نگاهی به کتاب خاطرات «ام‌الاسرا»
کد خبر: 3781848
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲

نگاهی به کتاب خاطرات «ام‌الاسرا»

گروه جهاد و حماسه ــ کتاب خاطرات «ام‌الاسرا» به مناسبت درگذشت بهجت افراز، بانوی انقلابی که 18 سال اداره امور اسرا و مفقودان را برعهده داشت، معرفی می‌شود.

نگاهی به کتاب خاطرات «ام‌الاسرا»به گزارش ایکنا؛ بهجت افراز، از بانوان انقلابی که مدت‌های مدیدی در اداره امور اسرا و مفقودین خدمت کرد، دو روز گذشته دار فانی را وداع گفت. به این بهانه، کتاب خاطرات وی که از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است، برای استفاده علاقمندان معرفی می‌شود.
چنان که در مقدمه این اثر آمده است: «در خاطرات خانم افراز، ناگفته‌هايی از دو خواهر ناكام ـ محبوبه و رفعت ـ قربانيان سازمان مخوف منافقان بازگو شده است كه تاكنون با چنين شرح و بسط انتشار نيافته بود. همچنين در خاطرات خانم افراز گوشه‌هايی از فعاليت‌های فرهنگی مدرسه‌ رفاه بيان می‌شود؛ ضمن اينكه فعاليت‌های فرهنگی راوی در ايام انقلاب و بعد از آن، به‌ويژه ارائه‌ خدمات به اسرا و مفقودان در هلال‌احمر جمهوری اسلامي ايران، مرور شده است.»
مديريت مجتمع زينب(س) كرج در سال‌های پس از پيروزي انقلاب اسلامي و شروع جنگ تحميلی رژیم بعث عليه ايران كه بخشی از خاطرات خانم افراز را تشكيل می‌دهد، ما را با فعاليت گروهک‌های ضدانقلاب در مدارس و همچنين چگونگی جمع‌آوری كمک‌های مردمی برای ياری‌رسانی به جبهه‌های جنگ در آن ايام آشنا می‌كند. همچنين خاطرات وی درباره‌ فعاليت در سفارت جمهوری اسلامی ايران در هند نيز اطلاعات تازه‌ای در اين زمينه به دست می‌‌دهد.
کتاب خاطرات «ام‌الاسرا» شش فصل دارد؛ فصل اول به عنوان «زندگی در جهرم» كه به 10 بخش تقسيم شده است، به مسائل مختلف زندگی وی مانند خانواده و فضای مذهبی آن، چگونگی تحصيل در مكتب‌خانه، دبستان و اخذ ديپلم از دانشسرای تربيت معلم شيراز و اشتغال به تدريس در مدارس شهر جهرم و شيراز پرداخته است و تا سال 1346 را دربر مي‌گيرد.
فصل دوم يكی از مهم‌ترين فصل‌های خاطرات وی است كه به دو بخش به نام‌های «انتقال به تهران» و «مدرسه‌ رفاه و مدارس» دولتی تقسيم شده است و به چگونگی اقامت آنها در تهران و تدريس خانم افراز و خواهرانش در مدرسه رفاه می‌پردازد. فصل سوم هم شامل بخش محدودی از خاطرات خانم افراز درباره‌ چگونگی فعاليت خواهرانش در سازمان مجاهدين خلق است.
در فصل چهارم، خانم افراز به ذکر خاطرات خود از رخدادهای انقلاب اسلامی در سال 1357 و مراسم استقبال از امام و پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن آن سال می‌پردازد. مديريت او در مجتمع آموزشی زينب(س) و فعاليت او در سفارت جمهوری اسلامی ايران در هند مباحث دیگری از این فصل است.
فصل پنجم فعاليت او در جمعيت هلال احمر و تأسيس اداره‌ امور اسرا و مفقودان را دربرمی‌گیرد و فصل ششم كه آخرين بخش كتاب مي‌باشد، به چگونگي ارتباط با اسرای ايراني در عراق پرداخته است و درباره‌ برخی از نامه‌های تكان‌دهنده آنها، برنامه‌های معنوی اسرا در اردوگاه‌های بعثی، بازگشت آنها به ايران و تشكيل ستاد آزادگان برای رسيدگی به امور نيز مطالبی آمده است.
کتاب خاطرات «ام‌الاسرا»، تدوین حکیمه امیری، از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، برای اولین بار در سال 1387 چاپ شده است.
انتهای پیام

captcha