بیانات شگفت‌انگیز عالم سنی در فضیلت حضرت فاطمه(س)
کد خبر: 3781771
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
شیخ حسین انصاریان مطرح کرد:

بیانات شگفت‌انگیز عالم سنی در فضیلت حضرت فاطمه(س)

گروه اندیشه ــ شیخ حسین انصاریان با بیان این روایت که همسر امیرالمومنین(ع) در بهشت حضرت فاطمه(س) است تأکید کرد: صاحب تفسیر «روح البیان» نکته بسیار ارزشمندی در این زمینه مطرح کرده و آن اینکه خداوند به احترام حضرت زهرا(س) در سوره انسان هنگام ذکر نعمات بهشتی نامی از حور عین نبرده است.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، صبح امروز، ۲۶ دی‌ماه، در مسجد رسول اکرم(ص) برگزار شد.

انصاریان در این مراسم با تأکید بر اینکه تنها دعوتی که حق است دعوت خداست، بیان کرد: دعوت پروردگار دارای دو خصوصیت است؛ یکی اینکه دعوت وجود مقدس او حق است. دعوت حق به دعوتی گفته می‌شود که شنونده اگر این دعوت را اجابت کند خیر دنیا و آخرتش یقینا تأمین می‌شود. نتیجه این دعوت این است که انسان به تعبیر خود قرآن حیات طیبه پیدا می‌کند. آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاکیزه‏‌اى حیات [حقیقى]بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد».

وی افزود: این آیه می‌فرماید وقتی فردی مدت عمرش در دنیا تمام می‌شود به پاداشی می‌رسد که این پاداش بر اساس بهترین عملی که در دوره عمر انجام داده است ارزیابی می‌شود. مثلاً اگر در هفتاد سال عمر یک نماز خوانده است پروردگار عالم ارزش آن نماز را ملاک ارزش‌گذاری نماز‌های هفتاد سال عمرش قرار می‌دهد. چنین چیزی جزء از طرف پروردگار در عالم سابقه ندارد.

وی افزود: یک مثال ذکر می‌کنم تا بیشتر به رحمت و احسان خدا پی ببرید. یکی اعلام می‌کند من در تهران بیست قطعه زمین دارم. چند قطعه آن در راه بهشت زهراست. چند قطعه آن در منطقه ۱۲ است. چند قطعه آن در منطقه زعفرانیه و کامرانیه است. یکی می‌آید می‌گوید قیمت زمین‌ها چند است؟ می‌گوید زمین‌های بهشت زهرا ۲ میلیون تومان، زمین‌های منطقه ۱۲، ۵ میلیون، زمین‌های زعفرانیه و کامرانیه ۳۰ میلیون تومان. آن شخص می‌گوید من ملاک خریدم را متری ۳۰ میلیون زمین‌های کامرانیه قرار می‌دهم و همه زمین‌ها را به این قیمت می‌خرم. آیه سوره نمل می‌خواهد این را بگوید. مثلاً ۱۰ سال نماز داری که هر کدام ۱ میلیون می‌ارزد. اما در ۷۰ سال یک نماز خواندی که ۱۰۰ میلیون می‌ارزد. خداوند همه نماز‌ها را به قیمت ۱۰۰ میلیون می‌خرد. این متن آیه است.

این استاد برجسته اخلاق در ادامه گفت: آیه می‌فرماید کسی که کار شایسته انجام دهد اعم از اینکه عبادت باشد یا کار خیر، مثلا بدهی بدهکاری را پرداخته باشد یا خانه فقیری را تأمین کرده باشد، در پیشگاه خداوند تفاوتی ندارد که این عمل صالح را مرد یا زن انجام داشته باشد. ارزش عمل صالح زن به اندازه عمل صالح مرد است. پیامبر(ص) یک جمله دارند که مرحوم صدوق، رئیس محدثین شیعه نقل می‌کند. حضرت می‌فرمایند: خدیجه روز قیامت در بهشت همسر من است. مقام رسول خدا در بهشت کجاست؟ این خانم چه کار کرده است که خداوند در قیامت می‌گوید در کنار حبیبم باش.

وی در ادامه تأکید کرد: در روایت داریم که همسر امیرالمومنین(ع) در بهشت حضرت زهرا(س) است. یک نکته با ارزشی را یک مفسر سنی کشف کرده است که تمام شیعیان باید او را تحسین کنند. حرف بسیار ارزشمند و پرقیمتی است. اسماعیل حقّى بروسوى در جلد دهم تفسیر روح‌البیان می‌گوید که خداوند در سوره انسان از تمام نعمت‌های بهشت نام برده است، اما از حورالعین نام نبرده است؛ چون در این سوره این آیه است: «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا؛ و به [پاس]دوستى [خدا]بینوا و یتیم و اسیر را خوراک مى‏‌دادند ما براى خشنودى خداست که به شما مى خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏‌خواهیم». چون در این آیات مسئله انفاق امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) و فرزندانشان به یتیم و اسیر مطرح شده است خداوند به احترام حضرت زهرا(س) نامی از حورالعین را نبرده است. این نکته کشف این عالم اهل سنت است.

وی در فراز پایانی سخنان خود یادآور شد: اگر شما حق را که زهرا(س) است قبول نکنید گرفتار چه کسانی خواهید شد؟ گرفتار دختران واشنگتن و لندن خواهید شد. کسی که حضرت فاطمه(س) را به عنوان انسان کامل قبول نداشته باشد گرفتار این افراد دوزخی خواهد شد. اگر کسی خدا و پیامبر(ص) را رها کند گرفتار افرادی خواهد شد که دنیا و آخرتش را بر باد می‌دهند. خداوند در سوره اعراف در مقام ارزیابی چنین افرادی می‌فرماید: «لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ [چرا که]دلهایى دارند که با آن [حقایق را]دریافت نمى‌کنند و چشمانى دارند که با آن‌ها نمی‌بینند و گوش‌هایى دارند که با آن‌ها نمی‌شنوند آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‏ ترند [آرى]آن‌ها همان غافل‏ ماندگانند»(اعراف/ ۱۷۹). وقتی خداوند این افرادی که حق را نمی‌پذیرند قیمت‌گذاری می‌کند می‌فرماید که این افراد از حیوانات بی‌ارزش‌تر هستند و هیچ ارزش و قیمتی ندارند.
انتهای پیام

captcha