استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای ساخت گنبد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کرمان
کد خبر: 3781823
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵

استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای ساخت گنبد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کرمان

گروه اجتماعی - معاون فنی و مهندسی ستاد عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه هشت نوع ماده روز دنیا برای ساخت گنبد استفاده شده است گفت: برای ساخت گنبد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است.

به گزارش ایکنا از کرمان، مهدی نیکویی، معاون فنی و مهندسی ستاد عتبات عالیات استان کرمان دیروز چهارشنبه، 26 دی در بازدید حجت‌الاسلام‌‌ محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور از گنبد در حال ساخت حرم امام حسین(ع) در کرمان با اشاره به اینکه دید گنبد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با توجه به ساخت و سازهایی که در اطراف حرم امام حسین(ع) انجام شده بود کاهش پیدا کرده بود گفت: از این جهت پروژه ترفیع گنبد در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه توفیق ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع) نصیب کرمانی‌ها شد افزود: این پروژه در دو بخش کار در محل حرم و ساخت گنبد در کرمان آغاز شد.
معاون فنی و مهندسی ستاد عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه مطالعات لازم برای اجرای این پروژه قبل از هر اقدامی انجام شد بیان کرد: در انجام این پروژه جای هیچ گونه خطا نبود.
وی با بیان اینکه یک گمانه در کنار یکی از ستون‌های گنبد زده شد و 26 متر پایین رفتیم تصریح کرد: از خاک آنجا نمونه‌برداری شد و در آزمایشگاه مطالعات لازم انجام شده است.
نیکویی با اشاره به اینکه هشت نوع ماده روز دنیا برای ساخت گنبد استفاده شده است بیان کرد: برای ساخت گنبد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است.
وی با بیان اینکه تولیت حرم امام حسین(ع) خاستار زیبایی گنبد بودند اظهارکرد: گنبد جدید 1.5 برابر بزرگ‌تر و از نظر ارتفاع حدود 7 متر بلندتر از گنبد فعلی حرم است.
معاون فنی و مهندسی ستاد عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه حدود نود سگمنت بتنی ساخته شده و در سازه گنبد که فلزی است نصب می‌شود گفت: تمام قطعات گنبد به صورت پیچ و مهره‌ای بر روی گنبد نصب می‌شوند.
وی با بیان اینکه حدود 99 درصد کار در کربلا تمام شده و تمام ستون‌ها لاغرسازی و مقاوم‌سازی شدند افزود: مصالح استفاده شده با بهترین کیفیت هستند و بعضی از مصالح از کرمان حمل شده است.
نیکویی با اشاره به اینکه دوام عمر سازه را حدود 300 تا 400 سال پیش‌بینی شده است بیان کرد: در حال حاضر حدود 60 مترمربع به فضای زیارتی اطراف ضریح مطهر حرم امام حسین(ع) اضافه شده است.
وی با بیان اینکه در کرمان در مرحله ساخت خشت‌های طلا هستیم و حدود 60 درصد از خشت‌های طلا ساخته شده است تأکید کرد: ساخت خشت‌ها یک کار جدید در دنیا است و به‌صورت پازلی ساخته می‌شود.
انتهای پیام

captcha