) آمده‌ایم بهترین کار است و می‌توان آن را نکته مثبتی دانست.

انتهای پیام

captcha